Obwodnica Janowa Lubelskiego w ciągu DK74. Ruszają działania informacyjne

Rozpoczynamy działania informacyjne, dotyczące projektowanych przebiegów obejścia Janowa Lubelskiego w ciągu drogi krajowej nr 74.



W ramach inwestycji powstanie droga krajowa klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Trasa będzie przebiegać po nowym śladzie i będzie miała, w zależności od wariantu, ok. 8,5 – 9,5 km.

 

Celem inwestycji jest m.in. zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców poprzez wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto, udrożnienie drogi krajowej nr 74, skrócenie czasu przejazdu, a także redukcja zanieczyszczeń i hałasu.  

 

Dokumentacja projektowa w jest obecnie na etapie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z Elementami Koncepcji Programowej. Rozważane są cztery warianty jej przebiegu: po północnej stronie Janowa Lubelskiego w wariantach 1. i 2. lub po południowej stronie w wariantach 3. i 4.

 

Lokalizacja początku projektowanego odcinka drogi uzależniona jest od wariantu trasy. Dla wariantów północnych początek zadania znajduje się na połączeniu z rondem, które zostanie wybudowane na istniejącej drodze krajowej nr 19/74, w miejscu jej skomunikowania z budowaną obecnie drogą S19 w węźle Janów Lub. Północ.

 

Dla wariatów południowych początek trasy znajduje się na skrzyżowaniu istniejącej drogi krajowej nr 19 z dojazdem do węzła Janów Lub. Południe (w ciągu budowanej S19).

 

Koniec odcinka objętego opracowaniem dla wszystkich wariantów będzie miał miejsce na włączeniu w istniejącą drogę krajową nr 74 pomiędzy miejscowościami Zofianka Dolna i Zofianka Górna. Rozważa się trzy sposoby połączenia dróg: rondo, skrzyżowanie i węzeł.

 

GDDKiA 

 

Charakterystyka poszczególnych wariantów

 

W wariancie nr 1 trasa drogi DK 74 położona jest po północnej stronie Janowa Lubelskiego. Początek znajduje się w rejonie węzła Janów Lub. Północ. Dalej droga biegnie pomiędzy strefą inwestycyjną a lasem w rejonie wsi Biała Pierwsza. Następnie trasa przebiega po terenach użytkowanych rolniczo i przecina zabudowę zagrodową wsi Biała Poduchowna i Biała Ordynacka. Oprócz zabudowy w rejonie objętym ewentualną budową drogi występują rzeka Biała, cmentarz parafialny wpisany do rejestru zabytków oraz obszar objęty ochroną konserwatorską. Na dalszym odcinku droga, poprzez tereny rolnicze, dociera do istniejącego odcinka DK 74 pomiędzy miejscowościami Zofianka Dolna i Zofianka Górna.

 

Wariant nr 2 jest modyfikacją wariantu nr 1, gdzie odcinki początkowy i końcowy pokrywają się, natomiast odcinek środkowy, związany z przejściem doliny rz. Biała oraz zabudowań wsi Biała Poduchowna i Biała Ordynacka, został odsunięty w kierunku północno wschodnim, by ominąć cmentarz i obszar objęty ochroną konserwatorską.

 

W wariancie nr 3 trasa drogi DK 74 położona jest po południowej stronie Janowa Lubelskiego. Początek znajduje się w rejonie węzła Janów Lub. Południe. Następnie droga przebiega przez tereny leśne i łąki, stanowiące część obszaru Natura 2000 „Lasy Janowskie” w sąsiedztwie terenów rekreacyjnych nad zalewem i rzeką Trzebensz. Dalej przecina zabudowę o charakterze przemysłowym przy ul. Bohaterów Porytowego Wzgórza i przebiega przez tereny leśne oraz grunty rolne, a następnie dociera do istniejącej DK 74 pomiędzy Janowem Lubelskim a Zofianką Górną.

 

Wariant nr 4 jest modyfikacją wariantu nr 3. Odcinek początkowy do przecięcia z ul. Bohaterów Porytowego Wzgórza pokrywa się w obu wariantach. Na dalszym odcinku przebieg trasy stopniowo oddala się na wschód przecinając zabudowania wsi Zofianka Górna oraz drogę powiatową nr 2822L i łączy się z istniejącą DK 74 między miejscowościami Zofianka Dolna i Zofianka Górna.

 

Co dalej?

 

Obecny etap prac projektowych służy do wyboru najkorzystniejszego wariantu przebiegu trasy oraz umożliwienia uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji.

 

Kolejnym etapem prac projektowych będzie wykonanie elementów koncepcji programowej, która uszczegółowi rozwiązania dla wybranego wariantu trasy oraz określi wytyczne dla projektu budowlanego.

 

W kolejnych etapach opracowany zostanie projekt budowlany i uzyskana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), po której wykonawca będzie mógł rozpocząć budowę.

 

Czekamy na wnioski i uwagi

 

Poniżej udostępniamy Państwu mapę orientacyjną, plany sytuacyjne oraz formularze do składania opinii. Zachęcamy do dokładnej analizy tych materiałów, wypełnienia formularza z wnioskami i przesłania go do nas:

  • drogą e-mailową: sekretariat_lublin@gddkia.gov.pl
  • pocztą tradycyjną: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie, ul. Ogrodowa 21, 20-075 Lublin
  • lub na adres Urzędu Miejskiego w Janowie Lubelskim, ul. J. Zamoyskiego 59, 23-300 Janów Lubelski

Na wnioski od Państwa czekamy do 8 maja 2020 r.

 

Pliki do pobrania: