Cel inwestycji:
Istniejąca droga krajowa nr 5 o znaczeniu międzynarodowym przenosi duże natężenie ruchu wynoszące średnio 14 478 pojazdów na dobę oraz łączy Poznań z Wrocławiem i autostradę A2 z A4 przez oddaną do ruchu we wrześniu 2011 Autostradową Obwodnicą Wrocławia A8. Przedmiotowy odcinek drogi przebiega przez następujące miejscowości: Lipno, Leszno, Rydzyna i Augustowo. Przejazd przez Leszno w większości odbywa się drogą dwujezdniową, z kolei Rydzyna posiada obwodnicę. Utrudnienie w ruchu stwarzają linie kolejowe E59 Poznań - Wrocław, który przecina istniejącą drogę krajową pomiędzy miejscowościami Lipno i Leszno, a także w Lesznie - nienormatywny wiadukt kolejowy o dość małej skrajni pionowej.
Projektowana droga ekspresowa przebiega całkowicie po nowym śladzie przez tereny rolne i częściowo leśnych po zachodniej stronie Leszna, pzoa terenem lotniska szybowcowego w Strzyżewicach.
Budowa drogi ekspresowej spowoduje skrócenie czasu podróży pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem, spowoduje rozwój gospodarczy regionu oraz przyniesie zmniejszenie ruchu tranzytowego przez miejscowości Lipno, Leszno i Rydzyna.
Podstawowe parametry techniczne:
długość obwodnicy: 27,8 km
klasa drogi: kl. S ekspresowa dwujezdniowa
nośność nawierzchni: kategoria ruchu KR6, 115 kN/oś
ilość węzłów dwupoziomowych: 3 węzły: Święciechowa, Leszno i Leszno Południe, 1 węzeł na DK5: Dabcze (skrzyżowanie "łącznika" z DK5)
ilość obiektów mostowych: 19 obiektów mostowych oraz ekodukt nad drogą S5 i linią kolejową E59
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach:
decyzja Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu: 19.08.2011 r.
Przygotowanie zadania:
dokumentacja dotychczasowa: studium techniczno – ekonomiczne - środowiskowe etap II
koncepcja programowa: III/IV kw. 2011 r.
dokumentacja techniczna: II kw. 2012 r.
decyzja ZRID: IV kw. 2012 r.
Realizacja inwestycji:
ogłoszenie przetargu: 23.10.2013 r. – I etap, wstępna kwalifikacja
Plan orientacyjny (do pobrania)
Informacje powiązane:
1.Ogłoszenie przetargu na budowę odcinka S5 Radomicko - Kaczkowo