Budowa S19 trwa już na pięciu z sześciu odcinków na terenie województwa lubelskiego. Do trzech odcinków realizacyjnych pomiędzy końcem obwodnicy Kraśnika a węzłem Lasy Janowskie oraz pomiędzy Lublinem i Niedrzwicą Dużą dołączył odcinek stanowiący obwodnicę Kraśnika.
Symbolicznym wbiciem pierwszej łopaty przypieczętowano rozpoczęcie prac w terenie na odcinku o długości ok. 10 km. W procedowaniu jest jeszcze decyzja zezwolenia na realizację inwestycji drogowej na ostatni odcinek w województwie lubelskim, od Niedrzwicy Dużej do początku obwodnicy Kraśnika.
W realizacji, w trybie „Projektuj i buduj”, jest blisko 130-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim stanowiący fragment przyszłej Via Carpatia. Budowę podzielono na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Umowę na realizację trzech pierwszych odcinków podpisano 30 października 2017 r., a na ostatni 21 grudnia 2018 r. Dla pięciu odcinków w województwie lubelskim wydano już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), ostatnia spodziewana jest wkrótce. Na terenie województwa podkarpackiego w procedowaniu jest pięć wniosków o wydanie ZRID.
Z pierwszych odcinków kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r., a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r. Tym samym Rzeszów poprzez Lublin połączy się drogą ekspresową z Warszawą.
Decyzję ZRID wydano już dla odcinków:
Wojewoda Lubelski prowadzi procedurę dla odcinka:
Wojewoda Podkarpacki prowadzi procedurę dla odcinków:
Budowa S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim jest realizowana z wykorzystaniem funduszy unijnych. 19 września br. podpisaliśmy umowę o dofinansowanie dla dziewięciu z dwunastu odcinków realizacyjnych: od węzła Lublin Węglin do węzła Lasy Janowskie oraz od węzła Nisko Południe do węzła Sokołów Małopolski. Łączna wartość tych projektów to ok. 3,6 mld zł, a dofinansowanie wyniesie ok. 1,8 mld zł. Na pozostałe trzy odcinki, od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe, złożyliśmy już do Centrum Unijnych Projektów Transportowych wniosek o dofinansowanie.
Via Carpatia połączy północ Europy z południem
W Polsce szlak Via Carpatia będzie miał długość ponad 700 km i przebiegał będzie przez województwa: podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Połączy, wzdłuż wschodniej granicy naszego kraju, państwa bałtyckie z południem Europy tworząc nowy korytarz transportowy.