Poznaliśmy zainteresowanych zaprojektowaniem i budową obwodnicy Oświęcimia

Otworzyliśmy oferty, jakie wpłynęły w ramach przetargu na projekt i budowę obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44. To ostatni z odcinków, które powstaną w ramach budowy drogi S1 Kosztowy - Bielsko-Biała. Oferty złożyło dziesięciu wykonawców. Rozpoczyna się sprawdzanie i analizowanie złożonych dokumentów.



  • Nowa droga dwujezdniowa w nowym śladzie i w ciągu traktu międzynarodowego
  • Lokalizacja w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz – Birkenau wymaga szczególnego podejścia wykonawcy

 

Przetarg na projekt i budowę obwodnicy Oświęcimia ogłosiliśmy 30 grudnia 2019 r. na platformie zakupowej GDDKiA. Zainteresowani inwestycją wykonawcy po zapoznaniu się z warunkami przetargu zadawali szczegółowe pytania, by przygotować właściwe oferty. Na wszystkie odpowiedzieliśmy i 27 marca wpłynęło dziesięć ofert.

 

Numer oferty 

Nazwa (firma) i adres wykonawcy 

Cena brutto PLN 

Termin wykonania zamówienia 

Okres gwarancji 

POLAQUA Sp. z o.o.,  

ul. Dworska 1, Wólka Kozodawska, 

05-500 Piaseczno 

664 072 715,90 

Skrócenie terminu o 3 m-ce 

Przedłużenie o 5 lat 

WARBUD S.A. 

ul. Domaniewska 32 

02-672 Warszawa 

581 938 405,65 

Skrócenie terminu o 3 m-ce 

Przedłużenie o 5 lat 

PORR S.A.  

ul. Hołubcowa 123  

02-854 Warszawa 

553 053 131,16 

Skrócenie terminu o 3 m-ce 

Przedłużenie o 5 lat 

BUDIMEX S.A.  

UL. SIEDMIOGRODZKA 9  

01-204 WARSZAWA 

467 674 827,51 

Skrócenie terminu o 3 m-ce 

Przedłużenie o 5 lat 

Przedsiębiorstwo Usług Technicznych  

Intercor Sp. z o. o.  

ul. Okólna 10, 42-400 Zawiercie 

532 461 461,58 

Skrócenie terminu o 3 m-ce 

Przedłużenie o 5 lat 

Konsorcjum: 

Mota-Engil Central Europe S.A. - Lider 

ul. Opolska 110, 31-323 Kraków 

Himmel i Papesch Opole Sp. z o. o. - Partner 

ul. Jagiełły 39, 45-920 Opole 

579 503 703,00 

Skrócenie terminu o 3 m-ce 

Przedłużenie o 5 lat 

Mostostal Warszawa S.A.,  

ul. Konstruktorska 12A  

02-673 Warszawa 

665 478 853,25 

Skrócenie terminu o 3 m-ce 

Przedłużenie o 5 lat 

Konsorcjum: 

Aldesa Construcciones Polska sp. z o.o.,  

ul. Postępu 18a, 02-676 Warszawa (Lider),  

Aldesa Construcciones S.A, c/Bahia de Pollensa 13, 28042 Hiszpania (Partner) 

622 467 823,40 

Skrócenie terminu o 3 m-ce 

Przedłużenie o 5 lat 

Konsorcjum:  

MIRBUD S.A., ul. Unii Europejskiej 18, 96-100 Skierniewice – LIDER   

Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów KOBYLARNIA S.A. z siedzibą w Kobylarni, ul. Zakole 1 86-061 Brzoza – PARTNER 

588 224 547,17 

Skrócenie terminu o 3 m-ce 

Przedłużenie o 5 lat 

10 

Konsorcjum:  

Metrostav Polska S.A. – Lider konsorcjum  

Ul. Strażacka 81, 43-382 Bielsko-Biała  

Oraz  

Metrostav a.s. – Członek konsorcjum  

180 00 Praha 8, Koželužská 2450/4, Libeň  

Republika Czeska 

572 968 983,20 

Skrócenie terminu o 3 m-ce 

Przedłużenie o 5 lat 


Zamawiający zamierza przeznaczyć kwotę brutto na sfinansowanie zamówienia w wysokości: 650 699 713,00 PLN 

 

GDDKiA Zakres zadań dla wykonawcy

Wykonawca, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, będzie musiał zaprojektować i wykonać dwujezdniową drogę krajową klasy GP (obwodnicę Oświęcimia), która przebiegać będzie po nowym śladzie i zostanie dołączona do istniejącej DK44. Lokalizacja drogi obejmie województwa małopolskie i śląskie, powiaty oświęcimski i bieruńsko - lędziński, oraz gminy Bojszowy i Oświęcim.

Zadaniem wykonawcy będzie także uzyskanie w imieniu i na rzecz GDDKiA wymaganych prawem opinii, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi.

 

Szczególne podejście z uwagi na lokalizację

 

Fragment drogi zlokalizowany jest w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz - Birkenau. W związku z tym został opracowany „Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz – Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945) dla inwestycji pn. „Budowa drogi ekspresowej S-1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej”, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.

Raport ten będzie przedmiotem analizy ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany, powinien analizować zawarte w nim rozwiązania pod kątem zgodności z zapisami zawartymi w raporcie, gdyż sprawą priorytetową jest tu bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej.

 

Budowa obwodnicy Oświęcimia na tle całości zadania

 

 
Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 12,865 km
  • obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
  • trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)

 

Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice, w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 15,165 km
  • trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze

Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą: 

  • droga ekspresowa o długości 12,02 km
  • dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
  • para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa) oraz Dankowice Wschód (klasa III)
  • obwód utrzymania drogowego

     

Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą: droga dwujezdniowa o długości 9,045 km, trzy mosty (na Wiśle, Sole i Młynówce) oraz wiadukt kolejowy.

 

Wszystkie odcinki realizowane będą w formule „Projektuj i buduj”, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1 dla mieszkańców Małopolski i Śląska, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite. 

 

Kalendarium dla S1 Kosztowy - Bielsko-Biała

30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

15 marca 2017 r. - uzgodnienie przez ministra właściwego ds. transportu Programu Inwestycji

10 października 2019 r. - ogłoszenie przetargów na odcinki realizacyjne I-II

11 października 2019 r. - przekazanie do Urzędu Publikacji Unii Europejskiej ogłoszenia o zamówieniu na realizację S1 na odcinku Dankowice - węzeł Suchy Potok

30 grudnia 2019 r. - ogłoszenie przetargu na IV odcinek realizacyjny (obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44)

kwiecień 2020 r. - planowane zawarcie umowy na realizację inwestycji w formule „Projektuj i buduj” dla odcinków I-III

27 marca 2020 r. - otwarcie ofert w przetargu na IV odcinek realizacyjny, obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44

2020 - 2024 – lata realizacji