Kolejny zastrzyk środków unijnych dla sektora drogowego w woj. podkarpackim. Wsparcie z UE zostanie przeznaczone na budowę odcinka S19 w województwie podkarpackim w. Nisko Południe (bez węzła) - w. Sokołów Małopolski Północ (z węzłem).
19 września 2019 r. Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad 4 umowy o dofinansowanie projektów ze środków unijnych: S1 w województwie śląskim na odcinku Pyrzowice – Podwarpie, S19 w województwie lubelskim na odcinku Lublin Węglin - Kraśnik Południe i na odcinku Kraśnik Południe - Lasy Janowskie oraz w województwie podkarpackim na odcinku w. Nisko Południe (bez węzła) - w. Sokołów Małopolski Północ (z węzłem). Łączna wartość tych inwestycji to ponad 3,75 mld zł. Unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wyniesie ponad 1,88 mld zł.
Umowy obejmujące poniższe inwestycje podpisali Joanna Lech, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Jacek Gryga, zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Budowa drogi ekspresowej S19 na obszarze woj. podkarpackiego na odcinku w. Nisko Południe (bez węzła) – w. Sokołów Małopolski Północ (z węzłem)
- wartość całkowita projektu: 1 132 005 519 zł
- wartość dofinansowania z UE: 587 297 822 zł
Projekt obejmuje budowę drogi ekspresowej S19 na obszarze woj. podkarpackiego na odcinku w. Nisko Południe (bez węzła) – w. Sokołów Małopolski Północ (z węzłem) o długości 29,67 km. Droga jest zlokalizowana w bazowym korytarzu TEN-T i stanowi fragment korytarza VIA CARPATIA.
Zakres inwestycji:
- budowa drogi ekspresowej S19 o długości ok. 29,67 km,
- budowa 4 węzłów drogowych „Podgórze”, „Nowy Kamień”, „Kamień”, „Sokołów Małopolski Północ”,
- budowa Obwodu Utrzymania Drogowego (OUD) „Sokołów Małopolski Północ”,
- budowa obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, przepusty),
- budowa ekranów akustycznych,
- budowa systemu odprowadzania wód deszczowych z powierzchni dróg wraz
z budową kanalizacji deszczowej,
- budowa oraz/lub przebudowa elementów infrastruktury drogowej (chodniki, ciągi pieszo – rowerowe, ścieżki rowerowe, zjazdy, wjazdy i przejazdy awaryjne, zatoki autobusowe),
- budowa Systemu Zarzadzania Ruchem.
Projekt będzie realizowany do 31 maja 2022 r.
Celem projektu jest stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych, a także usprawnienie ruchu tranzytowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów sąsiadujących z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi.
Odcinek w. Nisko Południe (bez węzła) – w. Sokołów Małopolski Północ (z węzłem) o długości 29,67 km został podzielony na 3 oddzielne kontrakty, które realizowane są systemem projektuj-buduj:
- S19 NISKO POŁUDNIE – PODGÓRZE DŁ. 11,5 KM
Wykonawca: Konsorcjum Mostostal Warszawa S.A. - lider, Acciona Construccion - partner
Koszt: 272 457 297,38 zł brutto
Wniosek o wydanie ZRID złożony 12.09.2019 r.
- S19 PODGÓRZE – KAMIEŃ DŁ. 10,5 KM
Wykonawca: Budimex S.A.
Koszt: 333 520 613,19 zł brutto
Wniosek o wydanie ZRID złożony 10.06.2019 r.
- S19 KAMIEŃ - SOKOŁÓW MAŁOPOLSKI PÓŁNOC DŁ. 7,9 KM
Wykonawca: Budimex S.A.
Koszt: 286 403 716,49 zł brutto
Wykonawca przygotowuje dokumentację do złożenia wniosku o ZRID.
Po uzyskaniu decyzji ZRID, możliwe będzie rozpoczęcie robót budowalnych.