Gotowość do zimowego utrzymania dróg na Podkarpaciu

Od połowy października każdego roku, GDDKiA jest gotowa do zimowego utrzymania dróg. W obwodach utrzymania dróg stoi przygotowany do pracy sprzęt do odśnieżania ponad 891 km dróg na Podkarpaciu a magazyny są zapełnione solą drogową.



Monitorujemy drogi 24 h/ dobę, 7 dni w tygodniu

 

GDDKiA monitoruje stan dróg krajowych 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu, co pozwala na szybką reakcję służb drogowych. Działaniami na drogach Podkarpacia kieruje: 5  Rejonów oraz 16 Obwodów Drogowych (OD) w tym 4 Obwody Utrzymania Autostrady (OUA) oraz 2 Bazy Materiałowe (BM).

 

Sezon 2019/2020 na Podkarpaciu

 

Długość sieci dróg krajowych na Podkarpaciu wynosi: 891,331  km

 

Drogi krajowe będą utrzymywane w następujących standardach:

- standard I – 199,916 km (tj. 22,4% sieci) - w tym: 30,056 km dróg  klasy S i 166,318 km dróg klasy A

- standard II – 604,327 km (tj. 67,8% sieci)

- standard III - 87,088 km (tj. 9,8 % sieci)

 

Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych przygotowanych jest 186 pojazdów, w tym:

- 116 pługosolarek

- 29 pługów

- 8 pługów wirnikowych

- 19 ładowarek

- 14 równiarek

 

Planowane zużycie m.in. soli drogowej wynosi ok. 31 900 tys. ton soli, 70 ton chlorku i ok. 8400 ton piasku. Średnio na zimowe utrzymanie dróg w woj. podkarpackim wydatkowane jest ponad  27 mln zł rocznie.

 

 Informacje o warunkach ruchu po drogach krajowych  

 

W GDDKiA funkcjonują Punkty Informacji Drogowej (PID), które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA www.archiwum.gddkia.gov.pl, w zakładce „Serwis dla kierowców”. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKiA 19 111.

 

GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak np. posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg.

 

W celu zapewnienia realizacji zadań związanych z zimowym utrzymaniem na najwyższym poziomie, rozbudowywany jest system monitoringu stanu dróg. Na sieci dróg Podkarpacia działa ponad 31 kamer, które przesyłają obraz z dróg oraz 16 drogowych stacji pogodowych.

 

Kierowco przepuść pługi

 

Przypominamy, że działania służb drogowych mają na celu łagodzenie skutków zimy na drogach a nie ich całkowitą likwidację. Zadaniem operatorów obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Urządzenia te są szerokie – niektóre zajmują cały pas drogi, oraz poruszają się wolno, z prędkością ok. 40 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczną i gwarantującą płynny ruch – dlatego warto je przepuścić. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy służba zdrowia – niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.

 

Utrudnianie im pracy poprzez np. nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno operatorów, jak i innych użytkowników dróg. Znane są również zdarzenia, których zarówno sprawcami jak i ofiarami byli kierowcy chcący przejechać między płużącym pojazdami.

 

W związku z powyższym prosimy kierowców o zachowanie szczególnej ostrożności, ułatwienie pracy sprzętu do odśnieżania dróg a przede wszystkim dostosowywanie prędkości do warunków panujących na drodze.