.Jak wskazują przeprowadzone badania podstawowym uchybieniem wobec projektu jest brak powiązania warstw podbudowy cementowej. Projekt wyraźnie określał, że obie warstwy muszą być wykonane w sposób gwarantujący ich trwałe połączenie. Tymczasem zostały wykonane etapowo. W efekcie w 42% badanych przypadków wystąpił brak połączenia między warstwami.
Kolejnym odstępstwem jest wykonanie niezgodnie z projektem trzech warstw asfaltowych (3 x 5 cm) zamiast dwóch – 11 cm + 4 cm. Oznacza nieprawidłową pracę nawierzchni.
Przeprowadzone analizy wykazały, że konstrukcja autostrady jest zbyt sztywna, a zatem podatna na spękania.
Z przedstawionego GDDKiA raportu wynika jednocześnie, że wykryte wady nie wpływają bezpośrednio na bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Wobec powyższych wyników, eksperci stwierdzili konieczność:
• natychmiastowego usunięcia warstwy ścieralnej na całym odcinku
• dokonania na całej długości oceny podbudowy asfaltowej (obecnie zakrytej warstwą ścieralną)
• wymiany podbudowy asfaltowej jeśli będzie to konieczne i potwierdzą to dalsze analizy
• wykonanie odwodnienia pasa rozdziału
• ułożenie na nowej podbudowie siatki przeciwspękaniowej o szerokości co najmniej 2 metrów
• ułożenie nowych warstw asfaltowych w celu wzmocnienia istniejącej autostrady
GDDKiA informuje, że prowadzona jest obecnie kontrola – zarządzona przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad – która wskaże odpowiedzialnych za wykryte wady i uchybienia oraz oceni pracę firmy WS Atkins, która podczas budowy nadzorowała jako niezależny inżynier budowę tego odcinka A2.
Jednocześnie GDDKiA z zadowoleniem odbiera informację Autostrady Wielkopolskiej, koncesjonariusza tego odcinka A2, który przyjął do wiadomości wyniki przeprowadzonych analiz i planuje kompleksowy remont od III kwartału 2008 roku.