Budowa drogi ekspresowej S61 odc. w. Śniadowo - w. Łomża Zachód


Nazwa Projektu: Budowa drogi ekspresowej S61 odc. w. Śniadowo - w. Łomża Zachód

Nr projektu wg Umowy o Dofinansowanie: POIS.03.01.00-00-0054/19

Data podpisania UoD: 15.11.2019

Data podpisania Aneksu nr 1 do UoD: 29.03.2021

Data zakończenia realizacji projektu wg UoD: 31.12.2022

Całkowita wartość projektu: 771 940 170,95 PLN
Maksymalna kwota dofinansowania z UE: 414 661 319,89 PLN

 

Strona internetowa projektu: http://www.s61-sniadowo-lomza.pl/ (zadanie 2), http://www.s61.lomzazachod-lomzapoludnie.pl/ (zadanie 3).

 

Opis inwestycji:

Przedmiotem projektu jest budowa drogi ekspresowej S61 odc. w. Śniadowo – w. Łomża Zachód o długości ok 24,18 km, zlokalizowanej w bazowym korytarzu TEN-T (Morze Północne-Bałtyk). Administracyjnie inwestycja zlokalizowana jest w północno – wschodniej części Polski i przebiega w początkowej fazie przez województwo mazowieckie, a w pozostałej części przez obszar województwa podlaskiego. Projektowana droga ekspresowa S61 odc. w. Śniadowo – w. Łomża Zachód jest zlokalizowana w województwie mazowieckim, w powiecie ostrołęckim na terenie gminy Czerwin oraz w województwie podlaskim, w powiatach łomżyńskim, zambrowskim na terenie gminy Śniadowo, Łomża, Zambrów.

 

Projekt składa się z dwóch zadań:

• Zad. 2: w. Śniadowo (z węzłem)–w. Łomża Południe (bez węzła) na dł. ok. 17,00 km (S61)

• Zad. 3: w. Łomża Południe (z węzłem)–w. Łomża Zachód (bez węzła) na dł. ok. 7,19 km (S61)+8,91 km (dk 63-GP)

 

Na całym odcinku inwestycji przewidziano przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym, dostosowany do prognozowanego poziomu ruchu. Natomiast drogi klasy G i GP zaprojektowano w przekroju jednojezdniowym. Zaprojektowane węzły drogowe umożliwią bezpieczną komunikację i rozprowadzenie ruchu po pozostałej sieci drogowej oraz obsługę przyległego terenu poprzez sieć dróg serwisowych.

 

Główne cele projektu:

  • stworzenie bezpiecznego odcinka ekspresowej trasy drogowej stanowiącej fragment korytarza transeuropejskiego sieci TEN-T, zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróżnych, poprawiającego dostępność komunikacyjną Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T,

• zwiększenie dostępności do transeuropejskiego korytarza sieci TEN-T oraz poprawa jakości wewnętrznych powiązań komunikacyjnych, poprzez odpowiednie skomunikowanie planowanej trasy z pozostałą siecią drogową,

• poprawa efektywności transportu drogowego oraz zapewnienie swobodnego przepływu osób, towarów, kapitału, usług, wpływające na wzrost konkurencyjności zewnętrznej UE oraz wewnętrznej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej,

• dostosowanie parametrów techniczno-użytkowych drogi do prognozowanego poziomu ruchu, poprzez likwidację „wąskich gardeł” i uzupełnienie brakujących elementów infrastruktury drogowej, w sposób poprawiający przepustowość i warunki ruchu w korytarzu transportowym,

• odciążenie od nadmiernego ruchu drogowego i poprawa warunków życia mieszkańców terenów zabudowy sąsiadującej z istniejącymi rozwiązaniami komunikacyjnymi,

• usprawnienie ruchu tranzytowego poruszającego się w istniejącym korytarzu transportowym i zwiększenie poziomu bezpieczeństwa użytkowników w celu zachowania interoperacyjności powstałej infrastruktury transportowej, poprzez dostosowanie drogi do obowiązujących przepisów prawnych dla dróg klasy „S”,

• wzrost mobilności osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa mazowieckiego i podlaskiego jak również poza granice państwa.