Dzięki inwestycji i nowoczesnym rozwiązaniom komunikacyjnym powstało bezpieczne i bezkolizyjne połączenie drogi ekspresowej nr 7 Warszawa – Kielce – Kraków z drogą krajową nr 73 Wiśniówka – Kielce – Tarnów. Mieszkańcy Kielc i pobliskich miejscowości zyskali natomiast szybki i wygodny wylot w stronę Warszawy i Krakowa, a kierowcy jadący drogą S-7 bezpieczne połączenie ze stolicą województwa świętokrzyskiego. Zasadniczym i najbardziej okazałym elementem całej inwestycji jest węzeł w Wiśniówce u zbiegu drogi ekspresowej S-7 i drogi krajowej nr 73, z łącznicami w kierunku Warszawy, Krakowa (kielecka obwodnica) i Kielc. Niemniej ważny jest węzeł w Barczy w miejscu dawnego skrzyżowanie drogi nr 7 z drogą wojewódzką nr 750 na Zagnańsk i łącznicy kolejowej. W ramach inwestycji wybudowano również szereg obiektów inżynieryjnych w ciągu drogi S-7 takich jak wiadukt nad linią kolejową w Występie, wiadukt w ciągu drogi powiatowej, kładka dla pieszych w Kajetanowie oraz przejazd gospodarczy.
W ramach inwestycji powstały drogi dojazdowe, zamontowano również urządzenia ochrony środowiska takie jak na przykład ekrany akustyczne. Całe przedsięwzięcie wiązało się z przebudową sieci wodociągowej, gazociągowej, energetycznej, telekomunikacyjnej, a także kolejowej.
Węzeł Kielce Północ to najdroższa i największa inwestycja drogowa ostatnich lat w regionie świętokrzyskim. To także ważny etap budowy drogi ekspresowej S-7.
Węzeł Kielce Pólnoc w liczbach
Koszt inwestycji – 227 mln złotych
Czas trwania inwestycji – 2 lata (2007-2009)
Długość dróg zasadniczych – 9,5 km, w tym:
droga ekspresowa S-7 - 7,1 km
droga krajowa nr 73 - 2,4 km
Długość dróg bocznych – 0,7 km
Długość dróg dojazdowych – 12,8 km
Droga S-7
Klasa drogi - S (ekspresowa)
Prędkość projektowa – 100 km/h
Szerokość jezdni - 2 x 7 m
Szerokość pasa ruchu - 3,5 m
Szrokośc pasa dzielącego – 5 m
Szerokość pasa awaryjnego postoju 2,5 m
Dopuszczalne obciążenie na oś – 115 kN
Droga nr 73
Klasa drogi – GP (główna ruchu przyspieszonego)
Prędkość projektowa – 60 km/h
Szerokość jezdni - 2 x 7 m
Szerokość pasa ruchu - 3,5 m
Szerokość pasa dzielącego – 5 m
Szerokość pasa awaryjnego postoju 2,5 m
Dopuszczalne obciążenie na oś – 115 kN
Obiekty inżynieryjne wybudowane w ramach inwestycji:
- węzeł Wiśniówka stanowi główny wjazd do Kielc z drogi ekspresowej z kierunku Warszawy. Na węźle Wiśniówka rozpoczyna się droga krajowa nr 73.
- węzeł Barcza połączony z wiaduktem w ciągu drogi ekspresowej umożliwia podłączenie drogi wojewódzkiej 750 do drogi S-7, przeprowadzenie bocznicy kolejowej do kopalni w Wiśniówce i dróg dojazdowych pod wiaduktem.
- wiadukt w ciągu drogi ekspresowej S-7 nad linia kolejową Warszawa – Kraków
- wiadukt nad drogą S-7 w ciągu drogi powiatowej Kajetanów – Lekomin
- przejazd gospodarczy nad droga S-7
- kładka dla pieszych w miejscowości Zabłocie
Ochrona środowiska
Wzdłuż dróg wybudowanych w ramach Węzła Kielce Północ zamontowano ekrany akustyczne o łącznej długości 3359 metrów. Posadzono również 470 drzew liściastych, 80 drzew iglastych oraz ponad 11 tysięcy krzewów
Inwestor
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach
Dyrektor GDDKiA Oddział w Kielcach Ewa Sayor
Zastępca Dyrektora ds. Realizacji Inwestycji, GDDKiA Oddział w Kielcach Kierownik Projektu Andrzej Pająk
Zastępca Kierownika Projektu Beata Kościelecka
Wykonawca
Strabag Sp z o.o.
Dyrektor Kontraktu Waldemar Domżał
Kierownik Budowy Jerzy Grygoruk
Projekt
Biuro Projektowo-Konsultingowe Transprojekt Gdański
Nadzór
Małopolskie Biuro Inwestycyjne Sp. z o.o.
Inżynier Rezydent Henryk Klimek
Zdjęcia Tomasz Wągrowski