Drogowa mapa Wielkopolski ciągle się zmienia. W ostatnich latach na terenie województwa wielkopolskiego powstały ważne szlaki komunikacyjne, stanowiące część korytarzy międzynarodowych, łączących ważne ośrodki europejskie.
Od 2017 roku na terenie Wielkopolski Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zrealizowała i udostępniła kierowcom około 80 km dróg ekspresowych S5 oraz S11. W kolejnych latach oddane do ruchu zostaną kolejne odcinki dróg szybkiego ruchu i obwodnice.
Każdy wybudowany kilometr autostrady i drogi ekspresowej jest olbrzymim impulsem dla rozwoju gospodarki regionu. Szczególnie jest to widoczne poprzez realizację inwestycji w okolicach węzłów drogowych.
Ponad 51 kilometrów S5 w budowie
Na terenie Wielkopolski GDDKiA realizuje obecnie 3 kontrakty w zakresie budowy drogi ekspresowej S5. W zależności od sposobu realizacji, stopień zaawansowania każdego z odcinków jest różny. Planowany termin udostępnienia wszystkich odcinków do ruchu to IV kwartał br.
S5 Poznań – Wrocław odc. Poznań A2- Wronczyn
Budowa drogi ekspresowej S5 Poznań (A2 Węzeł „Poznań Zachód” –Wronczyn), długości około 16 km stanowi kontynuację zachodniej obwodnicy Poznania (S11) w kierunku południowym. Umowa zawarta w dniu 30.07.2015r. z Konsorcjum firm: Toto Construzioni Generali z Włoch oraz Vianini Lavori S.p.A z Rzymu.
W czerwcu br. wykonawca zaprzestał wykonywania prac w związku z czym został wezwany do powrotu na budowę i wznowienie prac. Niestety Zamawiający został zmuszony do odstąpienia od umowy z przyczyn leżących po stronie Wykonawcy.
Obecnie Zamawiający zawarł kilka umów na dokończenie realizacji, jak również jest w trakcie kilku postępowań przetargowych w wyniku których zostaną zawarte umowy. W ramach realizacji powstanie droga ekspresowa S5 o długości około 16 km - 2 jezdnie po dwa pasy ruchu + pasy awaryjne, 3 węzły drogowe, 17 obiektów inżynierskich, Miejsca Obsługi Podróżnych, drogi publiczne uzupełniające istniejącą sieć dróg, drogi serwisowe służące do obsługi terenów przyległych do drogi S5.
S5 odc. Wronczyn - Radomicko
Zadanie zostało podzielone na 2 odcinki:
I – Wronczyn - Kościan Południe dł. 19 km.- Wykonawca jest firma Budimex S.A.,
II- węzeł Kościan Południe – węzeł Radomicko dł. 16 km wykonuje Mota-Engil Central Europe S.A.
Zadanie realizowane w systemie Projektuj i Buduj. Planowany termin oddania do ruchu ciągu głównego ponad 35 kilometrowego odcinka to IV kwartał 2019r. W zakres prac wchodzą m.in.: roboty przygotowawcze; roboty drogowe ( budowa drogi o łącznej długości 35 km., 6 węzłów drogowych, przebudowę fragmentów istniejących dróg publicznych, dróg serwisowych służących obsłudze terenów przyległych do drogi, itp.); budowa obiektów inżynierskich w ciągu drogi ekspresowej, nad drogą ekspresową w ciągu dróg poprzecznych; roboty branżowe w zakresie urządzeń towarzyszących drodze m.in. przebudowa oraz usunięcie kolizji urządzeń infrastruktury technicznej nie związanej z drogą, m.in. energetycznej, gazowej, telekomunikacyjnej, teletechnicznej, urządzeń służących odwodnieniu, oświetlenia drogowego; wykonanie urządzeń organizacji i bezpieczeństwa ruchu; wykonanie urządzeń ochrony środowiska.
Strony internetowe inwestycji
S5 odc. Wronczyn- Kościan Południe www.wronczyn-koscian-drogas5.pl
S5 odc. Kościan Południe - Radomicko www.koscian-radomicko-drogas5.pl
Uzyskanie przejezdności na ciągu głównym trasy łączącej Poznań z Wrocławiem planowane jest przed końcem tego roku.
Budowa drogi ekspresowej S5 odc. Poznań -Radomicko jest dofinansowana ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko( POIŚ ) perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.
Ponad 80 kilometrów S5 do dyspozycji kierowców
W ciągu trzech lat oddaliśmy do użytku blisko 82 kilometry drogi ekspresowej S5, która umożliwiła połączenie z Wrocławiem, oraz województwem Kujawsko-Pomorskim.
Zadanie obejmowało realizację drogi S5 od Radomicka poprzez Leszno do Kaczkowa, Etap I Radomicko-Leszno Płd. Budowa odcinka drogi ekspresowej o długości ponad 19 km dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z poszerzonym pasem dzielącym, który uwzględnia możliwość dobudowy trzeciego pasa dla każdej jezdni. Powyższy odcinek stanowi fragment drogi ekspresowej S5 Poznań – Wrocław.
Wykonawca : Mota-Engil Central Europe S.A.
Zadanie zrealizowane w systemie Buduj.
Umowa opiewała na ponad 443 mln zł brutto.
Oddanie do ruchu: 9 listopad 2018r.
Kolejny odcinek stanowiący fragment drogi ekspresowej S5 Poznań – Wrocław. Etap II Leszno Płd. - Kaczkowo. Budowa odcinka drogi ekspresowej o długości prawie 10 km dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z poszerzonym pasem dzielącym.
Wykonawca : Budimex S.A.
Zadanie zrealizowane w systemie Buduj.
Umowa opiewała na ponad 232,5 mln zł brutto.
Oddanie do ruchu: 5 październik 2018r.
Budowa drogi ekspresowej S5 odc. Poznań – Kaczkowo jest dofinansowana ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko( POIŚ ) perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.
Jadąc od Poznania na północ możemy skorzystać z dwóch odcinków S5:
2 czerwca 2012 r. –Wojewoda Wielkopolski wydał decyzję o pozwoleniu na użytkowanie ciągu głównego drogi ekspresowej S5
Budowa drogi ekspresowej S5 wpłynęła na poprawę bezpieczeństwa ruchu, ograniczy oddziaływania akustyczne oraz poprawi komfort jazdy. Skrócenie czasu podróży, odsunięcie ruchu ciężkiego od obszarów zabudowanych, przejęcie części ruchu z istniejących dróg krajowych, ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg oraz przyśpieszenie rozwoju gospodarczego przyległych terenów to najważniejsze efekty wynikające z budowy nowych dróg ekspresowych.
Pracujemy nad S10
Odcinek Piła – Wyrzysk. Projektowany odcinek drogi ekspresowej S10 rozpoczyna się w miejscu dowiązania się do projektowanego węzła „Piła Wschód” w ramach obwodnicy Piły w ciągu wspólnego przebiegu dróg S10 i S11. Koniec przedmiotowego odcinka będzie połączony z docelowym dwujezdniowym przekrojem obwodnicy Wyrzyska w ciągu drogi S10.
Długość projektowanego odcinka: ok. 31 km
Umowny termin zakończenia opracowań to II kwartał 2022
Umowa opiewa na około 6 mln zł. brutto
Planowany termin ogłoszenia postępowania przetargowego na budowę, pod warunkiem uzyskania finansowania, to połowa roku 2022 r.
Około 60 kilometrów drogi ekspresowej S11 zostało oddane do ruchu w 2017 i 2018 roku.
Inwestycje oddane do ruchu w 2017 i 2018 roku
Długość odcinka: 13,1 km
Wykonawca: Budimex S.A.
Wartość robót: 293 PLN brutto
Ilość obiektów inżynierskich: 18 szt.
Termin zakończenia: 30.08.2017
Długość odcinka: 12,8 km
Wykonawca: Mota – Engil
Wartość robót: 284 mln PLN brutto
Ilość obiektów inżynierskich: 15 szt.
Termin zakończenia: 12.07.2017
Długość odcinka: 3,6 km
Wykonawca: Budimex S.A.
Wartość robót: 73 PLN brutto
Termin zakończenia: 23.05.2018
Ponad 300 km S11 znajduje się w projektowaniu na terenie województwa wielkopolskiego.
S11 - Spotkania informacyjne za nami.
Zakończyliśmy spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin, na terenie których wyznaczone zostały przebiegi nowej drogi ekspresowej S11 o łącznej długości około 300 km na terenie województwa wielkopolskiego.
Wszystkim Uczestnikom przeprowadzonych konsultacji dziękujemy za konstruktywne spotkania, poświęcony czas i cenne uwagi.
Podczas spotkań, przedstawiliśmy rozpatrywane warianty przebiegu drogi S11, położenie węzłów oraz projektowaną obsługę komunikacyjną terenu przyległego. Mieszkańcy otrzymali ankiety dzięki którym mogli wyrazić swoje opinie na temat preferencji dot. przebiegu drogi, jak również zgłosić uwagi i wnioski dotyczące proponowanych rozwiązań projektowych. Dotychczas zebraliśmy ponad 8 tysięcy ankiet i petycji, które nadal spływają. Łącznie odbyliśmy 22 spotkania z licznie zebranymi przedstawicielami lokalnej społeczności. Podróż po drodze krajowej nr 11 rozpoczęliśmy od najbardziej oddalonych na północ od Poznania miejscowości, a zakończyliśmy na południowym odcinku przyszłej S11 w Wielkopolsce. Przedstawialiśmy mieszkańcom projektowane odcinki:
Po otrzymaniu wszystkich ankiet i na ich podstawie, zostanie opracowany Raport ze spotkań informacyjnych, który będzie przedstawiał preferencje społeczeństwa dla przebiegu inwestycji w poszczególnych gminach, jak również będzie zawierał postulaty i wnioski zgłaszane przez mieszkańców. Do wszystkich wniosków społecznych, w raporcie, znajdzie się odniesienie Projektanta i Inwestora wraz z informacją o możliwości ich uwzględnienia w procesie projektowym lub uzasadnieniem braku takiej możliwości.
W końcowej fazie etapu Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ), wyniki ankiet zostaną uwzględnione w analizie wielokryterialnej (kryterium społeczne). Analiza ta, uszereguje procedowane warianty drogi ekspresowej S11 z uwzględnieniem kryteriów technicznych, społecznych, środowiskowych, ekonomicznych oraz związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego (BRD).
Na końcowym etapie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym, odbędzie się posiedzenie Zespołu i Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych z udziałem m.in. przedstawicieli społeczeństwa (władz samorządowych). Obradujący wytypują preferowany wariant przebiegu drogi, wskazany następnie we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Ostateczne zatwierdzenie preferowanego wariantu drogi nastąpi w decyzji DŚU.
Bieżące informacje na temat stanu przygotowania S11 można znaleźć na stronie: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/mapa-stanu-budowy-drog_wielkopolskie