Umowa na budowę ekspresowej siódemki Elbląg - Pasłęk
ol.jpgPodpisano umowę na budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Elbląg – Pasłęk. Budowa ponad 14 – kilometrowego odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej potrwa 22 miesiące od daty podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych) i kosztować będzie 662,3 mln złotych. Inwestycja finansowana jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą robót jest konsorcjum firm: Eurovia Polska S.A., Eurovia Verkehrsbau Union GmbH, Warbud S.A., PU-T „OL-TRANS”, Drogomex Sp. z o.o.

Prace budowlane prowadzone będą na większości trasy poza istniejącą drogą. Inwestycja polegać będzie na budowie ponad 14 km odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej o przekroju poprzecznym 2x2 od węzła „Elbląg Wschód” do miejscowości Pasłęk (węzeł „Pasłęk Północ”).

Podłączenie do drogi będzie się odbywało poprzez trzy węzły: Elbląg-Wschód (istniejący), Bogaczewo i Pasłęk Północ. Dla zapewnienia połączeń  z przyległym terenem wybudowane zostaną drogi gospodarcze, przebudowana zostanie infrastruktura nad – i podziemna  kolidująca z projektem, wybudowane zostaną wiadukty i tunele na przecięciu z poprzecznymi drogami lokalnymi oraz przejścia ekologiczne dla małych i dużych zwierząt. W zakresie niezbędnym do ochrony przed hałasem wybudowane zostaną ekrany akustyczne.

Ze względu na to, iż proponowany wariant drogi S7 częściowo naruszał obszar odkrytej w 1982 roku wczesnośredniowiecznej (VIII-X w.) osady portowo-handlowej w Janowie (Truso), na terenie planowanej inwestycji przed rozpoczęciem robót drogowych zostały wykonane badania archeologiczne. Trwały one od maja 2007 r. do sierpnia 2008 roku i objęły 400 arów terenu w okolicach Janowa Pomorskiego. Wykonawcą badań archeologicznych było Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu. Koszt tych badań wraz z opracowaniem wyników  to ok. 2,7 mln zł. Wyniki badań archeologicznych Muzeum ma przekazać GDDKiA Oddział w Olsztynie oraz Krajowemu Ośrodkowi Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie do końca października 2009.

20.10.2008