W kieleckim Oddziale GDDKiA podsumowany został kolejny etap prac przygotowawczych nad dokumentacją aktualizowaną w oparciu o wydaną w 2018 roku decyzję środowiskową dla II etapu inwestycji. Zgodnie z decyzją droga o długości około 4 km biec będzie po nowym śladzie od granicy miejscowości Brzeziny i Morawica do Woli Morawickiej na północny-wschód od istniejącej trasy. W ramach inwestycji zaplanowano 3 obiekty mostowe m.in. estakadę nad Czarną Nidą oraz trzy skrzyżowania z drogami powiatowymi i istniejącym odcinkiem drogi 73. Prace nad koncepcją potrwają do połowy przyszłego roku. Koszt dokumentacji to około 1,3 mln zlotych.
W I etapie obwodnica Morawicy budowana jest w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 73. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem lokalnym podmiejskim i tranzytowym ciężkim odcinku trasy łączącej węzeł Kielce Północ, Busko-Zdrój i Tarnów. Nowy odcinek drogi krajowej nr 73 o długości 4,2 km od granicy miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica będzie miał dwie jezdnie i status drogi GP (głównej o ruchu przyspieszonym). W ramach zadania powstaną cztery skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa z drogami powiatowymi, dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Przebudowana będzie związana z drogą infrastruktura. Termin realizacji inwestycji to 36 miesięcy z doliczeniem okresów zimowych począwszy od podpisania umowy. Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8 km.