Realizowana obwodnica przebiega południowym obrzeżem miasta włączając się poprzez rondo w istniejącą drogę wojewódzką nr 418 (ul.Głubczycka), poprzez most na rzece Odrze do skrzyżowania z ul. Gliwicką (także rondo). Długość obwodnicy wynosi 3,47 km, a koszt jej wybudowania wyniesie ponad 120 milionów złotych. Obwodnicę zaprojektowano jako jednojezdniową o szerokości 7 metrów (plus pobocza utwardzone 2 x 2 m oraz pobocza gruntowe 2 x 1,25 m).
Na odcinku obwodnicy zaprojektowano następujące obiekty mostowe:
• pięcioprzęsłowy most nad rzeką Odrą (395 m)
• most nad potokiem Lineta (długość 13,8 m)
• most nad potokiem Golka (17 m)
• wiadukt nad ul. Raciborską (14,86 m)
Wykonane zostaną również następujące roboty :
• przełożenie koryt istniejących cieków (potok Lineta, potok Golka oraz rzeki Kłodnicy)
• kanalizacja deszczowa o długości 3,6 km
• budowa ekranów akustycznych na długości 0,9 km
• przepusty drogowe pod drogami gospodarczymi
• drogi gospodarcze zapewniających dojazd do działek rolnikom i innym użytkownikom
• oświetlenie skrzyżowań
• przebudowa sieci wodociągowej, kanalizacji, kabli telekomunikacyjnych i energetycznych, urządzeń energetycznych
• budowa stacji meteo
Obwodnica południowa pozwoli wyprowadzić poza dzielnice Koźla ruch tranzytowy oraz z zakładów chemicznych znajdujących się na terenie miasta. Droga pozwoli znacznie usprawnić komunikację między dzielnicami Kędzierzyna-Koźla i rozładuje tworzące się korki. Jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na końcowy odcinek południowej obwodnicy od ulicy Głubczyckiej do drogi krajowej nr 45.
Południowy odcinek, to tylko część całej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla. Na lata 2011-13 zaplanowano budowę jej północnej, 12-kilometrowej części. Będzie ona realizowana wraz z obwodnicą Ujazdu. Całkowity koszt obwodnicy Kędzierzyna-Koźla (południowa i północna część), to około 400 milionów złotych.