W roku ubiegłym wykonawca wykonał konstrukcję, zabetonował ustrój nośny kładki dla pieszych w Bilczy i ułożył podbudowę bitumiczną na fragmentach stanowiących około 3/4 długości lewej wschodniej jezdni obwodnicy. Wykonana została również część robót branżowych polegających na budowie i przełożeniach mediów.
Mimo zapisanej w umowie przerwy zimowej między 15 grudnia a 15 marca, wykonawca zadeklarował kontynuowanie robót, na które pozwolą warunki pogodowe. Kontynuowane będą między innymi roboty ziemne. Planowane jest wykonywanie schodów kładki dla pieszych, kontynuowanie przebudowy mediów, która została zrealizowana w 80 procentach. Prowadzone będą prace przy budowie przepustów, sygnalizacji świetlnej. Rozpoczną się roboty w pasie rozdziału miedzy innymi budowa kanalizacji deszczowej. W związku z powyższym od lutego planowane są zmiany organizacji ruchu polegające w pierwszej kolejności na zawężeniu istniejącej jezdni prawej (zachodniej). W okresie letnim 2020 roku planowane jest ułożenie wiążącej warstwy nawierzchni na jezdni lewej i przełożenie na nią ruchu, aby można było przebudować jezdnię prawą (zachodnią).
Inwestycja GDDKiA za około 78 mln złotych realizowana jest od 2018 roku w trybie projektuj i buduj, dlatego wykonawca - konsorcjum z liderem Mostostal Warszawa - najpierw przystąpił do wykonania optymalizacji projektowych i uzyskania dla nich decyzji potrzebnych do kontynuacji robót budowlanych. W I etapie obwodnica Morawicy budowana będzie w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 73. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem lokalnym podmiejskim i tranzytowym ciężkim odcinku trasy łączącej węzeł Kielce Północ, Busko i Tarnów. Nowy odcinek drogi krajowej nr 73 o długości 4,2 km od granicy miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica będzie miał dwie jezdnie i status drogi GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Nowa jezdnia powstanie po wschodniej stronie tej istniejącej, a po przełożeniach ruchu prawa jezdnia zostanie przebudowana. W ramach zadania powstaną cztery skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa z drogami powiatowymi, dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Przebudowana będzie związana z drogą infrastruktura. Termin realizacji inwestycji to 36 miesięcy z doliczeniem okresów zimowych począwszy od podpisania umowy, a to oznacza, że inwestycja powinna zakończyć się w pierwszej połowie 2022 roku. Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8 km. W drugim etapie inwestycji droga biec będzie po nowym śladzie. Trwa aktualizacja koncepcji programowej dla tego etapu.