Ruch na drogach w dobie koronawirusa

Ograniczenie w ruchu, wprowadzone wraz z kolejnym zaostrzeniami przepisów 25 marca, dały się zauważyć w naszych statystykach.  Prezentujemy wybrane dane z ostatnich tygodni, na których widać jak natężenie ruchu ulegało zmianie. Mimo ogólnych spadków były dni, gdzie ciężarówek na drogach nie ubywało. Patrząc przez pryzmat sytuacji gospodarczej kraju to dobra informacja.



Dane dla ruchu pojazdów ogółem

Porównanie tygodnia 23-29.03 z poprzednim tygodniem tj. 16-22.03

PN

WT

ŚR

CZ

PT

SB

ND

-7%

0%

-6%

-10%

-8%

-5%

-18%

 

 

 

 

 

Porównanie tygodnia 23-29.03 z tygodniem tj. 2-8.03

PN

WT

ŚR

CZ

PT

SB

ND

-31%

-30%

-35%

-37%

-37%

-48%

-61%

 

Dane dla ruchu pojazdów ciężkich

Porównanie tygodnia 23-29.03 z poprzednim tygodniem tj. 16-22.03

PN

WT

ŚR

CZ

PT

SB

ND

-1%

6%

4%

-13%

-10%

-6%

-4%

Porównanie tygodnia 23-29.03 z tygodniem referencyjnym tj. 2-8.03

PN

WT

ŚR

CZ

PT

SB

ND

-5%

-5%

-6%

-7%

-8%

-15%

-18%

 

 

 

 

 

W tygodniu 22-29 marca br. zaobserwowano dalsze spadki ruchu pojazdów ogółem na monitorowanych stanowiskach pomiarowych, w stosunku do tygodnia poprzedniego (16-22 marca). Wynika to z pewnością z wprowadzenia kolejnych ograniczeń od 25 marca. Jest to wyraźne widoczne w wynikach uzyskanych dla poszczególnych dni tygodnia, przykładowo w czwartek 26 marca średnio zanotowano spadki na poziomie ok. 10 proc. W przypadku weekendów, obserwowane jest dalsze zmniejszanie się ruchu w niedziele.

 

Przekłada się to na dość istotne spadki w zestawieniu z okresem referencyjnym (tj. 2-8 marca). Ruch ogółem w dni robocze zmniejszył się na początku tygodnia średnio o ok. 30 proc, natomiast od środy do piątku obserwowane są średnie spadki rzędu 37 proc. Pogłębiły się również spadki ruchu ogółem w weekendy, w sobotę 28 marca odnotowano średnio o ok. 48 proc mniejszy ruch, a w niedziele średni spadek ruchu przekroczył 60 proc.

 

W zakresie ruchu ciężkiego, po wzrostach we wtorek i środę 24-25 marca o odpowiednio 6 i 4 proc. (tydzień do tygodnia), w czwartek i piątek (26 i 27 marca) odnotowano zmniejszenie wielkości ruchu. Wynika to z dość dużego ruchu, jaki zarejestrowano w poprzednim tygodniu (19 i 20 marca), co spowodowane było działaniami mającymi na celu zwiększenie przepustowości granic.

Z kolei w zestawieniu z pierwszym tygodniem marca br. (2-8 marca) odnotowano spadek ruchu ciężkiego w dni robocze na poziomie 5-8 proc, a w weekendy ok. 15-18 proc.

 

W dniach 30 marca – 2 kwietnia ruch pojazdów ogółem zmniejszył się, zarówno w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim tygodniu, jak i do pierwszego tygodnia marca. W porównaniu do poprzedniego tygodnia ruch pojazdów ogółem średnio zmniejszył się, w zależności od dnia tygodnia, od 1 do 5 proc. W zestawieniu z pierwszym tygodniem marca daje to średnie spadki na poziomie od ok. 35 do 40 proc., przy czym największy spadek odnotowano w czwartek 2 kwietnia.

 

Poniżej przedstawiono monitorowane odcinki, na których odnotowano największe spadki ruchu ogółem w porównaniu z pierwszym tygodniem marca (dla dni poniedziałek-czwartek):

  • S6, Gdynia Port – Gdańsk Południe, spadek o ok. 37 proc., z ok. 84 tys. poj./dobę na ok. 53 tys. poj./dobę
  • A4, Sidzina-Opatkowice, spadek o ok. 40 proc., z ok. 64 tys. poj./dobę na ok. 38 tys. poj./dobę
  • S7, Grójec – Białobrzegi, spadek o ok. 44 proc., z ok. 40 tys. poj./dobę na ok. 22 tys. poj./dobę
  • S8, Wrocław Psie Pole – Oleśnica Płn., spadek o ok. 43 proc., z ok. 35 tys. poj./dobę na ok. 20 tys. poj./dobę
  • DK92, Tarnowo Podgórne - Poznań, spadek o ok. 34 proc., z ok. 42 tys. poj./dobę na ok. 28 tys. poj./dobę
  • A4, Krzyżowa - Legnica, spadek o ok. 43 proc., z ok. 33 tys. poj./dobę na ok. 19 tys. poj./dobę
  • S8, Radzymin - Lucynów, spadek o ok. 32 proc., z ok. 40 tys. poj./dobę na ok. 27 tys. poj./dobę
  • A4, Krzyżowa - Legnica, spadek o ok. 43 proc., z ok. 33 tys. poj./dobę na ok. 19 tys. poj./dobę
  • S7, Kazuń – Łomianki, spadek o ok. 37 proc., z ok. 35 tys. poj./dobę na ok. 22 tys. poj./dobę
  • S7, Róża - Rzgów, spadek o ok. 45 proc., z ok. 28 tys. poj./dobę na ok. 15 tys. poj./dobę

 

Ruch pojazdów ciężkich, w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim tygodniu, zmniejszył się średnio o ok. 3-6 proc., w zależności od dnia tygodnia. W stosunku do pierwszego tygodnia marca są to spadki rzędu 7-12 proc. w zależności od dnia tygodnia. Podobnie jak w przypadku ruchu pojazdów ogółem, największy ok. 12 proc. spadek ruchu ciężkiego miał miejsce 2 kwietnia.

W przypadku ruchu ciężkiego zmiany ruchu na poszczególnych monitorowanych odcinkach nie są tak duże w ujęciu liczbowym jak dla pojazdów ogółem. Przykładowo, w stosunku do pierwszego tygodnia marca br. kształtują się następująco:

  • A4, Krzyżowa - Legnica, spadek o ok. 17 proc., z ok. 13 tys. poj./dobę na ok. 11 tys. poj./dobę
  • A4, Sidzina-Opatkowice, spadek o ok. 11 proc., z ok. 12 tys. poj./dobę na ok. 11 tys. poj./dobę
  • S8, Wrocław Psie Pole – Oleśnica Płn., spadek o ok. 11 proc., z ok. 9,5 tys. poj./dobę na ok. 8,5 tys. poj./dobę
  • S8, Rawa Mazowiecka – Piotrków Tryb., spadek o ok. 13 proc., z ok. 8 tys. poj./dobę na ok. 7 tys. poj./dobę
  • S3, Sulechów - Niedoradz, spadek o ok. 21 proc., z ok. 4,5 tys. poj./dobę na ok. 3,5 tys. poj./dobę