Kontynuujemy dialog z podmiotami pracującymi przy realizacji naszych kontraktów. Rozmawialiśmy dzisiaj z przedstawicieli branży projektowej. Celem spotkania było omówienie najistotniejszych spraw w kontekście optymalnego przygotowania i realizacji inwestycji drogowych oraz dalsze wzmacnianie wzajemnego zaufania pomiędzy inwestorem publicznym a branżą.
Współpraca i dialog
Musimy zmierzać we wspólnym kierunku. Wiemy, co i gdzie trzeba poprawić i wierzę, że wspólnie wypracujemy optymalne rozwiązania - podkreślał podczas spotkania Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest otwarta na szukanie rozwiązań pojawiających się wyzwań. W spotkaniu, na którym Dyrektor Żuchowski podkreślał konieczność konstruktywnej współpracy uczestniczyli również przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Rozwoju, Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa oraz Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
Rzetelna dokumentacja projektowa to podstawa
Zarówno przedstawiciele biur projektowych, jak i pracownicy GDDKiA wskazali obszary, w których zidentyfikowano możliwość wprowadzenia usprawnień oraz poprawę w kwestii planowanych i projektowanych inwestycji. Jako inwestor oczekujemy rzetelnego i starannego opracowywania dokumentacji, jej weryfikacji w trakcie prowadzonych prac oraz poprawy jakości przekazywanej i opracowywanych materiałów.
Optymalny projekt, a niższe koszty inwestycji
Dobre drogi to komfort i bezpieczeństwo. Muszą spełniać przyjęte standardy techniczne i jakościowe. Kierowcy nie potrzebują przewymiarowanych, ogromnych obiektów inżynierskich. Dlatego GDDKiA jako inwestor oczekuje od projektów kompletnych rozwiązań, które wypełnią potrzeby skomunikowania kraju i pozwolą zoptymalizować koszty inwestycji.
Między innymi mosty, wiadukty, skrzyżowania dróg czy węzły muszą być tak projektowane aby nie generowały zbędnych kosztów. Zbędnie rozbudowane obiekty, skrzyżowania czy nasypy generują transport mas ziemnych i innych materiałów, bardzo często spoza obszaru budowy. To również konieczność wykupu większej liczby nieruchomości, zajęcia większego terenu i wyburzanie ewentualnej zabudowy. Zmiana podejścia i zwrócenie szczególnej uwagi na te kwestie ma na celu nie tylko ograniczenie kosztów budów, ale również minimalizację wpływu inwestycji na funkcjonowanie lokalnych społeczności i środowiska naturalnego.
Pokazane podczas spotkania przykłady przebiegu trasy S6 w woj. zachodniopomorskim i realizowanej obecnie drogi S7 na południe od Warszawy potwierdzają możliwości generowania oszczędności. Wnikliwie opracowane preferowane warianty trasy pozwoliły na optymalizację kosztów. Wystarczy tu wspomnieć chociażby o odpowiednim wyborze lokalizacji obiektów inżynierskich, ich wielkości oraz usytuowania. Oszczędzamy przestrzeń, materiały budowlane i pieniądze.
Istotne elementy prac projektowych
Na spotkaniu zwrócono uwagę nie tylko na kwestie optymalizacji samej dokumentacji. Dyskutowano również o znaczeniu kolejnych etapów jej przygotowania. Uczestnicy spotkania omówili rolę i ocenili działanie m.in. Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych oraz Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Poruszono również kwestię zapisów decyzji środowiskowej i programów funkcjonalno-użytkowych inwestycji przez pryzmat optymalizacji projektów drogowych i ich kosztów. Podkreślono istotę spójnego podejścia organów ochrony środowiska i GDDKiA do kwestii wiążących warunków decyzji środowiskowej.
Spotkań ciąg dalszy
Z projektantami o przygotowaniu i realizacji inwestycji drogowych rozmawialiśmy już w lipcu 2019 roku. To ważne, aby utrzymywać cykliczność spotkań i wspólnie wypracować najlepsze metody działania. Spotykamy się z przedstawicielami biur projektowych, firm wykonawczych, nadzorów inwestorskich, a na bieżąco również z wykonawcami naszych inwestycji oraz przedstawicielami organów administracji publicznej zaangażowanych w proces inwestycyjny.