Wizyta dziennikarzy na budowie obwodnicy Sanoka

Dziennikarze podkarpackich mediów odwiedzili dzisiaj plac budowy obwodnicy Sanoka w ciągu DK28. W trakcie objazdu mogli zobaczyć postęp robót budowlanych, których ogólne zaawansowanie przekroczyło już 92%. Zakończenie wszystkich robót planowane jest na kwiecień 2020 r., jednak jeszcze w tym roku planowane jest oddanie obwodnicy do ruchu.



Inwestycja obejmuje budowę obwodnicy Sanoka w ciągu drogi krajowej nr 28 Zator - Medyka o dł. 6,7 km. Początek zlokalizowany jest na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 886 z ul. Krakowską (DK 28). Koniec stanowi włączenie obwodnicy do istniejącej drogi krajowej nr 84 (ul. Lipińskiego). Trasa główna będzie posiadać parametry techniczne drogi klasy GP o przekroju 2+1. Obwodnica zostanie połączona z innymi drogami za pomocą 4 skrzyżowań jednopoziomowych.

 

Zaawansowanie wszystkich robót wraz z robotami w toku wynosi 92%, w tym:

- robót drogowych 85 % (zaawansowanie prac drogowych na trasie głównej wynosi 96,85%

- robót mostowych 96,67 %

- robót branżowych 86,38 %

Warstwa ścieralna ułożona jest już w 96%. Do wykonania pozostało rondo nr 1 na początku obwodnicy (skrzyżowanie DW886 i DK28), jezdnie dodatkowe, roboty wykończeniowe, przepusty pod jezdniami dodatkowymi, oświetlenie, oznakowanie poziome i pionowe, bariery ochronne, ekrany akustyczne, warstwa ścieralna na drogach poprzecznych.

 

Dane szczegółowe:

1. Całkowita długość drogi:                        6,7 km

2. Wykupione działki:                                 803 szt.

3. Zrealizowane obiekty inżynierskie:

- mosty:                                                       8 szt.

- wiadukty:                                                  4 szt.

- przepusty:                                                 18 szt.

4. Całkowita ilość MMA do wbudowania:    71 300,00 ton

5. Całkowita ilość betonu do wbudowania:  18 500,00 m3

6. Całkowita ilość wykorzystanej stali:          2 400,00 t

7. Ilość wbudowanych pali:                           1 262 szt. (łączna długość pali): 8,7 km

8. Łączna ilość nasypów:                              799 020,00 m3

9. Łączna ilość wykopów:                              987 781,00 m3

10. Łączna ilość przebudowanych sieci :

- sieć gazowa:                                               1,4 km

- sieć energetyczna:                                       9,8 km

- sieć kanalizacyjna:                                       8,4 km

- sieć wodociągowa:                                      2,1 km

11. Wysokość najwyższego nasypu:             13,91 m

12. Głębokość najgłębszego wykopu:           16,19 m

 

Ciekawostki:

Ilość betonu:

Zakładana ilość betonu do wbudowania to 18 500 m3, przy założeniu że 1m3 betonu waży średnio 2,3 t, to 18 500 m3 x 2,3 t = 42 550,00 t.

Waga Statuy Wolności wynosi 229 ton, czyli z betonu użytego na budowie można by było otrzymać 185 sztuk Statuy Wolności.

 

Ilość stali:

Ażurowa konstrukcja kratowa wieży waży Eiffla 7 300,00 t.

Stal wykorzystana na kontrakcie waży 2 400,00 t, a zatem przy budowie obwodnicy wykorzystano około 30% (wagowo) wieży Eiffla.

 

Ilość gruntów skalistych:

Łączna ilość wykopów w gruntach skalistych wyniosła 565 000,00 m3

Przy założeniu, że 1m3 skały waży około 1,7 t: 565 000,00 m3 x 1,7 t = 960 500,00 t

Średnia ładowność wagonu wynosi 60 t co oznacza, że do przewiezienia skały wykorzystano by 16 tys. wagonów.

 

Kalendarium:

1. 30 sierpnia 2013 r. - złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej 

2. 10 lipca 2014 r. - uzyskanie decyzji środowiskowej  

3. 30 września 2014 r. - ogłoszenie przetargu na projekt i budowę obwodnicy Sanoka  

4. 9 lutego 2016 r. - podpisanie umowy z Wykonawcą (Wykonawca: firma Max Bögl Polska Sp. z o.o., wartość kontraktu: 171 581 454,27 PLN)

5. 21 lipca 2017 r. - uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

6. 31 lipca 2017 r. – przekazanie placu budowy

7. 9 sierpień 2017 r. - rozpoczęcie prac budowlanych

8. 1 października 2018 r. - podpisanie umowy na dofinansowanie unijne projektu –  (Umowa o Dofinansowanie Nr POIŚ.04.02.00-00-00-0049/18-00 ze środków Unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 podpisana została pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych (Instytucja pośrednicząca), a Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (Beneficjent). Całkowity koszt projektu: 207 180 936,44 PLN).

9. 7 kwietnia 2020 r.  - przewidywana data zakończenia robót (zgodnie z podpisaną umową na roboty projektowo-budowlane, Wykonawca zobowiązany był do zakończenia umowy w terminie do 33 miesięcy. Jednakże z uwagi na napotkane w trakcie prowadzenia robót problemy: liczne stanowiska archeologiczne, dwukrotnie większy zakres wykopu w skale niż pierwotnie zakładano, kontrakt został finalnie przedłużony do 7 kwietnia 2020 r.) 

GDDKiA