Bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych

Trwa audyt przejść dla pieszych na najbardziej niebezpiecznych odcinkach dróg krajowych.



Audytorzy sprawdzają m.in. prawidłową lokalizację i geometrię przejścia, warunki widoczności na przejściu dla pieszych w dzień i w nocy, stan i prawidłowość oznakowania pionowego i poziomego, stan nawierzchni przejścia i przed przejściem, możliwość dojścia do przejść, czy stan miejsc oczekiwania pieszego na przejście.

 

W pierwszym etapie audytu, w woj. lubelskim skontrolowanych zostało 66 przejść. Dwa z nich zostały ocenione jako niebezpieczne dla pieszych, gdzie ryzyko niechronionych użytkowników ruchu jest duże. Chodzi o przejścia w ciągu drogi krajowej nr 19 w miejscowościach Niedrzwica Duża i Niedrzwica Kościelna. Na pozostałych skontrolowanych przejściach stwierdzono przeciętne lub niskie ryzyko powstania zdarzenia drogowego.

 

Wyniki audytu są w trakcie analiz. Tam gdzie poprawa bezpieczeństwa pieszych uzależniona jest tylko od działań GDDKiA, będziemy sukcesywnie wprowadzać zmiany. Trzeba dodać, że w przypadku niektórych przejść sformułowanie zaleceń poprawy bezpieczeństwa jest bardzo trudne. Wymaga ustalenia zasad obowiązujących dla całego kraju, a możliwe środki poprawy mają wady i zalety. Likwidacja takiego przejścia będzie budzić protest społeczny, a sygnalizacja świetlna często okazuje się nieskuteczna.

 

Apelujemy do kierowców i pieszych o ostrożność! W 2018 roku, na drogach w całej Polsce zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, wypadki z udziałem pieszych stanowiły 14 proc. wszystkich wypadków. Co więcej, piesi, którzy zginęli w wypadku drogowym, stanowili aż 25,8 proc. wszystkich zabitych.