Znamy przebieg obwodnicy Opatowa - wydana została decyzja środowiskowa dla nowej drogi

Znamy już przebieg 15-kilometrowej obwodnicy Opatowa w ciągu drogi krajowej nr 9 i drogi ekspresowej S74. W wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wskazał wariant przebiegu drogi.



Inwestycja polegać będzie na budowie w przeważającej części po nowym śladzie odcinka drogi krajowej nr 9 o długości około 5,2 km i odcinka drogi ekspresowej S74 o długości około 9,7 km. Obwodnica biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa, a jej uzupełnieniem będzie projektowany odrębnie 3-kilometrowy łącznik w ciągu drogi krajowej nr 74 poprowadzony na północ od miasta.

 

Przez Opatów przebiegają dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu - nr 74 Sulejów - Kielce - Kraśnik i nr 9 Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Rzeszów. Na odcinku w starym centrum miasta drogi biegną jednym śladem. Obwodnica Opatowa uwolni miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin, poprawi komfort życia mieszkańcówi oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci czas podróżowania drogami nr 9 i nr 74. 

 

 

W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe – węzeł Opatów na skrzyżowaniu istniejącej drogi nr 9 z przyszłym przebiegiem trasy i planowanym tzw. łącznikiem północnym do drogi nr 74 oraz węzeł Marcinkowice na skrzyżowaniu planowanej drogi S74 z projektowaną drogą nr 9 zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką 757 do Staszowa. Początek nowego przebiegu drogi krajowej nr 9  w ramach obwodnicy znajduje się na wysokości Zochcina, a koniec w Marcinkowicach. Odcinek S74 w ramach obwodnicy Opatowa zaczyna się w Jałowęsach, a kończy w miejscowości Okalina Kolonia. Nowa droga przebiegać będzie przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie.

 

Dla obwodnicy Opatowa opracowane zostały Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe oraz raport oddziaływania inwestycji na środowisko, w ramach którego zanalizowane zostały trzy warianty przebiegu drogi z podwariantem opracowanym na etapie konsultacji społecznych. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wskazał w wydanej decyzji na wariant 1A BiS 2, dla którego opracowana zostanie koncepcja programowa. Koniec opracowania planowany jest w przyszłym roku.