Dziś pierwszy dzień Generalnego Pomiaru Ruchu 2020 (GPR) na drogach krajowych. Na Podkarpaciu pomiary dokonywane są z wykorzystaniem kamer wideo w 114 punktach. W ciągu całego roku przeprowadzonych zostanie 9 pomiarów dziennych w godz. 6.00-22.00 i 6 nocnych w godz. 22.00-6.00.
Metoda i cel
Pomiar wykonywany jest metodą wideorejestracji, w warunkach terenowych jako zapis wideo z późniejszym zliczaniem pojazdów na odpowiednim formularzu pomiarowym. W woj. podkarpackim badanie tą metodą realizowane jest w 114 punktach, na wyznaczonych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych oraz drogach krajowych.
Konieczność przeprowadzania pomiarów ruchu drogowego na sieci dróg krajowych wynika z Ustawy o drogach publicznych z dnia 21.03.1985 r. z późn. zm. oraz Zarządzenia Nr 12 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie okresowego pomiaru ruchu w 2020 r. na drogach krajowych. Pomiary wykonywane są w oparciu o organizacyjny wykaz odcinków pomiarowych GPR 2020.
Wyniki pomiarów generalnych stanowią podstawę wszelkich działań o charakterze planistycznym, projektowym i strategicznym w odniesieniu do sieci drogowej. Wykorzystywane są również w pracach związanych z zarządzaniem ruchem, analizach środowiskowych, ekonomicznych oraz przy tworzeniu statystyk.
Pomiar co 5 lat
Pomiary generalne prowadzone są na drogach krajowych cyklicznie od roku 1965, w okresach 5-letnich i dostarczają najważniejszych informacji o ruchu drogowym. Ostatni tego typu pomiar odbył się w 2015 roku, a kolejny realizowany jest w tym roku. Podobnie jak wszystkie generalne pomiary od roku 2000, zostanie on wykonany na istniejącej sieci dróg krajowych (w tym także na odcinkach koncesyjnych), z wyjątkiem tych odcinków dróg, które znajdują się w miastach na prawach powiatu i w związku z tym nie są administrowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Kalendarz przeprowadzenia GPR 2020 na drogach krajowych:
*oznaczono terminy rezerwowe, dla których stawka za wykonanie pomiaru będzie stanowić 50% stawki podstawowej.
**Terminy ewentualnego pomiaru uzupełniającego w roku 2021.
Podstawowe kategorie pojazdów, które będą rejestrowane w GPR 2020
Wideorejestracja daje największe efekty
Doświadczenia GDDKiA w zakresie pomiarów ruchu drogowego pokazują, że najlepsze efekty i jakość dają pomiary prowadzone z wykorzystaniem kamer wideo i późniejszym zliczaniem pojazdów zarejestrowanych na nagraniach (tzw. metoda wideorejestracji). Metoda ta zapewnia ogromne możliwości kontroli materiału i pozwala na dokumentację całego pomiaru, a często jest bardziej korzystna cenowo od pomiarów ręcznych lub automatycznych. Dlatego też tegoroczny pomiar przeprowadzany jest głównie z wykorzystaniem kamer wideo.
Pomiary wideo - informacja o przetwarzaniu danych osobowych
Informujemy, że w ramach prowadzonego Generalnego Pomiaru Ruchu, podczas realizowania pomiarów metodą wideorejestracji, mogą być zarejestrowane dane osobowe (np. wizerunki przypadkowych osób znajdujących się w kadrze lub nr rejestracyjne pojazdów). Obszar objęty rejestracją obejmuje przede wszystkim jezdnie drogi, na których prowadzony jest pomiar. Zależnie od ustawienia kamery, w kadrze może znajdować się również pas drogowy i ewentualnie elementy z nim sąsiadujące.
Administratorem danych osobowych zarejestrowanych w ramach pomiarów ruchu realizowanych metodą wideorejestracji jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, ul. Wronia 53, 00-874 Warszawa, tel. (22) 375 8888, e-mail:kancelaria@gddkia.gov.pl.
W sprawach związanych z przetwarzaniem danych osobowych, można kontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych, za pośrednictwem adresu e-mail: iod@gddkia.gov.pl
Dane osobowe będą przetwarzane w celu wykonywania obowiązków ustawowych związanych z okresowymi pomiarami natężenia ruchu drogowego na poszczególnych odcinkach sieci drogowej.
Podstawę prawną przetwarzania danych osobowych stanowi art. 6 ust.1 lit. e rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1), dalej „RODO”, tj. przetwarzanie jest niezbędne do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi, w związku z ustawą z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2068, z późn. zm.) oraz Zarządzeniem nr 12 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie okresowego pomiaru ruchu w 2020 r. na drogach krajowych.
Dane osobowe będą przetwarzane przez uprawnionych pracowników Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad a także przez podmioty, przetwarzające dane na podstawie zawartych umów, np. podmioty wykonujące pomiar.
Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
Dane osobowe (które mogą zostać przypadkowo zarejestrowane na nagraniach) będą przechowywane przez okres zgodny z przepisami ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2019 r. poz. 533), rozporządzenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 246) oraz Zarządzenia nr 61 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 18 grudnia 2014 roku w sprawie wprowadzenia instrukcji kancelaryjnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt, instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Osobie, której dane dotyczą przysługuje prawo do dostępu do danych a także, na warunkach określonych w RODO, prawo usunięcia danych, ograniczenia przetwarzania oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych.
Osobie, której dane dotyczą przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Dane osobowe nie podlegają zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu.