Od 15 grudnia do 15 marca trwa tzw. okres zimowy, podczas którego wykonawcy mogą zawiesić prowadzenie robót w terenie. Mogą też ten dodatkowy czas wykorzystać do prowadzenia prac, by nadgonić ewentualne zaległości lub przyspieszyć realizację kontraktu. W tym roku zima była łaskawa i wielu wykonawców prowadziło prace. Jednak postępy podczas zimy to nie tylko prace budowlane. Zatem co udało się zrobić przez ostatnie trzy miesiące?
Zima... dobrze wykorzystana - liczby nie kłamią
Jak już wielokrotnie informowaliśmy budowa dróg to nie tylko prace budowlane i kładzenie asfaltu lub betonu cementowego. To także wybór wykonawcy tych prac, a więc przetargi i ich kolejne etapy. Realizacja kontraktów drogowych i przygotowanie do budowy dróg to również potrzeba przygotowania specjalistycznej dokumentacji projektowej, technicznej i obowiązek uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych.
W trakcie przerwy zimowej zrobiono wiele, liczby nie kłamią:
Ogłoszony 8 lutego br. przez Ministra Infrastruktury projekt rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 uzupełni działania GDDKiA związane z realizacją Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Włączono do niego siedem obwodnic, które znajdowały się dotychczas na liście rezerwowej PBDK, nie mając wówczas zapewnionego finansowania. Dodajmy, że wśród inwestycji zapisanych w PBDK są ciągi dróg ekspresowych, a także autostrad, które oprócz funkcji ciągów tranzytowych pełnią również rolę obwodnic. Do 20 marca br. będą trwać prowadzone przez Ministerstwo Infrastruktury konsultacje społeczne Programu.
O programie budowy 100 obwodnic pisaliśmy szerzej tutaj i tutaj.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - pierwszy etap przygotowania już za nami
Opracowaliśmy studium korytarzowe dla Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Zgodnie z cyklem przygotowania inwestycji drogowej to dopiero początek i do ustalenia ostatecznego przebiegu drogi jeszcze wiele pracy.
Wyznaczony w ramach Studium Korytarzowego korytarz o szerokości ok. 5 km, na kolejnym etapie wstępnych prac przygotowawczych, objęty będzie szczegółowymi analizami w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Jednym z niezbędnych elementów poprzedzających złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest informowanie i konsultowanie ze społeczeństwem wariantów przebiegu tras.
Więcej o OAW i przygotowaniach tej inwestycji pisaliśmy tutaj.
Nowi wykonawcy w miejsce tych nierzetelnych
Okres zimowy sprzyjał wyłanianiu nowych wykonawców odcinków, na których wypowiedzieliśmy umowy ich nierzetelnym poprzednikom. I tak w województwie zachodniopomorskim poznaliśmy oferty wykonawców w przetargu na dokończenie robót drogowych na jezdniach głównych obwodnicy Wałcza w ciągu S10 - pisaliśmy o tym tutaj.
Wyłaniamy wykonawców trzech odcinków S5 w województwie kujawsko-pomorskim. W przypadku jednego z nich, Bydgoszcz Błonie – Szubin Północ, podpisaliśmy już umowę z wykonawcą. Z kolei dla odcinków między węzłami Nowe Marzy - Świecie Południe i Świecie Południe - Bydgoszcz Północ, wskazaliśmy najkorzystniejsze oferty. Jeśli nie będzie odwołań, to po zakończeniu kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych będziemy mogli w kwietniu podpisać umowy.
W województwie śląskim po udostępnieniu 22 grudnia 2019 r. kierowcom obwodnicy Częstochowy rozstrzygamy kolejne postępowania na dokończenie prac (oświetlenie, montaż ekranów) i dotrzymujemy słowa oddając do ruchu zgodnie z deklaracją węzeł Częstochowa Jasna Góra na A1.