Jest umowa na kontynuację budowy trasy S5 Bydgoszcz Błonie - Szubin Północ

Podpisana umowa umożliwi dokończenie prac budowlanych na odcinku drogi S5 na południe od Bydgoszczy. Niebawem rozpoczną się prace budowlane.



GDDKiA

 

Umowa na kontynuację robót

13 marca 2020 r. została podpisana umowa z konsorcjum firm PBDiM Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner) na dokończenie prac budowlanych na odcinku nr 5 drogi ekspresowej S5 między węzłami Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) a Szubinem Północ. Długość tego odcinka wynosi 9,7 km.

 

Obowiązki wykonawcy GDDKiA 

W ramach tego zadania wykonawca zbuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), węzeł Rynarzewo, a także przebuduje/zbuduje inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące teren przyległy. Droga ekspresowa zostanie wyposażone w urządzenia służące bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochronie środowiska, oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. Czas realizacji wynosi 17 miesięcy bez okresów zimowych (15 grudnia - 15 marca), a koszt prac budowlano-montażowych – 359 434 109,35 zł.

 

Dlaczego ponowny wybór wykonawcy?

Przypomnijmy, że po wielokrotnych wezwaniach do rzetelnej i zgodnej z podpisanymi umowami realizacji kontraktów na trzech odcinkach S5, 11 czerwca 2019 r. odstąpiliśmy od umów z firmą Impresa Pizzarotti. Wykonawca nie wywiązał się z wezwań GDDKiA i prowadził kontrakty niezgodnie z zawartymi umowami. Nie wypełniał postanowień dotyczących ich realizacji, w tym realizacji postępu robót zgodnego z harmonogramem. Nie regulował również płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów. W sierpniu 2019 r. ogłoszono nowe przetargi na trzy zadania.

Kolejne umowy na S5 przed nami. Wybraliśmy wykonawców odcinków nr 1 Nowe Marzy - Świecie Południe (Dworzysko) oraz nr 2 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo). Po kontroli uprzedniej Prezesa UZP podpiszemy umowy na te dwa odcinki.

 

Strategiczne znaczenie S5

Droga ekspresowa S5 biegnąca z południa w kierunku północnym spinać będzie cztery aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz pośrednio Gdańsk, stając się tym samym jedną z głównych dróg o podstawowym charakterze dla gospodarki kraju i dużym znaczeniu dla rozwoju portów w Gdańsku i Gdyni. Budowa drogi ekspresowej S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, o długości prawie 130 km, przebiega od węzła Nowe Marzy na autostradzie A1 do granicy z województwem wielkopolskim.

 

Odcinki S5 w województwie kujawsko-pomorskim (z północy na południe):

- Nowe Marzy - Świecie Południe (Dworzysko) - przetarg w toku - wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę, po kontroli uprzedniej Prezesa UZP podpiszemy umowę;

- Świecie Południe (Dworzysko) - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - przetarg w toku – wybraliśmy  najkorzystniejszą ofertę, po kontroli uprzedniej Prezesa UZP podpiszemy umowę;

- Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - od grudnia 2019 r. w użytkowaniu, oddany przed czasem;

- Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - w budowie, oddanie do ruchu planowane w 2020 r.;

- Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - Szubin Północ - podpisana umowa na kontynuację prac budowlanych;

- Szubin Północ - Żnin Północ - w budowie; w lutym br. został przełożony ruch z DK5 na jedną jezdnię S5; oddanie do ruchu całości planowane w 2020 r.;

- Żnin Północ - granica województwa - od grudnia 2019 r. w użytkowaniu, oddany przed czasem.

 

Opracowujemy studium korytarzowe

13 października 2015 roku połączenie autostrady A1 z drogą ekspresową S7 wpisano w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych. Zanim przejdziemy do realizacji odcinka S5 pomiędzy drogami A1 i S7 (o długości około 85 km) należy przeprowadzić prace przygotowawcze. Rozpoczęliśmy od studium korytarzowego, podstawowego dokumentu projektowego, kompleksowo przedstawiającego drogowe zamierzenie inwestycyjne. Prace już trwają, a efekty poznamy w lipcu tego roku. Wykonane do tej pory wstępne analizy potwierdzają potrzebę przedłużenia ekspresowej „piątki”. Obszar objęty studium korytarzowym obejmuje teren trzech województw, 14 powiatów i 53 gmin o powierzchni przeszło 8 tys. km².

 

Informowaliśmy o tym na naszej stronie internetowej:

 

Opracowanie to, wzbogacone w początkowym etapie o studium sieci drogowej, umożliwi nie tylko określenie korytarzy dla potencjalnych przebiegów trasy i powiązań z siecią dróg publicznych, ale pozwoli przeprowadzić ich analizę i porównania. Taka analiza, ze szczególnym uwzględnieniem relacji z obszarami o różnych funkcjach przestrzennych, w tym objętych ochroną (środowisko przyrodnicze, zabytki, struktura osiedleńcza, budowa geologiczna itp.), pozwoli na wybór najlepszych korytarzy drogowych, tj. najmniej konfliktowych i realnych pod względem ekonomicznym.