Uroczystego otwarcia budowy na pierwszym kilometrze korytarza przyszłej autostrady dokonał Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk. W uroczystości wzięli udział także przedstawiciele władz wojewódzkich i samorządowych.
Wartość inwestycji szacowana jest na 938 mln euro (3,145 mld zł netto).
Cena budowy jednego kilometra autostrady wynosi 11,7 milionów euro, koszt budowy mostów rzecznych to 191 milionów euro.
Zakres inwestycji obejmuje budowę nowego pasa autostrady od węzła Nowe Marzy do węzła Lubicz (51,72 km) i przeprawę przez Wisłę w okolicach Grudziądza oraz modernizację częściowo zrealizowanego odcinka od węzła Lubicz do Czerniewic (10,70 km) wraz z dokończeniem budowy mostów przez Drwęcę oraz Wisłę. Most pod Grudziądzem będzie najdłuższym tego typu obiektem w Polsce.
Zostanie wybudowanych pięć nowych węzłów autostradowych (w tym węzeł Warlubie, zlokalizowany na trasie Etapu 1), cztery pary miejsc obsługi podróżnych, obwód utrzymania autostrady pod Toruniem oraz sześć miejsc poboru opłat. Zakres projektu obejmuje również wykonanie 51 nowych obiektów inżynierskich. W trakcie realizacji zmodernizowanych zostanie także kilkanaście istniejących wiaduktów.
Parametry techniczne:
Warunki techniczne autostrady odpowiadają parametrom europejskiej sieci dróg.
- Prędkość projektowa 120 km/h
- Liczba jezdni 2
- Liczba pasów ruchu 4
- Szerokość pasa ruchu 3.75 m
- Szerokość pasa dzielącego 4.00 m
- Szerokość pasa awaryjnego 3.00 m
- Szerokość korony drogi 28.50 m
- Skrajnia pionowa 4.70 m
- Obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
- Rodzaj nawierzchni bitumiczna
Generalnym wykonawcą drugiego etapu projektu jest konsorcjum Skanska-NDI, odpowiedzialne także za realizację pierwszego odcinka autostrady.