Drogowy rok 2019 w Małopolsce.

Mijający rok 2019 był dla rozwoju sieci dróg krajowych i poprawy bezpieczeństwa w Małopolsce okresem intensywnych prac zarówno projektowych jak i budowlanych. Udostępniony dla ruchu został odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój wraz z dwujezdniową DK47 od węzła Zabornia S7 do Chabówki., ale także lewa jezdnia nowego odcinka S7 Lubień –Naprawa. Rozpoczęła się budowa S7 Szczepanowice-Widoma. Powstają nowe obwodnice, zatoki autobusowe, przebudowywane są skrzyżowania. Pieszym udostępniono w tym roku ponad 18 km chodników.



S7 Lubień-Rabka Zdrój

 

Od 28.09.2019 r. kierowcy użytkują odcinek S7 Skomielna Biała-Rabka Zdrój wraz z dwujezdniową DK47 od węzła Zabornia S7 do Chabówki. 20.12.2019 r. oddana została do ruchu lewa jezdnia odcinka S7 Lubień –Naprawa. Ruch odbywa się na niej w dwóch kierunkach. W styczniu 2020 r. rozpocznie się budowa muru oporowego, na którym powstanie fragment jezdni prawej łączący istniejącą S7 z nowym odcinkiem S7. Nieco dalej na prawej jezdni trwa budowa estakady, którą wstrzymało osuwisko.

 

Widokowa i dwujezdniowa nowa droga od Lubnia do Rabki Zdroju ma 16,7 km długości, w tym 15,8 km ma parametry drogi ekspresowej. W środkowej części odcinka Naprawa – Skomielna Biała, w górze Luboń Mały drążony jest dwukomorowy tunel, o długości w przypadku każdej nitki 2,06 km. Tunel stanowi 12,3% całej trasy. W październiku 2019 r. prawa nitka tunelu została przebita na wylot. Drążenie lewej nitki trwa nadal. Od strony południowej trzeba było zabezpieczać osuwisko, przed rozpoczęciem drążenia portalu południowego nitki lewej. Drążenie od tej strony już trwa. Zakończenie budowy tunelu planowane jest w 2021 r.

 

Skomplikowane warunki gruntowe.

 

Duże różnice wysokości i spadki terenu; niejednorodne skały, z których zbudowane są Karpaty Zewnętrzne; trudne warunki hydrologiczne; tereny osuwiskowe i rozproszona na całym obszarze zabudowa są wyzwaniami dla budowniczych drogi ekspresowej. Pod względem geologicznym góry te zbudowane są z tzw.  fliszu karpackiego czyli niejednorodnych skał przemieszanych ze sobą. Na obszarze przebiegu drogi S7 Lubień – Rabka występują łupki, iłołupki, mułowce i piaskowce, uskoki tektoniczne i duża zmienność nachylenia warstw geologicznych w stosunku do nachylenia stoków. Raz są one zgodne z nachyleniem innym razem przeciwne nachyleniu. Grunty są wrażliwe na dostęp tlenu i po odkryciu szybko wietrzeją. Na łupkach wskutek dopływu wody powstają płaszczyzny poślizgowe, co sprzyja ruchom osuwiskowym. Wszystkie obiekty inżynierskie muszą mieć odpowiednie do tych warunków posadowienie i są to w zdecydowanej większości żelbetowe pale, ukryte głęboko pod powierzchnią , na których wykonywane są fundamenty oraz podpory wiaduktów i estakad.

 

Ze względu na ukształtowanie terenu w ciągu drogi jest 38 obiektów inżynierskich. Największa estakada ma 1 km długości wznosi się 50 m nad terenem, w najwyższym punkcie.

 

Droga dwujezdniowa na Podhale nie skończy się w Rdzawce, będzie kontynuowana. 19 września 2018 r. podpisana została umowa na realizację dwujezdniowej DK47 pomiędzy Rdzawką i Nowym Targiem, w trybie „projektuj i buduj”. Trwają przygotowania materiałów do złożenia wniosku o wydanie zgody na realizację tej inwestycji.

 

S7 na północ od Krakowa

 

Pierwsza łopata wbita została 11 września 2019 r., na odcinku S7 Szczepanowice – Widoma. Droga ekspresowa od węzła Szczepanowice do węzła Widoma będzie miała 13,1 km długości, dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowane zostaną dwa węzły: Szczepanowice i Widoma. Z obydwóch węzłów zjechać będzie można na drogę krajową nr 7. Powstanie 10 wiaduktów i cztery przejścia dla zwierząt. Estakada w Szczepanowicach będzie najdłuższym obiektem inżynierskim na tym odcinku, o długości 681 m w przypadku nitki lewej i 689 m nitki prawej.

 

Trwają prace przy wykopach i nasypach w ciągu głównym drogi oraz obiektach inżynierskich. Wbijane są pale pod podpory, zbrojone i betonowane są fundamenty przyczółków i podpór.

 

26 września 2018 r. podpisano umowę na projekt i budowę drogi ekspresowej S7 granica województwa świętokrzyskiego – Kraków , dla odcinka III węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków (z włączeniem drogi do istniejącego węzła Kraków Nowa Huta), o długości ok. 18,3 km. Trwają przygotowania materiałów do złożenia wniosku o zgodę na realizację inwestycji.

 

Trwa przetarg na przygotowanie projektu wykonawczego i budowę drogi ekspresowej S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do Krakowa, na odcinku Moczydło (granica woj. świętokrzyskiego) – węzeł Miechów (z węzłem).

 

Cały odcinek drogi ekspresowej S7 od granicy województwa świętokrzyskiego do Krakowa ma 55,6 km długości. Droga będzie także pełniła funkcję obwodnicy dla trzech miejscowości: Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Powstanie osiem węzłów: „Książ”, „Miechów”, „Szczepanowice”, „Widoma”, „Łuczyce”, „Raciborowice”, węzeł zespolony „Kraków Mistrzejowice” oraz węzeł zespolony „Kraków Grębałów”. Poprzez węzeł Mistrzejowice S7 połączy się z drogą ekspresową S52 Północną Obwodnicą Krakowa.

 

S52 Północna Obwodnica Krakowa.

 

13 listopada 2018 r. podpisana została umowa z wykonawcą, który ma wykonać projekt i wybudować drogę. Trwają przygotowania do złożenia wniosku do wojewody o wydanie decyzji ZRiD (zgody na realizację inwestycji drogowej).

 

S52 Północna Obwodnica Krakowa będzie miała długość 12 km 327 m, dwie jezdnie z trzema pasami ruchu na każdej. Węzły drogowe połączą ją z istniejącym układem komunikacyjnym, a 20 km dróg dojazdowych pozwoli na dogodne dojazdy z obszaru Krakowa i okolicznych miejscowości. Do węzła Modlnica dobudowane zostaną 4 łącznice. Kolejne węzły w kierunku wschodnim to : Zielonki, Węgrzce, Batowice i Mistrzejowice. Ten ostatni węzeł wybudowany zostanie w ramach realizacji S7 i połączy obie drogi ekspresowe, zamykając tym samym ring wokół Krakowa. W ciągu S52 POK powstaną także : 2 tunele, 27 obiektów mostowych (mosty, wiadukty, estakady) i 4 km murów oporowych.

 

Budujemy w całym regionie

 

Trwa budowa obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu DK73 i węzła Niepołomice na A4. W lipcu 2019 r. zakończona została budowa IV i V odcinka obwodnicy Skawiny, od ulicy Energetyków do włączenia do drogi krajowej nr 44 poprzez rondo czterowlotowe.

 

Budowane jest dwupasowe rondo w Modlnicy, na DK94 i trwa projektowanie przebudowy DK94 do drogi dwujezdniowej, na odcinku od Krakowa do Modlnicy. Rozpoczęła się budowa ronda w Wadowicach, w ciągu DK52. Wyremontowano ul. Śląską w Chrzanowie czyli DK79 oraz na DK28 przebudowano drogę wokół Rynku w Limanowej. W sierpniu 2019 r. ukończono przebudowę DK75 na osuwiskowym zboczu góry św. Justa, wraz z odwodnieniem i zabezpieczeniem przed osuwaniem się korpusu drogi.

 

W trakcie budowy, przebudowy, projektowania i przygotowania dokumentacji jest 27 inwestycji. M.in. trwają prace dokumentacyjne dla: dwujezdniowej DK75 Brzesko-Nowy Sącz; S52 BDI; DK94 Kraków – Olkusz,  z dwujezdniowym odcinkiem Kraków – Modlnica; rozbudowy DK87 na odcinku Nowy Sącz – Piwniczna z obejściem Barcic, DK79 od granicy woj. świętokrzyskiego do Krakowa, DK94 na odcinkach Jerzmanowice – Giebułtów oraz Zederman – Jerzmanowice. W toku jest postępowanie przetargowe dla rozbudowy DK94 w Olkuszu.

 

Trwa projektowanie obwodnic: Chełmca i Nowego Sącza w ciągu DK28, Zabierzowa na DK79 i Piwnicznej na DK87. W 2019 r. rozpoczęły się także prace projektowe dla budowy węzłów w : Libertowie, Gaju i Myślenicach na DK7 (Zakopiance).

 

Poprawia się bezpieczeństwo pieszych

 

Budujemy chodniki, zatoki autobusowe, sygnalizację świetlną i przebudowujemy skrzyżowania. To inwestycje bardzo ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa zarówno pieszych jak i kierowców.

 

W 2019 roku wybudowano chodniki na drogach krajowych:

 

  • DK7 w Krzeczowie 1 km 400 m, koszt 1 mln 700 tys. zł
  • DK28, miejscowościach: Świnna Poręba, Jaszczurowa, Mucharz, Rudze, Trzebieńczyce, Szymbark i Gruszowiec. W sumie długość nowych chodników wynosi 3 km 779 m. Koszt prawie 2 mln 845 tys. zł
  • DK44, na odcinku Jaśkowice - Skawina chodnik o dł. 4 km oraz 5 zatok autobusowych, w Oświęcimiu chodnik o dł. 760 m i trzy zatoki autobusowe, w Zelczynie. Suma kosztów wyniosła prawie 4 mln 475 tys. zł
  • DK47 w Zakopanem 750 m, koszt 301 tys. zł
  • DK49 w Nowym Targu i Białce Tatrzańskiej  1 km 593 m, koszt 1 mln 654 tys. zł
  • DK52 w Kętach 384 m, koszt ponad 454 tys. zł
  • DK75 w miejscowościach: Tymowa, Jurków, Czchów, Uszew, Zawadka Uszewska, Nowa Wieś. W sumie długość nowych chodników wynosi 4 km 353 m, a koszt prawie 6 mln 772 tys. zł
  • DK79 w miejscowościach: Sierosławice, Śmiłowice, Nowe Brzesko i Hebdów, w sumie 1 km 736 m, koszt ponad 2 mln 193 tys. zł
  • DK94 w miejscowościach: Czajowice, Wielka Wieś, Szyce, Jasień i Brzesko, w sumie 2 km 655 m, koszt prawie 4 mln 158 tys. zł.

Przebudowano skrzyżowanie na DK28 w miejscowości Siekierczyna i na DK75 w miejscowości Maciejowa- Barnowiec.