Wojewoda Pomorski wydał pierwszą decyzję - zgodę na realizację inwestycji drogowej dla odcinka drogi ekspresowej S6 Szemud - Chwaszczyno. Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że jeszcze we wrześniu przekażemy wykonawcy plac budowy i będą mogły rozpocząć się prace budowlane.
Dwa odcinki
Budowa trasy S6 między Szemudem a Gdynią została podzielona przez wykonawcę na dwie części. Odcinek Szemud - Chwaszczyno jest zlokalizowany na terenie powiatu wejherowskiego w gminie Szemud i obejmuje odcinek trasy głównej o długości ok. 13,6 km. W ramach tego zadania zostanie wybudowany węzeł w Koleczkowie, a także miejsca obsługi podróżnych w Kamieniu (dla obu kierunków). Zaprojektowano na nim 19 obiektów inżynierskich, w tym - most, estakadę, a także wiadukty i przejście podziemne.
Równocześnie z przekazaniem placu budowy wykonawcy rozpoczną się prace archeologiczne na wskazanych stanowiskach archeologicznych. Kolejny ZRID (decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej) dla części drogi z Chwaszczyna do Gdyni jest obecnie procedowany. Szacunkowy termin uzyskania ZRID dla tego odcinka to październik 2019 r.
2 i 3 pasy ruchu
Cały odcinek realizacyjny między Szemudem z istniejącą S6 Obwodnicą Trójmiasta na węźle Gdynia Wielki Kack będzie miał ok. 22 km trasy zasadniczej wraz z trzema węzłami: mniejszym w Koleczkowie i dwoma dużymi, zespolonymi w Chwaszczynie oraz Gdyni Wielkim Kacku. Trasa będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny, a na odcinku Chwaszczyno - Gdynia Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia Wielki Kack - ze względu na natężenia ruchu - będą to po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.
Wykonawca wybuduje
Przewidziano budowę 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, 2 przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości, pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego jeszcze ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.
Koszt prac budowlano-montażowych na tym odcinku wynosi ok. 817 mln zł.
Komfort i bezpieczeństwo
Budowa drogi ekspresowej S6 przyczyni się do:
W kolejce pozostałe ZRID
W projektowaniu i oczekiwaniu na wydanie decyzji ZRID są jeszcze odcinki realizacyjne Bożepole Wielkie - Luzino oraz Luzino - Szemud. Planowane uzyskanie ZRID dla tych odcinków to IV kwartał 2019 r.
Dofinansowanie UE
Inwestycja jest współfinansowana ze Środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
S6 w województwie zachodniopomorskim
Trwa realizacja odcinków łączących Szczecin z Koszalinem. Pierwszy fragment Goleniów-Nowogard o długości 20 km został oddany do ruch w maju 2019 r. Kolejne o łącznej długości ponad 100 km zostaną udostępnione kierowcom do końca tego roku. Będzie to oznaczało zrealizowanie większości S6 w województwie zachodniopomorskim.
Ze względu na problemy geologiczne obwodnica Koszalina i Sianowa nie będzie jeszcze funkcjonowała w całości. Obecnie jest aktualizowana dokumentacja i w I kwartale przyszłego roku planowany jest przetarg na dokończenie sekcji 2 tej obwodnicy. Łącznie cała S6 od Goleniowa do Koszalina (wraz z obwodnicą Koszalina i Sianowa) będzie kosztowała około 3,89 miliarda złotych.
PPP
Odcinki S6 między Sianowem a Słupskiem i dalej w województwie pomorskim do Bożegopola Wielkiego, a także Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej zostały wskazane przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów do realizacji w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego. Obecnie trwa przetarg na opracowanie projektów budowlanych dla części tej trasy między Sianowem a Słupskiem.