Trwa także przebudowa wodociagów, kanalizacji, sieci teletechnicznych i innych mediów w śladzie przyszłej drogi. Kontynuowane są prace przy betonowanu fundamentów, filarów i podpór kładki dla pieszych w Bilczy.
Inwestycja GDDKiA za około 78 mln złotych realizowana jest od ubiegłego roku w trybie projektuj i buduj, ale wykonawca równolegle uzgadnia optymalizacje projektowe i prowadzi roboty, które określone są w pozwoleniu na budowę. Pierwsze prace w terenie związane z budową tego etapu obwodnicy Morawicy i Woli Morawieckiej rozpoczęły się już zimą i polegały na wycince drzew. Aktualnie kontynuowane są roboty ziemne w śladzie dobudowywanej jezdni wschodniej ciągu głównego drogi krajowej nr 73 oraz drogach dojazdowych. Roboty postępują zgodnie z harmonogramem.
W I etapie obwodnica Morawicy budowana będzie w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 73. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem lokalnym podmiejskim i tranzytowym ciężkim odcinku trasy łączącej węzeł Kielce Północ, Busko i Tarnów. Nowy odcinek drogi krajowej nr 73 o długości 4,2 km od granicy miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica będzie miał dwie jezdnie i status drogi GP (głównej o ruchu przyspieszonym). W ramach zadania powstaną cztery skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa z drogami powiatowymi, dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Przebudowana będzie związana z drogą infrastruktura. Termin realizacji inwestycji to 36 miesięcy z doliczeniem okresów zimowych począwszy od podpisania umowy. Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8 km. W drugim etapie inwestycji droga biec będzie po nowym śladzie. Trwa aktualizacja koncepcji programowej dla tego etapu.