Cel inwestycji:
Istniejąca droga krajowa nr 5 o znaczeniu międzynarodowym przenosi duże natężenie ruchu wynoszące średnio 12 500 na dobę oraz łączy Poznań z Wrocławiem i autostradę A2 z A4. Przedmiotowy odcinek drogi przebiega przez następujące miejscowości: Głuchowo, Jarogniewice, Kawczyn, Kościan, Ponin, Czacz, Śmigiel, Wydorowo i Radomicko. Tylko miasto powiatowe Kościan i Śmigiel posiada obwodnicę. Najtrudniejszy jest przejazd przez wsie o zwartej bliskiej zabudowie takie jak: Głuchowo, Jarogniewie i Ponin. Dla mieszkańców tych miejscowości droga oprócz zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i pieszego, stwarza duże uciążliwości z tytułu hałasu, drgań i zanieczyszczeń powietrza.
Projektowana droga ekspresowa zasadniczo biegnie po nowej trasie z wyjątkiem początkowego odcinka Woroczyn - Piotrowo oraz jednojezdniowej obwodnicy Śmigla, na której przewiduje się dobudowę drugiej jezdni i budowę węzłów drogowych. Trasa drogi przebiega po terenach rolniczych i częściowo leśnych. Budowa drogi ekspresowej spowoduje skrócenie czasu podróży pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem oraz spowoduje rozwój gospodarczy regionu.
Podstawowe parametry techniczne:
długość obwodnicy: 34,6 km
klasa drogi: kl. S ekspresowa dwujezdniowa
nośność nawierzchni: kategoria ruchu KR6, 115 kN/oś
ilość węzłów drogowych: 6 węzłów: Czempin (dawniej Piotrowo), Kościan, Kościan - Południe (dawniej Kobylniki), Śmigiel, Śmigiel - Południe (dawniej Nietążkowo), Lipno (dawniej Radomicko)
ilość obiektów inżynierskich: 36, w tym 7 mostów w ciągu S5, 11 wiaduktów w ciągu S5, 15 wiaduktów nad S5, 3 przejścia dla zwierząt dużych
Decyzje:
decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach: 19.08.2011 r.
dokumentacja geologiczno-inzynierska: 13.05.2009 r.
dokumentacja hydrogeologiczna: 16.04.2009 r.
Zrealizowane etapy przygotowania inwestycji:
studium techniczno - ekonomiczne - środowiskowe etap II
koncepcja programowa KP
Realizacja inwestycji:
Planowane ogłoszenie przetargu: rok 2014