Nową, lewą jezdnią budowanej S7 na odcinku Lubień-Naprawa kierowcy przejadą w dwóch kierunkach od jutra, tj. od piątku 20 grudnia 2019 r. Jednocześnie zamknięta zostanie możliwość zjazdu z użytkowanej już S7 w Lubniu na drogę krajową nr 7 (Zakopiankę). W tym miejscu po przełożeniu ruchu rozpocznie się budowa muru oporowego, na którym łączyć się będzie istniejąca droga ekspresowa z prawą jezdnią budowanej S7. Nieco dalej na prawej jezdni trwa budowa estakady, którą wstrzymało osuwisko.
Jedna jezdnia, jeden pas ruchu, w jednym kierunku
Jadąc od Krakowa, w miejscu, gdzie kończy się droga ekspresowa S7 na odcinku Myślenice - Lubień kierowcy nie będą zjeżdżać w dół do DK7 jak do tej pory. Ten zjazd zostanie zamknięty. Pojadą na wprost do lewej jezdni budowanej S7 na odcinku Lubień - Naprawa. Na całym tym odcinku o długości 7,6 km ruch odbywa się tylko po jednej jezdni, w dwóch kierunkach. Obowiązuje zakaz wyprzedzania i ograniczenie prędkości do 70 km/godz. Po dojechaniu do Naprawy trzeba zjechać do drogi powiatowej, która została przebudowana do klasy G, aby mogła przejąć ruch. W trosce o bezpieczeństwo pieszych wybudowano na niej także chodniki. Tą drogą po ok. 500 m dojeżdżamy do drogi krajowej nr 7 tzw. starej „Zakopianki” i omijamy budowę tunelu.
Jadąc od strony Podhala i Zakopanego w Naprawie, z DK7 kierowcy zjeżdżają w lewo na drogę powiatową. Ten kierunek ruchu będzie miał pierwszeństwo przejazdu. Po przejechaniu ok. 500 m jest wjazd na jedną jezdnię budowanej S7, gdzie ruch odbywa się w dwóch kierunkach, z ograniczeniem prędkości do 70 km/godz. i zakazem wyprzedzania. Jeżeli ktoś się pomyli i w Naprawie nie skręci na drogę powiatową tylko pojedzie dalej DK7 nie musi nawracać. Dojedzie do Lubnia, gdzie znaki skierują go na drogę przez miejscowość Lubień do węzła na S7.
Pozostaje możliwość jazdy DK7. Aby się na nią dostać od strony Krakowa trzeba zjechać na węźle Lubień S7 i przejechać przez środek wsi Lubień, po czym wjechać na DK7 w okolicy budowy S7.
Osuwisko pokrzyżowało plany
W sierpniu 2017 r. po wykonaniu pali pod podpory na prawej jezdni najdłuższej na tym odcinku estakady, o dł. 573 m w Lubniu, osunęły się masy gruntu ze zbocza góry Zembalowej w kierunku prowadzonych prac. Ze względów bezpieczeństwa robotników ewakuowano i prace wstrzymano. Wcześniej, ani na etapie projektowania, ani przed rozpoczęciem robót badania geologiczne nie wykazały ruchów mas ziemnych ani powierzchni poślizgowych. Zakupiono od właścicieli działki, z których ziemia osuwała się na teren budowy.
Wykonano ponownie odwierty kontrolne na głębokość ponad 30 m. Grubość warstwy gruntu, która zsunęła się wynosi średnio 5 m. Zainstalowano inklinometry, które miały wskazać czy ruchy osuwiskowe nadal są czy już nie. Dopiero dwa lata później czyli w sierpniu 2019 r. po raz pierwszy nie zaobserwowano na inklinometrach dalszego przesuwu mas ziemnych. W międzyczasie przygotowano projekt zabezpieczenia osuwiska i uzyskano ZRID na realizację tego projektu. Wznowiono prace na estakadzie. W przypadku zaobserwowania ruchów osuwiskowych będą robione dodatkowe zabezpieczenia.
To nie jedyne osuwisko na tym odcinku. Uaktywniły się także w obrębie prowadzonych prac na Miejscach Obsługi Podróżnych w Lubniu i Krzeczowie. Tu także trzeba było dokonywać zmian w projekcie i wykonywać dodatkowe zabezpieczenia.
Budowa S7 Lubień-Rabka Zdrój prowadzona jest w trudnych warunkach geologicznych. Góry zbudowane są z tzw. fliszu karpackiego czyli niejednorodnych skał przemieszanych ze sobą. Na obszarze przebiegu drogi S7 Lubień – Rabka występują łupki, iłołupki, mułowce, gliny i piaskowce. Występują tu uskoki tektoniczne, duża jest zmienność nachylenia warstw geologicznych w stosunku do nachylenia stoków oraz zjawiska osuwiskowe. Na wszystkich obiektach inżynierskich górskiego odcinku S7 są dodatkowo wzmacniane fundamenty, ze względu na możliwość osuwania się warstw gruntu.
O inwestycji
Budowa S7 od Lubnia do Rabki Zdroju rozpoczęła się w 2016 r. Umowa na budowę odcinka Lubień – Naprawa podpisana została 29 czerwca 2016 r. z polsko-ukraińskim konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A z Warszawy i Korporacją ALTIS-HOLDING z Kijowa. Koszt budowy wynosi 521 519 095,35 złotych.
Zgodnie z projektem na 7,6 km odcinku drogi ekspresowej S7 Lubień - Naprawa oprócz dwujezdniowej drogi klasy S powstają dwa MOP-Y : „Lubień” i „Krzeczów” oraz 10 obiektów inżynierskich dla każdej jezdni (mosty, wiadukty, estakady) oraz 6 małych obiektów na potoku Krzywańskim. Ok. 24 % drogi przebiega po obiektach, a 49 % w wykopach. Zakończenie inwestycji planowane jest na połowę 2020 r.
Odcinek I S7 Lubień - Naprawa jest częścią ok. 16,7 km nowej drogi, którą podzielono na trzy części realizacyjne.
II odcinek Naprawa-Skomielna Biała wykonuje firma włoska, Astaldi S.p.A z Rzymu. W ramach inwestycji o długości ok. 3 km budowany jest dwukomorowy tunel o długości ok. 2,06 km, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym. Przed portalem północnym powstaje także estakada. Zakończenie inwestycji planowane jest w połowie 2021 r.
III odcinek Skomielna Biała - Chabówka oraz nowy odcinek drogi krajowej nr 47 klasy GP od Rabki Zdroju do Chabówki wykonywała włoska firma SALINI IMPREGILO S.p.A. z Mediolanu. Został udostępniony do ruchu 28 września 2019 r.
Docelowe parametry techniczne S7
- prędkość projektowa - 100 km/h
- kategoria ruchu - KR6
- obciążenie na oś - 115 kN/oś
- przekrój dwujezdniowy - 2 x 2
- szerokość jezdni - 2 x 7,00 m
- szerokość pasa ruchu - 3,50 m
- szerokość opaski wewnętrznej - 0,50 m
- szerokość opaski zewnętrznej - 0,75 m
- szerokość pasów awaryjnych - 2 x 2,50 m ( 3,0 m w tunelu)
- szerokość poboczy gruntowych - 0,75 m - 2,25 m ( przy występowaniu
urządzeń organizacji, bezpieczeństwa
ruchu lub ochrony środowiska)
- dostępność do drogi ograniczona - węzły drogowe