Rusza opracowany przez Ministerstwo Infrastruktury program budowy 100 obwodnic w całej Polsce. W rozpisanym na lata 2020-2030 programie znajduje się dziewięć inwestycji na Pomorzu Zachodnim. Spośród tych inwestycji trzy posiadają wydane decyzje środowiskowe, natomiast dla pozostałych zadań będzie konieczne wykonanie całości procesu przygotowawczego.
Obwodnice - ulga dla kierowców i mieszkańców
Obwodnice służą rozdzieleniu ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego. Kierowcy jadący drogą krajową na dłuższym odcinku mogą dzięki nim ominąć miejscowości, a co za tym idzie szybciej i bardziej komfortowo pokonać daną trasę. Zmniejsza się ruch na ulicach miast i miasteczek, spada hałas i zanieczyszczenie powietrza oraz poprawia bezpieczeństwo. Co ważne ruch tranzytowy to często w dużej mierze ciężarówki, które mają dużo większe negatywne oddziaływanie niż pojazdy osobowe. Dlatego budowa obwodnic jest niezwykle ważna.
Obwodnice w realizacji
Obecnie na Pomorzu Zachodnim powstają obwodnice Myśliborza na DK26, Węgorzyna na DK20. Po poprzednim wykonawcy zostanie dokończona obwodnica Wałcza w ciągu S10 oraz Przecławia i Warzymic w ciągu DK13. Zostanie również dokończony brakujący fragment obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6. Integralnymi elementami budowanych dróg ekspresowych są również odcinki wyprowadzające ruch z miejscowości. Budowana S3 na północ od Goleniowa obejmują obwodnicę Brzozowa, a znajdujący się w przetargu odcinek S11 Kłanino-Bobolice przyniesie ulgę mieszkańcom Bobolic. Dalsze inwestycje na drogach ekspresowych, takie jak Zachodnia Obwodnica Szczecina w ciągu S6, czy droga S10 na odcinku Stargard-Piła są w przygotowaniu.
Dzięki nowemu programowi rządowemu ruch tranzytowy ominie kolejne miejscowości
Kolejne obwodnice powstaną na zachodniopomorskich drogach krajowych dzięki ogólnopolskiemu programowi 100 obwodnic. Do tego dedykowanemu obwodnicom programu zostały wybrane priorytetowe zadania na drogach krajowych, które nie będą drogami szybkiego ruchu. Te nowe inwestycje te będą realizowane niezależnie od projektów w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych.
Na Pomorzu Zachodnim do programu 100 obwodnic zostały wybrane następujące inwestycje:
Mapa:
Lista i opis inwestycji
Obwodnica ominie miejscowość Człopa od zachodu wyprowadzając ruch tranzytowy z miejscowości. Dla inwestycji należy wykonać całość procesu przygotowawczego, w tym uzyskać decyzję środowiskową określającą przebieg drogi. Dla tej inwestycji został ogłoszony w grudniu ubiegłego roku przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej.
Obwodnica Gryfina ominie miasto od wschodu i pozwoli wyprowadzić z centrum Gryfina ruch w ciągu DK31. Droga o długości 5,6 km posiada decyzję środowiskową. Obecnie trwa opracowywanie Koncepcji Programowej wraz z badaniami podłoża. W IV kwartale tego roku planowane jest ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi.
Obwodnica ominie od wschodu Kołbaskowo wyprowadzając z miejscowości ruch tranzytowy w ciągu DK13 do granicy z Niemcami w Rosówku. Długość odcinka to około 6 km. Inwestycja posiada decyzję środowiskową. Inwestycja będzie się łączyła z realizowanym odcinkiem DK13 od granicy Miasta Szczecin do autostrady A6 (obwodnica Przecławia i Warzymic) na węźle drogowym Szczecin Zachód.
Przez położone na południe od Wałcza Rusinowo przebiega ruch tranzytowy w ciągu DK22. W grudniu ubiegłego roku ogłoszony przetarg na opracowanie kompletu dokumentacji projektowej wraz z decyzją środowiskową dla obwodnicy Rusinowa. Dla inwestycji nie były wcześniej prowadzone prace przygotowawcze.
Obecnie pomimo wyprowadzenia ruchu w ciągu drogi ekspresowej S10 ze Stargardu, jeśli kierowca chce pojechać w kierunku Czaplinka czy Złocieńca musi wjechać do miasta. Realizacja obwodnicy w ciągu DK20 pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego w ciągu dróg krajowych ze Stargardu. Droga będzie omijała Stargard od wschodu włączając się w istniejącą obwodnicę Stargardu w ciągu S10 na węźle drogowym Stargard Wschód. Dla inwestycji dotychczas nie były prowadzone prace przygotowawcze.
W ubiegłym roku do ruchu została już oddana obwodnica w ciągu drogi ekspresowej S11. Nadal jednak, aby jechać w kierunku Szczecina przez drogę krajową nr 20 trzeba wjechać do centrum miasta. Dlatego konieczna jest budowa obwodnicy również w ciągu DK20. Nowa trasa połączy obwodnicę w ciągu DK20 z obwodnicą w ciągu S11 w rejonie miejscowości Miękowo, gdzie powstanie nowy węzeł drogowy. Droga o długości 4,3 km posiada decyzję środowiskową. Obecnie trwa opracowywanie koncepcji programowej wraz z badaniami podłoża. W IV kwartale tego roku planowane jest ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę drogi.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Szwecji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 22. W grudniu ubiegłego roku ogłoszony przetarg na opracowanie kompletu dokumentacji projektowej wraz z decyzją środowiskową dla obwodnicy Szwecji. Dla inwestycji nie były wcześniej prowadzone prace przygotowawcze.
Przez Wałcz przebiegają dwie drogi krajowe – DK10 i DK22. Obwodnica w ciągu S10 obecnie jest realizowana i w tym roku powinna być przejezdna. Do wyprowadzenia całości ruchu tranzytowego potrzeba jednak również obwodnicy w ciągu DK22. Obwodnica będzie omijała Wałcz od wschodu, nowa trasa ominie również położoną na południowy-zachód od Wałcza miejscowość Strączno. W ramach inwestycji przewiduje się budowę nowego węzła drogowego na obwodnicy w ciągu S10 między Wałczem, a Witankowem. Dla inwestycji został w grudniu ubiegłego roku ogłoszony przetarg na opracowanie kompletu dokumentacji projektowej wraz z decyzją środowiskową. Dla inwestycji nie były wcześniej prowadzone prace przygotowawcze.
Budowa obwodnicy Złocieńca pozwoli na wyprowadzenie z miejscowości ruchu tranzytowego w ciągu DK20. Obecny przejazd przez miasto jest utrudniony przez położony w centrum przejazd kolejowy, przy którym są dwa skrzyżowania pod ostrym kątem. Obwodnica rozwiąże problemy komunikacyjne w Złocieńcu. Przebieg obwodnicy planowany jest po południowej stronie miasta. Dla inwestycji dotychczas nie były prowadzone prace przygotowawcze.