S5 POZNAŃ - WROCŁAW odc. Wronczyn - Kościan - Radomicko

  



Cel inwestycji:

Istniejąca droga krajowa nr 5 o znaczeniu międzynarodowym przenosi duże natężenie ruchu wynoszące średnio 12 500 na dobę oraz łączy Poznań z Wrocławiem i autostradę A2 z A4. Przedmiotowy odcinek drogi przebiega przez następujące miejscowości: Głuchowo, Jarogniewice, Kawczyn, Kościan, Ponin, Czacz, Śmigiel, Wydorowo i Radomicko. Tylko miasto powiatowe Kościan i Śmigiel posiada obwodnicę. Najtrudniejszy jest przejazd przez wsie o zwartej bliskiej zabudowie takie jak: Głuchowo, Jarogniewie i Ponin. Dla mieszkańców tych miejscowości droga oprócz zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i pieszego, stwarza duże uciążliwości z tytułu hałasu, drgań i zanieczyszczeń powietrza.

Projektowana droga ekspresowa zasadniczo biegnie po nowej trasie z wyjątkiem początkowego odcinka Woroczyn - Piotrowo oraz jednojezdniowej obwodnicy Śmigla, na której przewiduje się dobudowę drugiej jezdni i budowę węzłów drogowych. Trasa drogi przebiega po terenach rolniczych i częściowo leśnych. Budowa drogi ekspresowej spowoduje skrócenie czasu podróży pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem oraz spowoduje rozwój gospodarczy regionu.

 

Podstawowe parametry techniczne:

długość obwodnicy: 34,6 km

klasa drogi: kl. S ekspresowa dwujezdniowa

nośność nawierzchni: kategoria ruchu KR6, 115 kN/oś

ilość węzłów drogowych: 6 węzłów: Czempin (dawniej Piotrowo), Kościan, Kościan - Południe (dawniej Kobylniki),  Śmigiel, Śmigiel  - Południe (dawniej Nietążkowo), Lipno (dawniej Radomicko)

ilość obiektów inżynierskich: 36, w tym 7 mostów w ciągu S5, 11 wiaduktów w ciągu S5, 15 wiaduktów nad S5, 3 przejścia dla zwierząt dużych

 

Decyzje:

decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach: 19.08.2011 r.

dokumentacja geologiczno-inzynierska: 13.05.2009 r.

dokumentacja hydrogeologiczna: 16.04.2009 r.

 

Zrealizowane etapy przygotowania inwestycji:

studium techniczno - ekonomiczne - środowiskowe etap II

koncepcja programowa KP     

 

Realizacja inwestycji:            

Planowane ogłoszenie przetargu: rok 2014

 

Plan orientacyjny