Dziś oddaliśmy do ruchu dwa odcinki dróg krajowych. To kolejne fragmenty sieci drogowej, jaką sukcesywnie od kilkunastu lat realizuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Sieci ułatwiającej komunikację pomiędzy miastami, podnoszącej bezpieczeństwo ruchu drogowego i poprawiającej komfort podróży. W 2004 roku kierowcy mieli do dyspozycji zaledwie 725 km dróg szybkiego ruchu, z czego długość autostrad wynosiła 535 km. Dziś mamy już niemal 4000 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1675 km autostrad.
Komfort, krótszy przejazd i bezpieczeństwo - czyli wymierne efekty nowych dróg
Dwujezdniową drogą szybkiego ruchu można przejechać między innymi z Wrocławia do Białegostoku czy też Rzeszowa, z Gdańska do Łodzi i Warszawy, ze Szczecina do Warszawy. Pod koniec bieżącego roku połączymy Poznań z Wrocławiem drogą S5, a w przyszłym wydłużymy jej przebieg w stronę Bydgoszczy. Sukcesywnie wydłużamy kolejne odcinki dróg ekspresowych i autostrad, co doskonale widać na mapie, skracając czas przejazdu i wyprowadzając ruch ciężkich pojazdów z centrów miast.
Inowrocławianie żegnają tranzyt
Dla mieszkańców Inowrocławia do przeszłości odchodzi ruch tranzytowy. Dziś oddaliśmy do użytkowania II etap obwodnicy tego miasta stanowiący łącznik pomiędzy funkcjonującym już I etapem obwodnicy i dalszym ciągiem DK25. Prawie 5-kiliometrowy odcinek drogi omija miasto od północy i łączy się z istniejącym odcinkiem obwodnicy o długości 19 km.
Tak jak zapowiadaliśmy wcześniej, kontynuujemy udostępnianie do ruchu kolejnych odcinków drogi ekspresowej S6 pomiędzy Goleniowem a Koszalinem. Od 10 października kierowcy jeżdżą nowym fragmentem trasy pomiędzy Kołobrzegiem i Koszalinem o długości ponad 44 km. Dziś oddaliśmy do ruchu drugą nitkę jezdni na odcinku Nowogard - Płoty. W efekcie znikło ostatnie 20-kilometrowe przewężenie na trasie pomiędzy Goleniowem a Koszalinem. Nowy, 130-kilometrowy odcinek S6 skrócił czas przejazdu ze Szczecina do Koszalina o około 40 minut. W najbliższym czasie oddamy również do ruchu blisko 7 km trasy S6 na wysokości Koszalina i Sianowa.
Olsztyn też z obwodnicą
Ruch tranzytowy wyprowadziliśmy również z Olsztyna, oddając do ruchu ostatnie odcinki obwodnicy tego miasta. Podobnie w Suwałkach. Ułatwiliśmy również podróż na trasie pomiędzy Warszawą i Lublinem oddając do użytku cztery odcinki S17 od końca obwodnicy Garwolina do węzła Kurów Zachód (łącznie prawie 59 km). Na przełomie listopada i grudnia S17 wydłuży się o kolejne 13 km. Już teraz kierowcy, korzystając z jednej jezdni na odcinku od końca obwodnicy Kołbieli do początku obwodnicy Garwolina, przemieszczają się płynniej.
Dodajmy do tego ponad 30 km autostrady A1 pomiędzy Częstochową a Pyrzowicami. Wykonawcy pracują intensywnie na kolejnym odcinku tej trasy stanowiącym obwodnicę Częstochowy. Chcemy jak najszybciej udostępnić ciąg główny tej trasy do ruchu, co pozwoli połączyć się z oddanym wcześniej fragmentem A1 i zabrać z obecnej DK1 tranzyt. Tym bardziej, że na całym odcinku od Tuszyna do Częstochowy trwają prace przy przebudowie gierkówki do parametrów autostrady.
To podsumujmy
Łącznie w tym roku oddaliśmy do ruchu ok. 272 km dróg. Do końca grudnia oddamy jeszcze ok. 196 km, co pozwoli podsumować rok 2019 udostępnieniem kierowcom ok. 450 km nowych dróg. To ok. 130 km więcej niż w 2018 roku. Oprócz wspomnianych wcześniej odcinków A1, S6 i S17 udostępnimy jeszcze fragmenty trasy S5 (trzy odcinki na pół roku przed terminem) oraz odcinki S7 (jeden również pół roku przed terminem). Czekamy na pozwolenie na użytkowanie S8 pomiędzy Przeszkodą a Paszkowem (kierowcy korzystają już z tej trasy) oraz S11 na obwodnicy Szczecinka. Pełen wykaz odcinków oddanych i planowanych do oddania w 2019 r. poniżej.
Problemy rozwiązujemy na bieżąco. Kolejne wyzwania przed nami
Przypomnijmy, że w realizacji są jeszcze 92 zadania o łącznej długości ok. 1110 km, a w przetargach kolejne 24 zadania o łącznej długości blisko 337 km. Odstąpiliśmy od umów z niesolidnymi wykonawcami dwunastu odcinków dróg o łącznej długości ok. 184 km. Na dwóch z nich trwają prace (A1 i S5), na dwóch wyłoniliśmy najkorzystniejsze oferty i po zakończeniu kontroli Prezesa UZP podpiszemy umowy (wśród nich jest część obwodnicy Marek, z której korzystają kierowcy, a do ukończenia pozostały prace w większości poza ciągiem głównym). Na kolejnych sześciu już otworzyliśmy lub w najbliższym czasie otworzymy oferty. Do ogłoszenia ponownego przetargu są jeszcze dwa odcinki, gdzie odstąpiliśmy od umowy 14 października.
Odcinki, które udostępniliśmy już kierowcom w 2019 roku (łącznie ok. 272 km):
Odcinki, które planujemy udostępnić kierowcom do końca 2019 roku (łącznie ok. 176 km):