Od połowy października każdego roku, GDDKiA jest gotowa do zimowego utrzymania dróg. W obwodach utrzymania dróg stoi przygotowany do pracy sprzęt do odśnieżania ponad 891 km dróg na Podkarpaciu a magazyny są zapełnione solą drogową.
Monitorujemy drogi 24 h/ dobę, 7 dni w tygodniu
GDDKiA monitoruje stan dróg krajowych 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, co pozwala na szybką reakcję służb drogowych. Działaniami na drogach Podkarpacia kieruje: 5 Rejonów oraz 16 Obwodów Drogowych (OD) w tym 4 Obwody Utrzymania Autostrady (OUA) oraz 2 Bazy Materiałowe (BM).
Sezon 2019/2020 na Podkarpaciu
Długość sieci dróg krajowych na Podkarpaciu wynosi: 891,331 km
Drogi krajowe będą utrzymywane w następujących standardach:
- standard I – 199,916 km (tj. 22,4% sieci) - w tym: 30,056 km dróg klasy S i 166,318 km dróg klasy A
- standard II – 604,327 km (tj. 67,8% sieci)
- standard III - 87,088 km (tj. 9,8 % sieci)
Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych przygotowanych jest 186 pojazdów, w tym:
- 116 pługosolarek
- 29 pługów
- 8 pługów wirnikowych
- 19 ładowarek
- 14 równiarek
Planowane zużycie m.in. soli drogowej wynosi ok. 31 900 tys. ton soli, 70 ton chlorku i ok. 8400 ton piasku. Średnio na zimowe utrzymanie dróg w woj. podkarpackim wydatkowane jest ponad 27 mln zł rocznie.
Informacje o warunkach ruchu po drogach krajowych
W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA www.archiwum.gddkia.gov.pl, w zakładce „Serwis dla kierowców”. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKiA 19 111.
GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak np. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg.
W celu zapewnienia realizacji zadań związanych z zimowym utrzymaniem na najwyższym poziomie, rozbudowywany jest system monitoringu stanu dróg. Na sieci dróg Podkarpacia działa ponad 31 kamer, które przesyłają obraz z dróg oraz 16 drogowych stacji pogodowych.
Kierowco przepuść pługi
Przypominamy, że działania służb drogowych mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach a nie ich całkowitą likwidację. Zadaniem operatorów obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Urządzenia te są szerokie – niektóre zajmują cały pas drogi, oraz poruszają się wolno, z prędkością ok. 40 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczną i gwarantującą płynny ruch – dlatego warto je przepuścić. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy służba zdrowia – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno operatorów, jak i innych użytkowników dróg. Znane są również zdarzenia, których zarówno sprawcami jak i ofiarami byli kierowcy chcący przejechać między płużącym pojazdami.
W związku z powyższym prosimy kierowców o zachowanie szczególnej ostrożności, ułatwienie pracy sprzętu do odśnieżania dróg a przede wszystkim dostosowywanie prędkości do warunków panujących na drodze.