Jest zgoda na realizację S19 Zdziary - Rudnik nad Sanem

Wojewoda Podkarpacki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację odcinka S19 Zdziary-Rudnik nad Sanem (dł. ok. 9 km). To pierwsza decyzja ZRID dla podkarpackiego odcinka trasy Via Carpatia między Sokołowem Młp. a granicą województw lubelskiego i podkarpackiego. Decyzja ZRID posiada klauzulę natychmiastowej wykonalności co pozwala Wykonawcy na rozpoczęcie prac. Zakończenie budowy planowane jest w październiku 2021 r.



Projektuj i buduj

Odcinek S19 Zdziary-Rudnik nad Sanem realizowany jest systemem projektuj-buduj. Wykonawca w ramach umowy zobowiązany był do opracowania projektu budowlanego, projektu wykonawczego wraz ze specyfikacjami technicznymi oraz uzyskania decyzji ZRID na budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości ok. 9 km, wraz z obiektami inżynierskimi, towarzyszącą infrastrukturą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu.

 

Most nad Sanem

Po przejęciu terenu budowy Wykonawca przystąpi w pierwszej kolejności do budowy mostu na rzece San (dł. 392,7 m), którego najdłuższe przęsło nurtowe o dł. 142 m budowane będzie metodą nawisową. Równocześnie prowadzone będą prace przygotowawcze związane z wycinką drzew, rozbiórką budynków oraz  przebudową kolidującej infrastruktury technicznej.

 

Termin realizacji robót

Zgodnie z podpisaną umową prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 34 miesiące od daty zawarcia umowy czyli do października 2021 r. Do czasu realizacji robót nie będą wliczane okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca).

 

Opis przebiegu

GDDKiA Przedmiotowy odcinek drogi ekspresowej S19 rozpoczyna się za węzłem Zdziary. Po przekroczeniu DK19 droga przebiega przez kompleks leśny równolegle po jej wschodniej stronie. Od tego miejsca trasa przebiega nowym śladem po wschodniej stronie istniejącej drogi krajowej nr 19. W rejonie miejscowości Spokojna trasa wariantu odchyla się na wschód i biegnie w kierunku linii kolejowej Stalowa Wola - Biłgoraj. W sąsiedztwie linii kolejowej planowany jest w przyszłości węzeł Zapacz, na przecięciu z planowanym przebiegiem drogi ekspresowej S74. Następnie trasa biegnie w kierunku południowo - zachodnim, równolegle do szerokotorowej linii kolejowej LK65, dalej przecina rzekę San, a następnie w okolicy miejscowości Nowa Wieś odsuwa się od pasa kolejowego w kierunku węzła Rudnik nad Sanem.

 

Zakres robót obejmuje wykonanie docelowo drogi dwujezdniowej o długości ok. 9 km wraz z budową obiektów inżynierskich (1 most na rzece San, 8 wiaduktów w tym przejścia dla zwierząt dużych i średnich górą i dołem, 9 przepustów w tym zespolone z przejściami dla zwierząt), przebudową kolidującej infrastruktury technicznej oraz budową dróg dojazdowych dla zapewnienia połączeń lokalnych oraz urządzeń ochrony środowiska.

 

Via Carpatia - warto wiedziećGDDKiA 

Idea utworzenia szlaku Via Carpatia została zapoczątkowana w 2006 r. w Łańcucie przez ministrów Litwy, Polski, Słowacji i Węgier pod patronatem Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku  jako główny priorytet inwestycyjny. 

 

Korytarz Via Carpatia, którego głównym elementem jest droga ekspresowa S19 od granicy ze Słowacją w Barwinku aż do Białegostoku (Knyszyn), i dalej na północ stanowi priorytet w następnych latach, w szczególności w zakresie przyspieszenia prac przygotowawczych, tak by była możliwa jak najszybsza realizacja tego ciągu łączącego kraje Bałtyckie z resztą Unii Europejskiej oraz jej wschodnimi sąsiadami.

 

W Polsce szlak Via Carpatia będzie miał długość ponad 700 km i przebiegał będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. W woj. podkarpackim S19 będzie miała docelowo dł. ok. 169 km.

Stan jej realizacji przedstawia się następująco:

  • 30,2 km - oddane do ruchu od w. Sokołów Młp. do w. Rzeszów Płd.
  • 54,2 km - 6 odcinków w realizacji systemem projektuj-buduj (1 odc. - uzyskany ZRID, 4 odc. - złożone wnioski o ZRID, 1 odc. - przed złożeniem wniosku o ZRID)
  • 85,2 km - 5 odcinków w przygotowaniu (1 odc. - przetarg na realizację P&B, 4 odc. - opracowanie Koncepcji Programowej)

Via Carpatia w Polsce - najważniejsze liczby

Via Carpatia to trasa której łączną długość szacuje się na około 710 km. Dokładne długości będą znane po wyborze wariantów drogi dla odcinków na północ od Białegostoku.

Obecnie w eksploatacji mamy fragmenty tej trasy o łącznej długości 88 km. Odcinki, dla których trwa faza realizacji to łącznie 148,8 km. Ostatni przygraniczny odcinek na północy kraju jest na etapie wyboru wykonawcy na kontynuację robót, a jego długość wynosi 24,2 km. Pozostałe odcinki są na różnym etapie przygotowania trasy do budowy i stanowią łącznie ok. 450 km (do tego wliczony jest odcinek przyszłej S16 ok. 67 km).

 

 

Kalendarium:

  1. Nazwa zadania: „Budowa drogi ekspresowej S19 od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe na odcinku od węzła Zdziary (bez węzła) do węzła Rudnik nad Sanem (bez węzła) od km 9+476,94 do km 17+701,71 wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi (długość ok. 9 km)
  2. 06.2011 - Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) 
  3. 07.11.2012 - Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze DKiA przyjęła STEŚ dla drogi S19: na odcinku gr. województwa - węzeł Zapacz, a 04.01.2013 na odcinku węzeł Zapacz - Sokołów Małopolski
  4. 14.11.2012 - protokół z tego posiedzenia zatwierdził Generalny Dyrektor DKiA, jako preferowany wskazano odcinek gr. województwa - węzeł Zapacz: wariant WS 9, 07.01.2013 odcinek węzeł Zapacz - Sokołów Małopolski: wariant WS 9 (alternatywnie WS 5J) 
  5. 15.05.2013 - raport oddziaływania na środowisko
  6. 30.04.2014 - decyzja środowiskowa:
  7. 08.05.2015 - ostateczność decyzji środowiskowej:
  8. 27.02.2017 - przetarg na zaprojektowanie i budowę ogłoszony:
  9. 18.06.2018 - podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę (Wykonawca: Mosty Łódź S.A., wartość: 286 886 390,59 PLN brutto )
  10. 18.04.2019 - złożenie wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji (ZRID)
  11. 7.10.2019 - wydanie przez Wojewodę Podkarpackiego decyzji ZRID
  12. 18.10.2021 - planowany termin zakończenia robó-