W realizacji mamy 82 zadania o łącznej długości blisko 1004 km, a w przetargach kolejne 29 zadań na wyłonienie wykonawców dróg o łącznej długości ok. 360 km. To nie koniec. W tym roku ogłosimy przetargi na nowe odcinki – szczegóły niebawem.
Postępowanie przetargowe, kluczowy etap przed rozpoczęciem budowy drogi, może trwać od ok. siedmiu do kilkunastu miesięcy. Dotyczy to postępowań prowadzonych w trybie nieograniczonym, jakie w zdecydowanej większości ogłasza GDDKiA. Wpływ na czas trwania przetargu ma liczba pytań zadawanych przez potencjalnych wykonawców na etapie opracowywania ofert, odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), skargi na wyroki KIO czy też zgłaszane praktycznie w każdym przetargu wnioski o przesunięcie terminu składania ofert.
Szczegółowo pisaliśmy o tym tutaj.
W efekcie średni czas trwania przetargu to blisko rok, a niektóre trwają jeszcze dłużej. Warto w tym miejscu podkreślić, że rezygnacja z ogłaszania przetargów w trybie ograniczonym pozwoliła nam znacznie skrócić średni czas potrzebny na wyłonienie wykonawcy inwestycji - niemal o połowę (z 21 do 11 miesięcy).
Na jakim etapie są obecnie prowadzone przetargi? Z 29 postępowań siedem dotyczy odcinków dróg, na których rozwiązaliśmy umowy z niesolidnymi wykonawcami. Na jednym z trzech odcinków S5 w woj. kujawsko-pomorskim wyłoniliśmy już najkorzystniejszą ofertę, a na dwóch kolejnych otworzyliśmy oferty i je weryfikujemy. Dla południowego wylotu drogi ekspresowej S7 z Warszawy (Warszawa-Lesznowola) wyłoniliśmy najkorzystniejszą ofertę, a dokumentację przetargową sprawdza już Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Dla trzech pozostałych powtórnych przetargów na odcinki A6/S3 i S10 w województwie zachodniopomorskim biegnie już czas na opracowanie ofert przez zainteresowanych wykonawców.
Listę odcinków, gdzie wybraliśmy już wykonawców oraz trwa kontrola Prezesa UZP, uzupełnia blisko 48-kilometrowy odcinek S11 od Koszalina do Bobolic podzielony na trzy przetargi. Wśród postępowań, na których otworzyliśmy oferty zainteresowanych wykonawców, są trzy odcinki autostrady A2 od końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego do Siedlec (łączna długość ponad 37 km) oraz trzy odcinki drogi ekspresowej S7 pomiędzy Płońskiem a Czosnowem pod Warszawą (blisko 35 km). Listę uzupełnia fragment S5 pod Ostródą, A18 przy granicy z Niemcami, S16 koło Mrągowa i obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego na DK9.
Dajemy czas potrzebny wykonawcom. Współpraca to podstawa
Czekamy na oferty wykonawców zainteresowanych przystąpieniem do przetargu na dziewięć nowych odcinków. Wśród nich jest blisko 50 km drogi ekspresowej S1 podzielone na cztery przetargi oraz powiązana z nimi budowa obwodnicy Oświęcimia. Wykonawcy opracowują również oferty na dwa odcinki S3 pomiędzy Troszynem i Świnoujściem (to łącznie blisko 33 km trasy), na S7 w Małopolsce oraz S19 na Podkarpaciu. Umożliwiamy oferentom złożenie przemyślanej, dobrze skalkulowanej i optymalnej oferty. Dajemy czas na jej przygotowanie i rozwiewamy ewentualne wątpliwości nie tylko w formie standardowych pytań i odpowiedzi, ale również podczas spotkań.
Plany dotyczące przetargów już wkrótce
Jesteśmy gotowi do realizacji kolejnych ambitnych planów, jednocześnie musimy podejmować odpowiedzialne decyzje. Na bieżąco analizujemy sytuację na rynku firm budowlanych, dlatego planując kolejne przetargi, chcemy uniknąć kumulacji kontraktów lub odwrotnie, inwestycyjnej luki. Jedna i druga sytuacja może doprowadzić do destabilizacji rynku budowlanego, sztucznie podwyższając lub zaniżając ceny materiałów, robocizny itp. i w konsekwencji ofert przetargowych. Do końca stycznia opublikujemy nasz plan przetargów na 2020 rok.