Budowany skarżyski odcinek drogi ekspresowej S7 z unijnym dofinansowaniem
Budowa odcinka drogi ekspresowej S7 od granicy województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego do węzła drogowo-kolejowego w Skarżysku-Kamiennej będzie współfinasowana przez Unię Europejską. Dzisiaj w tej sprawie podpisana została umowa między GDDKiA a Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie.

Całkowita wartość projektu to blisko 344,4 mln złotych, wartość dofinansowania w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko to około 156,9 mln złotych.

 

Przedsięwzięcie polega na budowie drogi ekspresowej S7 na odcinku granica województw mazowieckiego i świętokrzyskiego - Skarżysko Kamienna o długości ok. 7,57 km, która w całości zlokalizowana jest w sieci kompleksowej TEN-T.

Ponadto inwestycja obejmuje m.in.:

  • budowę dwóch węzłów drogowych: Skarżysko Kamienna Północ i Skarżysko Kamienna Południe,
  • budowę dróg w liniach rozgraniczających drogi krajowej o funkcji innej niż krajowa, w zakresie niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania zrealizowanej inwestycji oraz prawidłowej obsługi przyległych terenów,
  • budowę i przebudowę odcinków innych dróg poprzecznych krzyżujących się
    z przedmiotową inwestycją ze względu na konieczność dostosowania istniejącego układu komunikacyjnego do przebiegu projektowanej drogi oraz jej przekroczenia,
  • budowę obiektów inżynierskich w zakresie niezbędnym do sprawnego funkcjonowania zrealizowanej infrastruktury,
  • budowę elementów systemu zarządzania ruchem,
  • budowę systemu odprowadzania wód deszczowych z powierzchni dróg wraz
    z budową kanalizacji deszczowej, budowę urządzeń podczyszczających wodę deszczową,
  • budowę oświetlenia drogowego,
  • budowę oraz przebudowę kolidującego uzbrojenia,
  • budowę urządzeń organizacji ruchu i bezpieczeństwa ruchu drogowego (bariery energochłonne, ogrodzenia, stacje pogodowe, oznakowanie poziome i pionowe, znaki zmiennej treści) i pozostałe elementy infrastruktury,
  • wykonanie zieleni drogowej.

 

Zgodnie z kontraktem wszystkie prace w ramach tej inwestycji powinny się zakończyć w maju 2020 roku, ale ciąg główny S7 może być przejezdny jeszcze w tym roku.

 

Dzięki wybudowaniu skarżyskiego odcinka drogi S7 zniknie ostatni jednojezdniowy fragment między granicą województwa świętokrzyskiego i małopolskiego a Warszawą, a cała "siódemka' na długości 200 km od granic Małopolski do Grójca będzie miała nieprzerwanie pełne parametry dwujezdniowej trasy ekspresowej. Znacznie skrócony zostanie czas podróży między Krakowem, Kielcami a Warszawą, a cały świętokrzyski odcinek drogi nr 7 będzie ekspresowy.

 

Do tej pory współfinansowaniem przez Unię Europejską  objętych zostało 7 odcinków dróg krajowych na terenie województwa świętokrzyskiego o łącznej długości blisko 100 kilometrów. Łączna kwota dofinasowania dla tych inwestycji to około 2,2 miliarda złotych. W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dofinansowana została budowa  5 odcinków świętokrzyskich odcinków drogi ekspresowej S7 i odcinek drogi S74. W ramach Programu Rozwój Polski Wschodniej - północna obwodnica Jędrzejowa w ciągu drogi krajowej nr 78.

 

https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/35827/Prawie-23-mld-zl-z-UE-na-budowe-drog-w-5-wojewodztwach

 

GDDKiA