W listopadzie 2019 r. przekroczyliśmy liczbę 4 000 km dróg szybkiego ruchu w Polsce. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 4 146,4 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1 696,2 km autostrad i 2 450,3 km dróg ekspresowych. Przed nami kolejny rok pracy nad rozwojem sieci dróg krajowych i poprawą bezpieczeństwa. Zapraszamy do zapoznania się z naszymi planami na najbliższe 12 miesięcy.
Obecnie w realizacji jest 1003,8 km dróg w realizacji, z czego w tym roku udostępnimy co najmniej 116,8 km. Drogi będące w realizacji pozwolą w kolejnych latach zamknąć najważniejsze ciągi komunikacyjne w kraju. Są to między innymi autostrada A1 od Częstochowy do Tuszyna, dzięki czemu z Pomorza sprawnie i komfortowo dotrzemy do granicy z Czechami. W realizacji mamy też ostatnie odcinki drogi ekspresowej S7 między Płońskiem a Napierkami - po wybudowaniu tego odcinka uzyskamy ciąg ekspresowy od Płońska do Trójmiasta.
Kolejne kluczowe połączenie drogą szybkiego ruchu jest w realizacji na wschodzie kraju. To droga ekspresowa S19 między Rzeszowem a Lublinem. W realizacji są również odcinki w ciągu S3 i S5, które uzupełnią połączenia odpowiednio portu w Szczecinie z południową granicą kraju a S5 Wrocławia przez Poznań z Bydgoszczą.
W 2020 r. planujemy udostępnić 116,8 km na 12 zadaniach:
Realizujemy również wszelkie, możliwe działania, które mają pozwolić na udostępnienie jeszcze w 2020 r. wszystkich trzech odcinków trasy S2 w Warszawie:
Działania na istniejącej sieci
W ramach prowadzonych w trakcie roku prac będziemy stale podnosić poziom bezpieczeństwa na sieci dróg krajowych, w tym w ramach Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych Na działania te składają się m.in. wymiana nawierzchni, przebudowa skrzyżowań, budowa rond, budowa sygnalizacji świetlnych czy uspokajanie ruchu poprzez wytyczanie wysepek. Dbamy nie tylko o kierowców, ale również o pieszych i rowerzystów. Dlatego w ramach prowadzonych w tym roku prac w wielu miejscach zbudowane zostaną chodniki, zatoki autobusowe, doświetlane będą kolejne przejścia dla pieszych, ustawione zostaną ogrodzenia w celu ochrony pieszych i oddzielenia ich od ruchu samochodowego. Powstaną również kolejne drogi rowerowe. Wytyczane będę również nowe przejścia dla pieszych i budowane kładki nad drogami.
Przykładowe inwestycje:
Audyt przejść dla pieszych trwa
Kontynuujemy rozpoczęty jeszcze w 2019 roku audyt przejść dla pieszych. Przeprowadzają go audytorzy i inspektorzy bezpieczeństwa ruchu drogowego zatrudnieni w GDDKiA. Wnikliwie kontrolują przejścia dla pieszych na drogach zarządzanych przez GDDKiA, szczególnie zwracając uwagę na:
Wynikiem audytu będzie raport zawierający ranking przejść wraz z rekomendacją zmian mających na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. Raport będzie podstawą do podejmowania działań w kolejności od najpilniejszych do możliwych do wykonania w następnej kolejności. Określi też jednolite zasady wyznaczania i budowy przejść dla pieszych. Wyniki raportu zostaną również wykorzystane do stworzenia kompleksowego programu budowy chodników i ścieżek rowerowych w ciągu dróg krajowych. Efektem końcowym tych wszystkich działań będzie wzrost bezpieczeństwa pieszych i spadek liczby ofiar śmiertelnych.
Rozpoczynamy GPR 2020…
Co pięć lat GDDKiA oraz zarządcy dróg wojewódzkich przeprowadzają Generalny Pomiar Ruchu. Na sieci dróg krajowych znajdujących się w naszym zarządzie, pierwszy z pomiarów zaplanowany jest na 23 stycznia. W tym roku pomiary będą prowadzone w ok. 2300 punktach (dla porównania w 2015 roku było to ok. 1950). Praktycznie we wszystkich punktach wykorzystamy metodę wideorejestracji, uzupełniając ją dodatkowo wynikami z automatycznych punktów pomiaru ruchu (około procent wszystkich punktów).
Pomiary w podstawowym cyklu będą prowadzone w dziewięciu specjalnie wybranych dniach w ciągu roku i składają się na nie cztery dni z pomiarem 24-godzinnym oraz pięć dni z pomiarem 16-godzinnym (dla każdego dnia pomiarowego wyznaczone są dwa terminy rezerwowe). Szczegółowe informacje o GPR 2020 tutaj: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/3959/GPR-2020
Syntezę wyników pomiaru ruchu poznamy wiosną, a szczegółowe dane jesienią 2021 r. Oprócz tego GDDKiA prowadzi w sposób ciągły automatyczne pomiary ruchu w wybranych lokalizacjach na sieci dróg krajowych, z których szczegółowe dane co roku udostępniane są na naszej stronie internetowej: https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/2876/Stacje-Ciaglych-Pomiarow-Ruchu
…oraz GPH 2020
Kolejnym pomiarem, jaki przeprowadzimy w tym roku, będzie Generalny Pomiar Hałasu. Tak jak GPR wykonywany jest w cyklu pięcioletnim. W przypadku GDDKiA badania przeprowadzane są na odcinkach dróg o średniorocznym natężeniu ruchu powyżej 3 mln pojazdów lub o procentowym udziale pojazdów ciężkich w potoku ruchu powyżej 20 proc., w przypadku średniego dobowego ruchu przekraczającego 5 tys. pojazdów.
Pomiary prowadzone będą w ok. 270 punktach na terenie całego kraju, przy czym w każdym punkcie przez 24 godziny na dobę. Przeprowadzać je będą wybrani w przetargu wykonawcy, posiadający wymaganą w przepisach dotyczących ochrony środowiska akredytację.
Pomiary poziomu hałasu będą wykonane w okresie wiosny (od 20 kwietnia do 18 czerwca) lub jesieni (od 7 września do 9 października). Pomiary będę wykonywane w robocze dni tygodnia z wyłączeniem wszelkich dni świątecznych i wolnych od pracy. Będą się rozpoczynały nie wcześniej niż w poniedziałek lub dzień poświąteczny o godzinie 22:00, a ich koniec przewidziany jest nie później niż w piątek (lub dzień przedświąteczny) o godzinie 6:00. Pomiary będą musiały być przeprowadzone przy określonych warunkach atmosferycznych dotyczących temperatury, wilgotności względnej powietrza, prędkości wiatru, ciśnienia atmosferycznego oraz braku opadów atmosferycznych.
Plany dotyczące przetargów już wkrótce
Jesteśmy gotowi do realizacji kolejnych ambitnych planów, jednocześnie musimy podejmować odpowiedzialne decyzje. Na bieżąco analizujemy sytuację na rynku firm budowlanych, dlatego planując kolejne przetargi, chcemy uniknąć kumulacji kontraktów lub odwrotnie, inwestycyjnej luki. Jedna i druga sytuacja może doprowadzić do destabilizacji rynku budowlanego, sztucznie podwyższając lub zaniżając ceny materiałów, robocizny itp. i w konsekwencji ofert przetargowych. Do końca stycznia opublikujemy nasz plan przetargów na 2020 rok.