Monitorując ruch na naszych drogach, nadal odnotowujemy spadki natężenia ruchu. W ruchu pojazdów ciężkich zmiany te jednak są mniejsze w stosunku do innych pojazdów. Poniżej prezentujemy kilka statystyk z początku kwietnia oraz porównanie ruchu podczas Wielkiego Tygodnia w 2020 i 2019 roku.
Pierwszy tydzień kwietnia
Sprawdzaliśmy natężeniu ruchu na monitorowanych stanowiskach pomiarowych dla tygodnia od 30 marca do 5 kwietnia. Dane zestawiliśmy standardowo z tygodniem poprzednim (tj. 23-29 marca) i pierwszym tygodniem marca (tj. 2-8 marca).
Ruch pojazdów ogółem
W pierwszym tygodniu kwietnia nadal obserwowano spadki ruchu w stosunku do tygodnia poprzedniego, średnio na poziomie ok. 2-6%. W sobotę ruch zmniejszył się natomiast o 11%, a w niedziele odnotowano niewielki ok. 3% wzrost ruchu, wynikający z tego, że była to tzw. „niedziela handlowa”. Poniżej szczegółowe zestawienie dla poszczególnych dni tygodnia:
Porównanie tygodnia 30.03-5.04 z poprzednim tygodniem, tj. 23-29.03 |
||||||
PN |
WT |
ŚR |
CZ |
PT |
SB |
ND |
-4% |
-6% |
-2% |
-4% |
-4% |
-11% |
+3% |
W zestawieniu z pierwszym tygodniem marca spadki ruchu pojazdów ogółem w tygodniu między 30 marca a 5 kwietnia są już znacznie większe i wartości kształtują się obecnie następująco:
Porównanie tygodnia 30.03-5.04 z tygodniem 2-8.03 |
||||||
PN |
WT |
ŚR |
CZ |
PT |
SB |
ND |
-35% |
-35% |
-38% |
-41% |
-41% |
-54% |
-63% |
Ruch pojazdów ciężkich
Ruch pojazdów ciężkich w tygodniu między 30 marca a 5 kwietnia zmniejszył się o ok. 3-6% w zależności do dnia tygodnia. Podobnie jak w przypadku ruchu pojazdów ogółem w niedziele odnotowano, nieznaczny pod względem liczbowym (na wybranych stanowiskach przybyło ok. 100-300 pojazdów), ok. 6% wzrost.
Poniżej zestawienie zmian:
Porównanie tygodnia 30.03-5.04 z poprzednim tygodniem, tj. 23-29.03 |
||||||
PN |
WT |
ŚR |
CZ |
PT |
SB |
ND |
-3% |
-4% |
-5% |
-6% |
-6% |
-3% |
+6% |
W odniesieniu do pierwszego tygodnia marca, zmiany w ruchu ciężkim są znacznie mniejsze w stosunku do ruchu pojazdów ogółem i przedstawiają się następujące:
Porównanie tygodnia 30.03-5.04 z tygodniem 2-8.03 |
||||||
PN |
WT |
ŚR |
CZ |
PT |
SB |
ND |
-7% |
-7% |
-10% |
-12% |
-13% |
-18% |
-14% |
Kolejny tydzień obserwacji i porównanie Wielkiego Tygodnia z roku 2019 i 2020
Porównując ostatni tydzień, czyli 6-13 kwietnia do wcześniejszego tygodnia, czyli od 30 marca do 5 kwietnia, widzimy wyraźny spadek zarówno w grupie pojazdów ogółem, jak i wśród pojazdów ciężkich. To naturalna sytuacja biorąc pod uwagę okres Świąt Zmartwychwstania Pańskiego i ograniczeń w ruchu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12t. W niebieskiej tabeli możemy zapoznać się dokładnymi danymi:
Porównanie tygodnia 6-12.04 z poprzednim tygodniem, tj. 30.03-5.04 |
|||||||
|
PN |
WT |
ŚR |
CZ |
PT |
SB |
ND |
Pojazdy ogółem |
-2% |
-1% |
6% |
11% |
-7% |
-30% |
-56% |
Pojazdy ciężkie |
-7% |
-7% |
-5% |
-6% |
-24% |
-50% |
-78% |
Poniżej prezentujemy również tabele z wybranymi stanowiskami, gdzie odnotowaliśmy największe spadki ruchu wśród pojazdów ogółem, a także pojazdów ciężkich, porównując ruch podczas Wielkiego Tygodnia w 2019 i 2020 roku.
Na przykład na autostradzie A4, pomimo spadku ruchu wśród wszystkich pojazdów, w grupie aut ciężarowych ten spadek jest mniejszy. Ruch pojazdów ogółem podczas Wielkiego Tygodnia w 2019 roku w stosunku Wielkiego Tygodnia 2020 roku spadł o ponad 60%, a ruch ciężarówek zmniejszył się o 21 procent. W liczbie pojazdów to różnica sięgająca ponad 34 tys. pojazdów na dobę. To kolejne potwierdzenie, że ruch pojazdów ciężarowych mimo sytuacji związanej z epidemią, utrzymuje się na wysokim poziomie.
Największe spadki w ruchu pojazdów ogółem, jakie odnotowaliśmy, porównując Wielki Tydzień 2020 roku do analogicznego okresu w 2019 roku:
Droga |
Odcinek |
Ujęcie procentowe |
Różnica (tys. poj./dobę) |
A4 |
Kostomłoty - Wrocław Płd |
-63% |
Ok. 36 |
S6 |
Gdynia Port - Gdańsk Południe |
-45% |
Ok. 33 |
A4 |
Sidzina-Opatkowice |
-51% |
Ok. 29 |
A4 |
Krzyżowa - Legnica |
-67% |
Ok. 26 |
S7 |
Grójec-Białobrzegi |
-59% |
Ok. 25 |
S8 |
Radzymin-Lucynów |
-48% |
Ok. 20 |
S8 |
Wrocław Psie Pole - Oleśnica Płn |
-58% |
Ok. 20 |
S7 |
Kazuń-Łomianki |
-50% |
Ok. 19 |
DK94 |
Dąbrowa Górnicza-Olkusz |
-49% |
Ok 14 |
S8 |
Róża-Rzgów |
-55% |
Ok. 13 |
Największe spadki w ruchu pojazdów ciężkich, jakie odnotowaliśmy, porównując Wielki Tydzień 2020 roku do analogicznego okresu w 2019 roku:
Droga |
Odcinki |
Ujęcie procentowe |
Różnica (tys. poj./dobę) |
A4 |
Kostomłoty - Wrocław Południe |
-21% |
ok. 2,2 |
A4 |
Krzyżowa - Legnica |
-21% |
ok. 1,8 |
A4 |
Sidzina-Opatkowice |
-20% |
ok. 1,6 |
S7 |
Grójec-Białobrzegi |
-22% |
ok. 1,2 |
S8 |
Wrocław Psie Pole - Oleśnica Północ |
-17% |
ok. 1 |
S8 |
Rawa Mazowiecka-Piotrków Tryb. |
-19% |
ok. 1 |
S8 |
Radzymin-Lucynów |
-14% |
ok. 1 |
92 |
Swarzędz-Kostrzyn |
-41% |
ok. 0,9 |
S8 |
Róża-Rzgów |
-15% |
ok. 0,8 |
S8 |
Jeżewo - Choroszcz |
-14% |
ok. 0,8 |