Większy zakres robót po okresie zimowym
Wykonawca obwodnicy Morawicy prowadził roboty także w czasie kontraktowej przerwy zimowej trwającej do 15 marca. Były to głównie prace w pasie rozdziału i na drogach dojazdowych. Aktualnie kontynuowane są roboty zmienne na fragmentach nowej wschodniej jezdni obwodnicy. Jeszcze w ubiegłym roku na odcinkach stanowiących około ¾ długości tej jezdni ułożona została podbudowa bitumiczna, teraz wykonawca przystąpił do przygotowania pozostałych fragmentów pod ułożenie tej warstwy czyli do wykonywania wykopów, nasypów, warstwy mrozoochronnej, stabilizacji cementem. Równolegle trwają prace na drogach dojazdowych po wschodniej stronie obwodnicy, na niektórych odcinkach wykonywana jest podbudowa z kruszywa. Kontynuowana jest budowa kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, oświetlenia i sygnalizacji świetlnej, słupów pod ekrany, wykonywane są wzmocnienia rowów.
Będą zmiany organizacji ruchu
Kontynuacja robót w pasie rozdziału, między innymi przy budowie kanalizacji, wymaga istotnych zmian organizacji ruchu na istniejącej jezdni zachodniej, z której aktualnie korzystają kierowcy. W pierwszym etapie zmian na początkowym fragmencie inwestycji o długości ponad 2 km (od granicy miasta Kielce w stronę Morawicy) pasy ruchu zostaną zawężone do 3 metrów każdy. W osi jezdni ustawione zostaną separatory ruchu. Niektóre fragmenty poboczy będą wyłączone dla ruchu pieszego. Dodatkowo w kwietniu planowane jest okresowe wprowadzanie ruchu wahadłowego na krótkich fragmentach drogi, zamknięcia przejazdów w poprzek DK73 z wprowadzaniem lokalnych objazdów.
Wykonawca planuje rozpoczęcie wprowadzania zmian organizacji ruchu w dniu 23 marca br. od demontażu wysepek i elementów istniejącego oznakowania, w kolejnych dniach wykonywane będzie tymczasowe oznakowanie poziome i montaże elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dlatego już od poniedziałku mogą wystąpić utrudnienia w ruchu. O wprowadzeniu nowej tymczasowej organizacji ruchu i jej kolejnych etapach będziemy informować na bieżąco.
Po zakończeniu prac w pasie rozdziału i ułożeniu warstwy wiążącej nawierzchni na wschodniej jezdni obwodnicy, w okresie letnim planowane jest przełożenie ruchu na tę jezdnię i przystąpienie do przebudowy istniejącej jezdni zachodniej.
Informacja o inwestycji
Inwestycja GDDKiA za około 78 mln złotych realizowana jest od 2018 roku w trybie projektuj i buduj, dlatego wykonawca - konsorcjum z liderem Mostostal Warszawa - najpierw przystąpił do wykonania optymalizacji projektowych i uzyskania dla nich decyzji potrzebnych do kontynuacji robót budowlanych. W I etapie obwodnica Morawicy budowana będzie w śladzie istniejącej drogi krajowej nr 73. Nowa droga poprawi sytuację na obciążonym ruchem lokalnym podmiejskim i tranzytowym ciężkim odcinku trasy łączącej węzeł Kielce Północ, Busko i Tarnów. Nowy odcinek drogi krajowej nr 73 o długości 4,2 km od granicy miasta Kielce do granicy miejscowości Brzeziny i Morawica będzie miał dwie jezdnie i status drogi GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Nowa jezdnia powstanie po wschodniej stronie tej istniejącej, a po przełożeniach ruchu prawa jezdnia zostanie przebudowana. W ramach zadania powstaną cztery skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (dwa z drogami powiatowymi, dwa z drogami gminnymi), kładka dla pieszych w miejscowości Bilcza oraz drogi dojazdowe. Przebudowana będzie związana z drogą infrastruktura. Termin realizacji inwestycji to 36 miesięcy z doliczeniem okresów zimowych począwszy od podpisania umowy, a to oznacza, że inwestycja powinna zakończyć się w pierwszej połowie 2022 roku. Docelowo obwodnica Morawicy i Woli Morawickiej będzie miała ponad 8 km. W drugim etapie inwestycji droga biec będzie po nowym śladzie. Trwa aktualizacja koncepcji programowej dla tego etapu.