Drogi krajowe na Opolszczyźnie przygotowane do zimy
Od połowy października każdego roku, GDDKiA jest gotowa do okresu zimowego. Na obwodach utrzymania stoi w gotowości sprzęt do odśnieżania a magazyny są zapełnione solą drogową. Monitorujemy drogi 24 h/ dobę, 7 dni w tygodniu

Sezon 2019/2020 na Opolszczyźnie

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Opolu administruje siecią dróg krajowych o łącznej długości 874,75 km. Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg krajowych (ZUD) w obrębie woj. opolskiego prowadzić będą Rejony w Brzegu, w Kluczborku, w Kędzierzynie–Koźlu, w Nysie i w Opolu.

 

Drogi krajowe będą utrzymywane w następujących standardach:

·         I – około 190 km (tj. 21% sieci)

·         II – około 582 km (tj. 67% sieci)

·         III – około 101 km (tj. 12% sieci)

 

Zawarte umowy zapewniają nam użycie sprzętu w ilości 129 pojazdów, w tym 55 pługo-solarek oraz 74 sztuki innego sprzętu do odśnieżania. Planowane zużycie soli drogowej wynosi ponad 18 tys. ton a piasku około 600 ton.

Średnio na zimowe utrzymanie dróg wydatkowane jest około 8 mln zł rocznie.

 

Informacje o warunkach ruchu po drogach krajowych  

 

W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA www.archiwum.gddkia.gov.pl, w zakładce „Serwis dla kierowców”. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.

 

GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak np. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg.

Do bieżącej oceny sytuacji na drogach, w tym stanu nawierzchni jezdni, jest używany system monitoringu w postaci kamer zlokalizowanych w pasie drogowym dróg krajowych w ilości 63 szt.

 

GDDKiA Oddział w Opolu dysponuje także własnymi stacjami meteorologicznymi, zlokalizowanymi przy drogach krajowych. Stacje meteorologiczne pozwalają na uściślenie czasu wystąpienia śliskości zimowej i podjęcie przez dyżurnego we właściwym czasie działań związanych z usunięciem śliskości. Większość stacji meteorologicznych została wyposażona w znaki o zmiennej treści, które współpracują w sposób ciągły ze stacjami. Na znakach wyświetlana jest informacja dla kierowców o aktualnej temperaturze powietrza oraz jezdni

 

Kierowco przepuść pługi

 

Zadaniem operatorów obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Urządzenia te są szerokie – niektóre zajmują cały pas drogi, oraz poruszają się wolno, z prędkością ok. 40 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczną i gwarantującą płynny ruch – dlatego warto je przepuścić. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy służba zdrowia – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.

 

Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno operatorów, jak i innych użytkowników dróg. Znane są również zdarzenia, których zarówno sprawcami jak i ofiarami byli kierowcy chcący przejechać między płużącym pojazdami. Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności oraz ułatwienie pracy sprzętu do odśnieżania dróg.