Rok 2019 na drogach krajowych województwa warmińsko-mazurskiego przyniósł przede wszystkim kontynuację rozpoczętych wcześniej prac budowlanych i projektowych. W tym roku zakończyła się również budowa ostatnich odcinków obwodnicy Olsztyna. Znaczną część tej drogi udostępniliśmy już w roku 2018, ale finisz inwestycji nastąpił w roku bieżącym.
Obwodnica Olsztyna
W lipcu 2019 r. udostępniony został do ruchu ostatni odcinek obwodnicy Olsztyna w ciągu drogi ekspresowej S51 pomiędzy węzłami Olsztyn Południe i Olsztyn Jaroty. Tym samym obwodnica miasta stała się w całości dostępna dla kierowców.
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/34103/321-obwodnica-Olsztyna-w-calosci-dla-kierowcow
Inwestycja była oddawana do użytku etapami. W grudniu 2018 r. udostępniono odcinek obwodnicy w ciągu DK16 oraz węzeł Olsztyn Wschód wraz z ok. 3 km odcinkiem S16 Olsztyn – Wójtowo. W lutym br. oddaliśmy do użytkowania 9-kilometrowy odcinek obwodnicy Olsztyna pomiędzy węzłami Olsztyn Wschód i Olsztyn Jaroty.
Budowę węzła Pieczewo zakończono w maju, a we wrześniu został oddany do ruchu nowo wybudowany odcinek drogi krajowej nr 53 od węzła Pieczewo do Klewek o długości ok. 2 km, realizowany wraz z obwodnicą Olsztyna w ciągu S51. Stanowi on połączenie DK53 z kierunku Szczytna z obwodnicą Olsztyna. Jednocześnie pełni też funkcję obwodnicy Szczęsnego.
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/33602/Kolejne-polaczenie-Olsztyna-z-obwodnica-gotowe
Drogi w budowie
Budowa obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu drogi krajowej nr 15
W roku 2019 kontynuowaliśmy rozpoczętą w 2018 roku budowę obwodnicy Nowego Miasta Lubawskiego w ciągu DK15 o długości 17,7 km. W lutym 2018 r. podpisano umowę na projekt i budowę tego zadania o wartości 392,7 mln zł, a w październiku ruszyły pierwsze prace budowlane. Obwodnica ominie Nowe Miasto Lubawskie od wschodu. Będzie drogą klasy GP o przekroju 2+1. Inwestycja zostanie zrealizowana w systemie „Projektuj i buduj”. Nowa droga zostanie powiązana z innymi drogami publicznymi przez cztery ronda. Wybudowanych zostanie 13 obiektów inżynierskich: 8 wiaduktów, 1 przejście dla zwierząt górne, 3 przejścia dla zwierząt dolne oraz most nad rzeką Wel.
Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Raczki
Od lata 2018 r., kiedy to podpisano umowy na projekt i budowę trzech odcinków drogi ekspresowej S61 Szczuczyn – Raczki (66,4 km) w ciągu Via Baltica o łącznej wartości ok. 2 mld zł, kontynuowane są prace na tych zadaniach:
Zadanie nr 1 – Szczuczyn – węzeł Ełk Południe (ok. 23,3 km),
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/30230/S61-na-Warmii-i-Mazurach-z-kompletem-umow
Zadanie nr 2 - węzeł Ełk Południe - węzeł Wysokie o dł. ok. 22,9 km (w tym połączenie z obwodnicą Ełku w ciągu S16 o dł. ok. 4 km),
Zadanie nr 3 - węzeł Wysokie - Raczki (ok. 20,2 km).
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/29850/Kolejny-odcinek-S61-ma-juz-wykonawce
Wykonawcą ponad 20-kilometrowego fragmentu trasy od węzła Wysokie do Raczek o wartości 484,3 mln zł jest firma Budimex S.A. Planowany termin zakończenia kontraktu to połowa 2021 r.
W październiku tego roku Wojewoda Warmińsko-Mazurski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczącą budowy odcinka drogi ekspresowej S61 Wysokie - Raczki. Budowa obejmie odcinek drogi ekspresowej o długości 20,2 km. Zgodnie z kontraktem powstanie droga ekspresowa o przekroju dwujezdniowym wraz z drogami serwisowymi. Zostanie wykonany remont wybranych dróg lokalnych oraz zbudowane zostaną urządzenia ochrony środowiska. W ramach inwestycji powstanie m.in. 25 obiektów inżynierskich oraz węzeł Wysokie. Nawierzchnia drogi zostanie wykonana z betonu cementowego i dostosowana do ciężkiego ruchu z obciążeniami nawierzchni 115 kN/oś (11,5 tony na oś).
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/35328/Jest-ZRID-na-odcinek-S61-Wysokie-Raczki
Budowa drogi ekspresowej S7 Napierki - Płońsk
Na etapie realizacji pozostają cztery odcinki drogi ekspresowej S7 prowadzone przez olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na terenie Mazowsza. Umowy na dwa kontrakty na projekt i budowę odcinków drogi ekspresowej, tj. Napierki – Mława (14 km) i Mława – Strzegowo (21,5 km) podpisano w grudniu 2017 r., natomiast w styczniu 2018 podpisano umowy na projekt i budowę 2 odcinków drogi ekspresowej S7 Strzegowo – Pieńki (23,4 km) i Pieńki – Płońsk (13,8 km).
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/28019/Podpisanie-umow-na-dwa-odcinki-S7-na-Mazowszu
Jesienią 2019 r. rozpoczęły się prace budowlane na trzech odcinkach drogi ekspresowej S7 Mława –Strzegowo, Strzegowo - Pieńki i Pieńki - Płońsk. Budowa obejmuje trzy odcinki drogi ekspresowej S7 na Mazowszu o łącznej długości 57,2 km - Mława - Strzegowo (ok. 21,5 km), Strzegowo - Pieńki (ok. 22 km) i Pieńki - Płońsk (ok. 13,7 km). To trzy z czterech odcinków drogi ekspresowej S7 na terenie województwa mazowieckiego, na które zostały już podpisane umowy na realizację. Ostatni: Napierki - Mława (ok. 14 km) oczekuje na wydanie decyzji ZRID.
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/35002/Ruszyla-budowa-dwoch-mazowieckich-odcinkow-S7
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/35337/Kolejny-ZRID-na-mazowiecki-odcinek-S7
Prace przygotowawcze
S16 Mrągowo – Orzysz – Ełk
Trwają prace nad aktualizacja STEŚ i koncepcją programową dla budowy drogi ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo - Orzysz – Ełk o dł. ok. 80 km. Zadanie obejmuje wykonanie studium techniczno – ekonomiczno – środowiskowego i koncepcji programowej dla budowy drogi ekspresowej S16. W ramach tego zamówienia wykonawca ma zaktualizować materiały do decyzji środowiskowej obejmujące m.in. inwentaryzację przyrodniczą, ponowną analizę akustyczną i ocenę uwarunkowań bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do zadań wykonawcy dokumentacji będzie też należało uzyskanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji oraz opracowanie rozwiązań drogowych i mostowych umożliwiających ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „projektuj i buduj”.
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/26772/Umowa-na-dokumentacje-projektowa-S16-podpisana
S16 Borki Wielkie – Mrągowo
W sierpniu 2019 r. ogłosiliśmy ponownie przetarg na projekt i budowę S16 Borki Wielkie – Mrągowo. Poprzednie postępowanie zostało unieważnione na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 Prawo zamówień publicznych, ponieważ cena najkorzystniejszej oferty przewyższyła kwotę, którą planowaliśmy przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia.
Otwarcie ofert nastąpiło 15 listopada 2019 r. O realizację zadania ubiega się siedmiu wykonawców. Najniższą cenę 619,5 mln zł zaproponowała firma Polbud-Pomorze Sp. z o.o., a najwyższą 869,6 mln zł firma Polaqua Sp. z o.o. Kosztorys GDDKiA to ok. 616,6 mln zł. Obecnie trwa weryfikacja złożonych ofert.
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/35824/Znamy-chetnych-do-budowy-S16-Borki-Wielkie-Mragowo
Planowana inwestycja będzie kolejnym etapem rozbudowy drogi ekspresowej S16. Nowy odcinek drogi będzie miał długość około 16 km, w tym ok. 13 km w ciągu S16. Przebiegać będzie w okolicach miejscowości Borki Wielkie, Sorkwity, Nowe Bagienice, Bagienice, Marcinkowo, a następnie ominie Mrągowo od strony południowo-zachodniej. Droga na odcinku S16 będzie miała przekrój dwujezdniowy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Dostęp do drogi ekspresowej będzie możliwy jedynie poprzez węzły drogowe. Realizacja zadania planowana jest na lata 2020-2023.
S5 Ornowo - Wirwajdy
W sierpniu 2019 r. ruszył przetarg na budowę drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo – Wirwajdy.
Otwarcie ofert nastąpiło 20 grudnia 2019 r. Realizacją tego zadania zainteresowanych jest ośmiu wykonawców. Najniższą ofertę na kwotę 156 169 081,95 zł złożyło konsorcjum firm NDI Sp. z o.o. (Lider konsorcjum) z Sopotu, NDI SOPOT S.A. (Partner konsorcjum) z Sopotu. Budżet zamawiającego wynosi 169 707 068,46 zł.
Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie budowa drogi S5 na odcinku Ornowo - Wirwajdy o długości ok. 5 km. W ramach zadania przewidziana jest budowa dodatkowych jezdni obsługujących teren przyległy. Ponadto przebudowane zostaną drogi poprzeczne innych kategorii kolidujące z drogą S5. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Inwestycja będzie realizowana w systemie „Projektuj i buduj”, gdyż wykonawca zadania będzie miał również możliwość optymalizacji rozwiązań zawartych w projekcie budowlanym i wykonawczym. Realizacja inwestycji planowana jest na lata 2020-2023. Budowa odcinka drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy jest kontynuacją obwodnicy Ostródy. Nowy odcinek ułatwi dojazd z DK16 do istniejącej obwodnicy która docelowo stanie się częścią drogi ekspresowej S5 na odcinku Grudziądz - Ostróda.
Droga krajowa nr 65
W 2019 r. kontynuowaliśmy prace nad wykonaniem projektów budowlanych i wykonawczych wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla siedmiu odcinków drogi krajowej nr 65 o łącznej długości 59,1 km oraz nad wykonaniem Studium Techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla zadania pn.: „Budowa obwodnicy miejscowości Gąski w ciągu drogi krajowej nr 65”. Umowa na realizację tych zadań została podpisana 6 lutego 2018 r.