Oferty firm Polaqua i Budimex zostały dziś wybrane jako najkorzystniejsze w powtórnych przetargach na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch odcinków S61, odpowiednio: Podborze - Śniadowo (749 mln. zł) i Suwałki - Budzisko (1,037 mld zł).
Na odcinku Podborze - Śniadowo, POLAQUA (po podpisaniu umowy) będzie musiała przygotować dokumentację, złożyć wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i uzyskać decyzję, a potem wybudować dwujezdniową drogę ekspresową o długości 19,463 km [S61] z nawierzchnią z betonu cementowego i przebudować 3 km S8 (nawierzchnia asfaltowa). Zadanie to firma wyceniła na 749 mln zł.
Z kolei odcinek Suwałki - Budzisko ma już decyzję ZRID, więc Budimex - po podpisaniu umowy - ma zbudować 24,1 km dwujezdniowej drogi ekspresowej o nawierzchni z betonu cementowego do granicy z Litwą. Wykonawca chce za to 1 mld 37 mln zł.
Rozwiązanie umowy koniecznością
Przypomnijmy, że umowy z poprzednimi wykonawcami wyżej wymienionych odcinków zostały rozwiązane w maju i czerwcu tego roku. Na odcinku Podborze - Śniadowo stało się to w momencie, gdy firma RUBAU nie uzyskała ZRID w przewidzianym terminie, a nawet nie wystąpiła z wnioskiem o taką decyzję.
Z kolei na fragmencie Suwałki - Budzisko realizowanym przez Impresa Pizzarotti brak było właściwej mobilizacji wykonawcy w zakresie przygotowania do prowadzenia robót budowlanych - m.in. nie zostały zgłoszone listy podwykonawców na usługi i roboty. Nie skończone zostały też projekty wykonawcze, a przedłożona czasowa organizacja ruchu umożliwiająca bezpieczne prowadzenie budowy - nie miała wszystkich wymaganych prawem opinii, m.in. Policji.
Kalendarium S61 Podborze - Śniadowo:
29 kwietnia 2017 r. - ogłoszenie przetargu
28 listopada 2017 r. - wybór najkorzystniejszej oferty firmy RUBAU (479,1 mln zł)
30 stycznia 2018 r. - podpisanie umowy
16 maja 2019 r - GDDKiA odstępuje od budowy
16 sierpnia 2019 r. - ponowny przetarg na P&B
21 listopada 2019 r. - wybór najkorzystniejszej oferty firmy Polaqua (749 mln zł). Pozostałe oferty:
Strabag Sp. z o.o. - 883,68 mln. zł.;
Konsorcjum: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o. (lider) i Stecol Corporation - 912,28 mln zł.;
Konsorcjum: Porr S.A. (lider) i Unibep S.A. - 921,03 mln zł.,
Budimex S.A. - 899,9 mln. zł. ;
Mostostal Warszawa S.A. - 940,97 mln.zł.
Kalendarium S61 odc. Suwałki - Budzisko
20 kwietnia 2016 r. - ogłoszenie o zamówieniu
24 marca 2017 r. - otwarcie ofert (wpłynęło 9)
13 kwietnia 2017 r. - wybór najkorzystniejszej oferty - Impresa Pizzarotti 605,5 mln zł (następna oferta PORR - 643,2 mln zł, kolejna Konsorcjum TRAKCJA 684,25 mln zł)
6 czerwca 2017 r. - zawarcie umowy
20 maja 2019 r. - wojewoda wydaje zrid
17 czerwiec 2019 - GDDKiA odstępuje od umowy
9 sierpnia 2019 - ogłoszenie nowego przetargu
21 listopada 2019 - wybór najkorzystniejszej oferty firmy Budimex (1,037 mld zł). Pozostałe oferty:
Konsorcjum: Porr S.A. (lider) i Unibep S.A. - 1,289 mld. zł.;
Polaqua Sp. z o.o. - 1,515 mld. zł.;
Tak powstaje Via Baltica
Oba odcinki, na które wybrane zostały dziś najkorzystniejsze oferty będą fragmentem międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje nadbałtyckie z Europą Zachodnią. Właśnie powstająca droga ekspresowa S61 stanowi jego zasadniczą część, przebiegającą przez województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko - mazurskie.
Podzielona jest na 11 odcinków realizacyjnych (licząc z drugą nitką obw. Szczuczyna), z których: