Kolejne posiedzenie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad

Po raz trzeci w tym roku odbyło się posiedzenie Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Tradycyjnie, oprócz przedstawicieli świata nauki i GDDKiA, w posiedzeniu uczestniczyli także reprezentanci branży drogowej.



Rozwój gospodarki wymaga pozyskania nowoczesnych technologii i innowacyjnych rozwiązań, których dostarczają wyniki prac B+R+I (prac badawczych, rozwojowych, innowacyjnych). Obszar drogownictwa również wymaga interwencji w tej dziedzinie - wskazał Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. - Poszukujemy nowych i nowoczesnych formuł oraz sposobów realizacji ustawowych zadań zarządcy dróg krajowych.

 

Dlatego też wspólnie z branżą drogową i środowiskiem naukowym wskazujemy na obszary badań, których wyniki przełożą się na realizację naszych potrzeb. Obszary prac badawczych i rozwojowych to:

  • szeroko rozumiane bezpieczeństwo ruchu drogowego,
  • technologie nawierzchni drogowych, ich budowa, utrzymanie i remont,
  • obiekty mostowe, zarówno technologia jak i utrzymanie, remont czy też dbałość o bezpieczeństwo użytkowników,
  • nowoczesne sposoby zarządzania siecią z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań i technologii.

W trakcie dyskusji podniesiono wagę przygotowania zarządcy dróg krajowych do wdrożenia metodyki BIM w procesie inwestycyjnym, w szczególności w kontekście pozyskania źródeł finansowych na realizację działań w tym obszarze. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad podkreślił również konieczność wypracowania systemowych, wzorcowych i skutecznych zabezpieczeń przestrzeni pomiędzy równoległymi obiektami mostowymi.

 

W kolejnym punkcie posiedzenia Rady omówiono zainicjowane przez GDDKiA działania mające na celu sformalizowanie aspektów współpracy uczelni wyższych z GDDKiA w celu zapewnienia możliwości odbywania przez studentów praktyk w GDDKiA, jak również organizacji, wspólnie ze środowiskiem naukowym, konkursu kierowanego do studentów i absolwentów uczelni wyższych na kierunkach technicznych na najlepszą pracę o tematyce związanej z infrastrukturą drogową.