W mijającym roku na drogach zarządzanych przez GDDKiA w województwie wielkopolskim zrealizowano szereg inwestycji, których głównym celem była poprawa bezpieczeństwa drogowego. Udostępniono dla kierowców ponad 50 kilometrów drogi ekspresowej S5 łączącej Poznań z Wrocławiem.
Wykonano remonty dróg i obiektów mostowych na sieci, 77 kilometrów dróg krajowych zyskało nową nawierzchnię. Wybudowano 14 lewokrętów, przebudowano 25 skrzyżowań, wybudowano 7 nowych sygnalizacji świetlnych.
To bilans tego roku. GDDKiA- budujemy, remontujemy i zarządzamy.
Ponad 50 kilometrów S5 oddane do ruchu.
Drogowa mapa Wielkopolski ciągle się zmienia. W ostatnich latach na terenie województwa wielkopolskiego powstały ważne szlaki komunikacyjne, stanowiące część korytarzy międzynarodowych, łączących ważne ośrodki europejskie. Każdy wybudowany kilometr drogi ekspresowej jest olbrzymim impulsem dla rozwoju gospodarki regionu. Szczególnie jest to widoczne poprzez realizację inwestycji w okolicach węzłów drogowych.
Od 14 grudnia br. kierowcy mogą korzystać trzech odcinków S5 o łącznej długości ponad 50 kilometrów. Nowe odcinki S5 pozwolą kierowcom na bezpieczniejsze i bardziej komfortowe podróżowanie pomiędzy Poznaniem i Wrocławiem, skracając czas przejazdu do ok. 1,5 godziny.
Udostępnione odcinki S5
Poznań - Wronczyn
W ramach realizacji powstała droga ekspresowa S5 o długości około 16 km - dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne, trzy węzły drogowe (Konarzewo, Stęszew, Mosina) oraz 17 obiektów inżynierskich. Pierwotna wartość umowy to 529 242 724,26 zł brutto. W czerwcu br. odstąpiliśmy od umowy z Wykonawcą odcinka, tj. włoskim konsorcjum TOTO S.p.A. Construzioni Generali (Lider) i Vianini Lavori S.p.A (Partner), i podjęliśmy działania mające na celu zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa. Przejęliśmy ochronę placu budowy oraz utrzymanie tymczasowej organizacji ruchu. Krok po kroku realizowaliśmy założony przez nas plan działań.
Podjęliśmy szybką i odpowiedzialną decyzję o niewyłanianiu kolejnego generalnego wykonawcy. Celem było szybkie zakończenie prac i udostępnienie kierowcom drogi, dlatego sukcesywnie, zgodnie z Prawem zamówień publicznych, powierzaliśmy wykonanie kluczowych robót nowym wykonawcom.
W przyszłym roku prowadzone będą jeszcze prace związane z zagospodarowaniem Miejsc Obsługi Podróżnych, dróg serwisowych oraz nasadzeń zieleni.
Wronczyn - Kościan Południe
W ramach zadania zrealizowano prawie 19 km drogi ekspresowej, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne, dwa węzły drogowe (Czempiń oraz Kościan Północ), 22 obiekty inżynierskie, dwa Miejsca Obsługi Podróżnych, drogi publiczne uzupełniające istniejącą sieć dróg oraz drogi serwisowe służące do obsługi terenów przyległych do drogi S5.
Wykonawca zrealizował zadanie blisko miesiąc przez terminem. Wartość umowy to 359 285 460,00 zł brutto.
Kościan Południe - Radomicko
W ramach zadania zrealizowano prawie 16 km drogi ekspresowej, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne, cztery węzły drogowe (Kościan Południe, Śmigiel Północ, Śmigiel Południe, Lipno) oraz 22 obiekty inżynierskie. Pomimo tego, że termin zakończenia prac przypada na lipiec przyszłego roku, Wykonawca dołożył wszelkich starań, aby trasa główna została udostępniona z pozostałymi odcinkami, dzięki czemu zapewniamy ciągłość przejazdu. Nadal będą prowadzone prace poza jezdniami, jednak w żaden sposób nie będą one wpływały na ruch. W celu zachowania bezpieczeństwa na odcinku od węzła Kościan Północ do węzła Lipno będzie obowiązywało tymczasowe ograniczenie prędkości do 90 km/h oraz oznakowanie A-18b – „zwierzęta dzikie”.
Wartość kontraktu to 303 067 324,77 zł brutto.
Nowa trasa S5 jest doskonale skomunikowana z innymi odcinkami dróg krajowych oraz z drogami innych kategorii przy zastosowaniu nowoczesnych bezkolizyjnych rozwiązań komunikacyjnych (węzły drogowe, wiadukty). Ponadto inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz zwiększenia komfortu jazdy zarówno dla podróżujących tranzytem pomiędzy aglomeracją poznańską i wrocławską, jak i korzystających z połączeń lokalnych. Poprawią się warunki ruchu nie tylko na jej ciągu, ale także na innych drogach województwa wielkopolskiego, w tym alternatywnych dróg. W ramach budowy odcinka S5 Poznań - Radomicko zadbano o rozwiązania niezbędne dla pełnej ochrony środowiska. W tym celu zachowano przebieg szlaków migracyjnych zwierząt (wybudowano przejścia dla zwierząt, wykonano szczelny system konstrukcji i rozwiązań technicznych naprowadzających zwierzęta na te przejścia) oraz zamontowano ekrany przeciwakustyczne i przeciwolśnieniowe.
160 km S5 w woj. wielkopolskim
Dzięki udostępnieniu ostatnich 50 kilometrów cała droga ekspresowa S5 w województwie wielkopolskim o długości ponad 160 km i wartości inwestycyjnej około 5,5 mld złotych została zrealizowana, a Poznań i Wrocław dołączą do par miast bezpośrednio skomunikowanych drogami szybkiego ruchu.
Dofinansowanie ze środków UE
Budowa drogi ekspresowej S5 Poznań - Radomicko jest dofinansowana ze Środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Ponad 120 kilometrów S5 i S11 do dyspozycji kierowców
W ciągu trzech lat oddaliśmy do użytku blisko 130 kilometry dróg ekspresowych, umożliwiając połączenie z Wrocławiem, oraz województwem Kujawsko-Pomorskim.
Pracujemy nad S10 i S11
Dla zadań na poszczególnych odcinkach dróg S11 i S10 w Wielkopolsce od 2018 roku trwa proces przygotowawczy, kiedy to podpisano umowy z Wykonawcą na wykonanie prac projektowych studialnych obejmujących stadia: Studium Korytarzowe (SK), Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowe (STEŚ) wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) i Koncepcję Programową (KP).
Pracami studialnymi objęte są następujące odcinki drogi S11 i S10:
Opis prowadzonych prac na w/w zadaniach z wyłączeniem odcinka S11 Piła –Ujście i S11 Kórnik – Ostrów Wielkopolski.
Dotychczas wykonano i zakończono z końcem 2018r. na w/w zadaniach Studium Korytarzowe typując potencjalne, możliwe do realizacji korytarze przebiegu przyszłej drogi. Odbyły się także w I półroczu 2019r. , w ramach kolejnego stadium STEŚ, spotkania informacyjne ze społeczeństwem poprzedzone spotkaniami z przedstawicielami wszystkich samorządów terytorialnych przez które przebiegają możliwe warianty trasy.
Aktualnie trwa analiza wszystkich zebranych wniosków, protestów czy petycji jakie do dziś wpływają, zarówno samorządowych jak i społecznych, celem wypracowania optymalnych przebiegów wariantów trasy, uwzględniających możliwie wszelkie uwarunkowania lokalne związane z zagospodarowaniem przyległego do inwestycji terenu jak i oczekiwaniami społecznymi.
W ramach trwającego stadium STEŚ zostaną wykonane również analizy i oceny w tym wielokryterialna ocena porównawcza wariantów mające umożliwić Zamawiającemu wskazanie do realizacji najkorzystniejszego wariantu pod kontem technicznym, ekonomicznym, społecznym czy środowiskowym.
Na końcowym etapie STEŚ odbędą się Posiedzenia Zespołu oraz Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI oraz KOPI). Obradujący wskażą wariant przebiegu drogi, który we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przedstawiony zostanie jako wariant preferowany do realizacji. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) ostatecznie zatwierdzi lokalizację i podstawowe rozwiązania techniczne drogi.
Dalszy etap przygotowań to Koncepcja Programowa stanowiąca rozwiązania szczegółowe dla zatwierdzonego w DŚU wariantu. Jest to ostatni etap prac studialnych, po zakończeniu którego można rozpocząć etap opracowania projektów architektoniczno-budowlanych, umożliwiających przeprowadzenie procedury pozyskiwania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRiD).
Opis prowadzonych prac dla odcinka S11 Kórnik – Ostrów Wielkopolski.
Podobnie jak na pozostałych zadaniach na S11 zakończono w 2018r. Studium Korytarzowe a w 2019roku rozpoczęto prace nad STEŚ. W ramach zawartej umowy przeprowadzono również konsultacje samorządowe jak i społeczne. Niestety Biuro opracowujące dokumentację złożyło wniosek o upadłość likwidacyjną, zatem prace nad STEŚ przerwano. Z uwagi na zaistniałą sytuację, GDDKiA wypowiedziała wykonawcy umowę i po zakończeniu formalności związanych z nabyciem praw autorskich przez GDDKiA do opracowanej dotychczas dokumentacji, ogłoszono w dniu 23.10.2019r. przetarg na dokończenia opracowań projektowych w zakresie STEŚ wraz z uzyskaniem DŚU i opracowaniem KP. Planuje się podpisanie umowy z nowym wykonawcą na luty 2020r.
Opis prowadzonych prac dla odcinka S11 Piła –Ujście.
Dotychczas opracowano STEŚ wskazując wariant preferowany do realizacji oraz złożono wniosek o wydanie DŚU. Nie mniej jednak, z uwagi na długotrwały proces przygotowawczy który trwa od 2006 roku, nastąpiła konieczność dokonania aktualizacji złożonych materiałów do DŚU w zakresie wykonania ponownej inwentaryzacji przyrodniczej obejmującej pełen okres wegetacyjny. W związku z powyższym, konieczne było zawieszenie trwającego postępowania o wydanie DŚU. Aktualnie toczy się postępowanie przetargowe na aktualizację tegoż zakresu materiałów, niezbędną do uzyskanie DŚU. Podpisanie umowy z Wykonawcą planowane jest na luty 2020r., która to przewiduje między innymi ponowne złożenie wniosku o DŚU na koniec 2021roku.
Bieżące informacje znajdują się na stronie internetowej : www.archiwum.gddkia.gov.pl w zakładce Mapa Stanu Budowy Dróg
Remonty obiektów mostowych.
Oddano do użytkowania wyremontowany most przez rzekę Wartę w m. Oborniki w ciągu dk11. Planowany termin zakończenia Kontraktu I kwartał 2020r. W trakcie remontu ruch samochodów i pieszych został przełożony na most tymczasowy. Wartość robót to 16 mln zł.
Zakończono przebudowę mostu przez rzekę Ner w m. Brzezie w ciągu DK12. Wartość robót to ponad 3,3 mln zł.
Zakończono przebudowę mostu przez rzekę Polska Woda w m. Chojnik w ciągu DK25. Wartość robót to ponad 3,6 mln zł.
Zakończono remont mostu i kładki dla pieszych w m. Piła w ciągu DK11. Wartość robót to około 2 mln zł.
Budowa kładki dla pieszych w m. Nekla nad DK92. Wartość robót to ponad 3 mln zł brutto. Planowany termin zakończenia Kontraktu – I kwartał 2020r.