Wojewoda Podkarpacki podpisał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka drogi ekspresowej S19 Podgórze – Kamień
Opis inwestycji:
Początek odcinka S19 przyjęto przed węzłem Podgórze przecinającego trasę drogi ekspresowej z drogą wojewódzką DW861. Następnie trasa omija kompleks leśny i na granicy trzech powiatów tj. niżańskiego, leżajskiego i rzeszowskiego przecina drogę powiatową nr DP 1084 R w sąsiedztwie m. Wólka Łętowska. W tym miejscu powstanie węzeł Nowy Kamień. Następnie biegnąc w kierunku zachodnim, przecina istniejąca drogę nr 19 i tworzy węzeł Kamień, przed którym kończy się przedmiotowy odcinek.
Zakres robót obejmuje wykonanie dwujezdniowej drogi ekspresowej z pasami awaryjnymi i rezerwą miejsca na zewnątrz pod trzeci pas ruchu, z drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi umożliwiającymi połączenie z istniejącą siecią dróg. Wykonane zostaną urządzenia BRD, urządzenia ochrony środowiska tj. ekrany akustyczne, urządzenia podczyszczania wód opadowych oraz przejścia dla zwierząt.
W ramach budowy powstanie pięć mostów, osiem wiaduktów (w tym pełniące również funkcję przejścia dla zwierząt dużych i średnich dołem), przejście dla zwierząt górą, pięć przepustów o funkcji ekologicznej oraz dwa węzły (Podgórze typu karo z jednym centralnym rondem, Nowy Kamień typu karo z dwoma rondami)
130 km S19 w realizacji
W realizacji, w trybie „Projektuj i buduj”, jest blisko 130-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim stanowiący fragment przyszłej Via Carpatia. Budowę podzielono na 12 odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Umowę na realizację trzech pierwszych odcinków podpisano 30 października 2017 r., a na ostatni 21 grudnia 2018 r. Dla sześciu odcinków w województwie lubelskim wydano już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Na terenie województwa podkarpackiego w procedowaniu jest jeszcze jeden wniosek o wydanie tej decyzji.
Z pierwszych odcinków kierowcy powinni skorzystać w połowie 2021 r., a z całej trasy pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim w połowie 2022 r. Tym samym Rzeszów poprzez Lublin połączy się drogą ekspresową z Warszawą.
Decyzję ZRID wydano już dla odcinków:
Wojewoda Podkarpacki prowadzi procedurę dla odcinka:
Budowa S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim jest realizowana z wykorzystaniem funduszy unijnych. 19 września br. podpisaliśmy umowę o dofinansowanie dla dziewięciu z dwunastu odcinków realizacyjnych: od węzła Lublin Węglin do węzła Lasy Janowskie oraz od węzła Nisko Południe do węzła Sokołów Małopolski. Z kolei 15 listopada podpisaliśmy umowę o dofinansowanie dla pozostałych trzech odcinków, od węzła Lasy Janowskie do węzła Nisko Południe. Łączna wartość tych projektów to ok. 4,5 mld zł, a dofinansowanie wyniesie ok. 2,3 mld zł.
Via Carpatia połączy północ Europy z południem
W Polsce szlak Via Carpatia będzie miał długość ponad 700 km i przebiegał będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Połączy, wzdłuż wschodniej granicy naszego kraju, państwa bałtyckie z południem Europy, tworząc nowy korytarz transportowy.
Kalendarium
18 września 2015 r. - Ogłoszenie przetargu na realizację
23 czerwca 2017 r. - Zaproszenie do składania ofert
09 sierpnia 2018 r. - Podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę (Wykonawca: Budimex S.A. Wartość: 333 520 613,12 zł)
10 czerwca 2019r. - Złożenie wniosku o wydanie Decyzji o Zgodzie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID)
19 września 2019 r. - Podpisanie umowy na dofinansowanie projektu pt. Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów, odc. w. Nisko Południe (bez węzła) – w. Sokołów Małopolski Północ (z węzłem) - planowany całkowity koszt realizacji Projektu: 848 408 745,83 zł. Wysokość dofinansowania UE: 412 806 332,82 zł
28 lutego 2020 r. - Uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji (ZRID)