Obwodnice w ciągu dróg krajowych - stan realizacji

Rozwój istniejącej sieci drogowej to nie tylko autostrady i drogi ekspresowe. Strategicznym elementem poprawy komfortu i bezpieczeństwa podróżowania jest budowa obwodnic. W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (PBDK) od 2016 roku oddaliśmy do ruchu ponad 115 km obwodnic.



Obwodnice miast - komfort i bezpieczeństwoGDDKiA 

Budowane obwodnice miast przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa ruchu, zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla kierowców podróżujących tranzytem, jak i zmotoryzowanych z samego miasta. Budowane odcinki omijające centra miast minimalizują niedogodności związane z korkami i hałasem w centrum miejscowości. Bez obwodnic ruchu odbywa się ulicami, na których średnie natężenie ruchu przekracza często kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt tysięcy pojazdów na dobę. Dzięki obwodnicom możliwe jest oddzielenie ruchu lokalnego od tranzytu poprzez przełożenie ruchu tranzytowego na nowy przebieg powstających dróg.

 

Obwodnice - najważniejsze liczby 

Od 2016 roku w ramach realizowane PBDK na lata 2014-2023 oddano do ruchu 10 obwodnic o łącznej długości 115,3 km. Poza Programem udostępniono do ruchu dla kierowców obwodnicę Skawiny (klasa drogi GP) o długości 2,2 km, I etap obwodnicy Kępna o długości 3,6 km w ciągu drogi ekspresowej S11 oraz obwodnicę Marek, czyli 15,3 km drogi ekspresowej S8.

W realizacji jest obecnie 21 obwodnic o łącznej długości 209 km, z czego 6 obwodnic planujemy oddać do ruchu jeszcze w tym roku. To 60 km nowych dróg.

 

Zanim drogi zostaną zbudowane i oddane do ruchu trzeba ten proces odpowiednio przygotować, a następnie wyłonić GDDKiA wykonawców, którzy zrealizują prace budowlane. Dlatego w przetargu są obecnie dwie obwodnice o łącznej długości 19,4 km, a w przygotowaniu znajduje się kolejnych 19 obwodnic o łącznej długości 165,7 km.

 

Stan realizacji obwodnic w ramach PBDK na lata 2014-2023 - zobacz 

 

Największa obwodnica w Polsce - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW)

GDDKiA po roku intensywnej pracy ekspertów przedstawiła wypracowane warianty korytarzy przebiegu nowej trasy S10 łączącej się z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Analizując sytuację komunikacyjną widzimy ogromną potrzebę nowych rozwiązań drogowych, które usprawnią nie tylko ruch tranzytowy w centralnej Polsce, ale będą też oddziaływać na przemieszczanie się pojazdów na całej sieci dróg krajowych i autostrad.

 

Więcej: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/34797/Inwestycje-planujemy-z-wyprzedzeniem.

 

Realizacja całego PBDK - stan na dziś

  • w 2019 roku GDDKiA oddała do ruchu 188,7 km dróg,
  • sieć dróg szybkiego ruchu liczy 3 919,2 km (1675 km autostrad i 2244,2 km dróg ekspresowych),
  • w realizacji jest 97 zadań o łącznej długości 1 193,6 km,
  • w 2019 roku planujemy jeszcze oddać do ruchu 273,1 km.

Zaktualizowany we wrześniu 2019 r. Program Budowy Dróg Krajowych (z perspektywą do 2025 r.) zakłada wybudowanie 3 316,1 km dróg, w tym:

  •  254,2 km autostrad,
  • 2 567 km dróg ekspresowych,
  • 43 obwodnic o łącznej długości 446,5 km,
  • oraz przebudowę drogi do klasy GP o długości 47,7 km.

W ramach realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 oddano do ruchu już 912,9 km (A 36,55 km, S 779,3 km i GP 97,07 km).

Ponadto poza Programem Budowy Dróg Krajowych 2014-2023 GDDKiA dodatkowo oddała do ruchu 102,1 km (A 81 km, S 18,9 km i GP 2,2 km).