Podpisaliśmy umowę na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku od węzła Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy do węzła Lesznowola (z węzłem). Powtórny przetarg był efektem odstąpienia od umowy z poprzednim, nierzetelnym wykonawcą inwestycji.
Kontrakt
Wykonawcą inwestycji jest firma Polaqua, a wartość umowy to ok. 457,3 mln zł, a czas realizacji to 26 miesięcy od daty zawarcia umowy (z wyłączeniem okresu zimowego). Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest jesienią 2022 r.
Obowiązki wykonawcy
Zadaniem wykonawcy będzie kontynuacja (optymalizacja) projektowania oraz uzyskanie nowej lub zamiennej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Firma wykonawcza może również rozpocząć roboty w terenie w oparciu o uzyskaną przez GDDKiA w sierpniu 2019 r. decyzję ZRID. Po wybudowaniu trasy pozostaje uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie nowej drogi do ruchu.
6,6 kilometra drogi po nowym śladzie
Odcinek od węzła Lotnisko do węzła Lesznowola (z węzłem) o długości 6,6 km będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. W ramach zadania wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Zamienie i Lesznowola. Ponadto powstaną obiekty inżynierskie, kładka pieszo-rowerowa, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Jak do tego doszło?
Przypomnijmy, że 16 maja 2019 r. GDDKiA podjęła decyzję o odstąpieniu od umowy z wykonawcą. Decyzja ta była poprzedzona wielokrotnymi wezwaniami poprzedniego wykonawcy, firmy Rubau Polska, do rzetelnej i zgodnej z podpisaną umową realizacji kontraktu.
Kalendarium S7 Lotnisko – Lesznowola
18 września 2015 r. ogłoszenie przetargu w formule „Projektuj i buduj”
10 maja 2017 r. otwarcie ofert
9 czerwca 2017 r. wybór najkorzystniejszej oferty firmy Rubau (ok. 221,4 mln zł)
17 sierpnia 2017 r. podpisanie umowy
16 maja 2019 r. odstąpienie od umowy przez GDDKiA
26 lipca 2019 r. ogłoszenie przetargu na wybór nowego wykonawcy w formule „Projektuj i buduj”
8 sierpnia 2019 r. uzyskanie decyzji ZRID
16 października 2019 r. otwarcie ofert
10 stycznia 2020 r. wybór najkorzystniejszej oferty (ok. 457,3 mln zł)
14 lutego 2020 r. podpisanie umowy z firmą Polaqua
Łączymy Warszawę z Krakowem
W realizacji są kolejne dwa odcinki do obwodnicy Grójca, które zapewnią nowe, bezkolizyjne połączenie Południowej Obwodnicy Warszawy z drogą ekspresową S7 w kierunku Krakowa i dalej na południe. Na odcinku Lesznowola – Tarczyn Północ, o długości ok. 14,8 km i realizowanym przez firmę IDS-BUD, uzyskano już decyzje ZRID. Pierwszą 2 października 2019 r., na odcinek B1, co pozwoliło rozpocząć w terenie prace geodezyjne, saperskie oraz wycinkę drzew. Na odcinek B2 decyzję ZRID otrzymaliśmy 30 grudnia 2019 r. Trwa inwentaryzacja terenu, a geodeci wytyczają linie rozgraniczające inwestycji. Ponadto prowadzona jest wycinka drzew.
Kolejny odcinek o długości blisko 8 km, od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca, realizuje firma Mota-Engil Central Europe. Decyzje ZRID, na cztery mniejsze odcinki realizacyjne, uzyskano 13 listopada, 21 i 27 grudnia 2018 r., oraz 7 stycznia 2019 r. Prowadzone są roboty drogowe związane z rozbiórką nawierzchni, wykopami i nasypami. Powstają również obiekty mostowe (filary, wykopy, fundamenty), jak i prowadzone są prace przy przebudowie/budowie infrastruktury podziemnej.
Od Grójca do granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego dojedziemy już w ekspresowym tempie. W grudniu 2019 roku, na około pięć miesięcy przed terminem umownym, udostępniliśmy kierowcom ciąg główny drogi ekspresowej S7 od granicy województw mazowieckiego i świętokrzyskiego do Skarżyska-Kamiennej oraz węzeł Skarżysko-Kamienna Zachód. Zgodnie z umową wykonawca kontynuuje między innymi roboty przy budowie węzła Skarżysko-Kamienna Północ i jego połączeniu z dawnym przebiegiem DK7 oraz przy drogach dojazdowych. Ten niespełna 8-kilometrowy fragment S7 połączył zrealizowane wcześniej odcinki i w efekcie kierowcy mają teraz do dyspozycji blisko 200 km nieprzerwanej dwujezdniowej drogi ekspresowej.
W Małopolsce też buduje się S7
Trwa już przetarg na wyłonienie wykonawcy kolejnego odcinka S7, od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do węzła Miechów. Oferty wykonawców zainteresowanych realizacją blisko 19-kilometrowego odcinka w systemie „Projektuj i buduj” poznamy przed końcem lutego br. Natomiast wiosną br. planujemy ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy odcinka Miechów – Szczepanowice o długości ok. 5,5 km, dla którego jesienią 2019 roku uzyskaliśmy decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.
Na kolejnym 14-kilometrowym odcinku, pomiędzy węzłami Szczepanowice i Widoma, trwają już prace budowalne w branży drogowej i mostowej prowadzone przez firmę Mota-Engil Central Europe. Umowę podpisaliśmy 8 stycznia 2018 roku, a decyzję ZRiD uzyskaliśmy 23 sierpnia 2019 r.
Na tym odcinku powstanie dziesięć wiaduktów, cztery przejścia dla zwierząt, trzy przejazdy gospodarcze pod S7 i estakada o długości blisko 690 metrów nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą.
Dalszy ciąg S7 to ponad 18-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Widoma i Kraków Nowa Huta. Umowę na projekt i budowę podpisaliśmy 26 września 2018 r., a wykonawca inwestycji, firma Salini Impregilo, z początkiem 2020 roku złożyła wniosek o wydanie decyzji ZRID. Prace w terenie ruszą po uzyskaniu tej decyzji, a na tym odcinku powstanie dwujezdniowa droga ekspresowa w docelowym układzie trzech pasów ruchu na każdej jezdni. Zrealizowanych zostanie również 41 obiektów inżynierskich, w tym estakada o długości ok 1,5 km oraz cztery węzły drogowe: Łuczyce, Raciborowice, Kraków Mistrzejowice oraz Kraków Grębałów.
Pierwszymi odcinkami powinniśmy pojechać już w 2022 roku, a od granicy z województwem świętokrzyskim do węzła Kraków Nowa Huta dojedziemy w 2024roku.
Polepsza się już przejazd S7 pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrój. W ubiegłym roku oddaliśmy do ruchu jedną jezdnię do Naprawy o długości blisko 8 km. W ciągu prawej jezdni budowana jest jeszcze estakada, przy której prace wstrzymano ze względu na osuwisko, oraz mur oporowy na włączeniu nowej jezdni do istniejącej S7 w Lubniu. Prace zakończą się jeszcze w tym roku. Kierowcy korzystają również z obu jezdni na odcinku od Skomielnej do Rabki Zdrój o długości ponad 6 km, z czego ponad jedna trzecia odcinka poprowadzona została na wiaduktach. Trwa budowa środkowego, 3-kilometrowego odcinka trasy z tunelem pod górą Luboń Mały. Obie nitki tunelu będą miały po 2060 m długości, przy czym do wydrążenia są trochę krótsze odcinki. Prawy tunel, o długości ok. 1919,6 m, jest już przebity. W lewym pozostało jeszcze ok. 365 z 1922,4 m. Pozostałe części tuneli wykonane będą w wykopie, który po ukończeniu prac zostanie zasypany. Oddanie tunelu do ruchu planowane w 2021 roku, co usprawni przemieszczanie się na całym odcinku pomiędzy Lubniem i Rabką Zdrój.
W realizacji w formule „Projektuj i buduj” jest również DK47 od Rdzawki do Nowego Targu o długości pond 16 km. Umowę z wykonawcą inwestycji, firmą Intercor, podpisaliśmy we wrześniu 2018 roku, a rok później złożono do Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego wniosek o wydanie decyzji ZRID. Kierowcy tym odcinkiem powinni pojechać przed końcem 2023 roku.
W ubiegłym roku Minister Infrastruktury zatwierdził środki finansowe na prace przygotowawcze dla ok. 35-kilometrowego odcinka DK7 pomiędzy Rabką Zdrój i Chyżnem. W tym roku ogłosimy przetarg na opracowanie studium korytarzowego.