Ruch na drogach w dobie koronawirusa. Kolejna odsłona naszych statystyk

Monitorując ruch na naszych drogach, nadal odnotowujemy spadki natężenia ruchu. W ruchu pojazdów ciężkich zmiany te jednak są mniejsze w stosunku do innych pojazdów. Poniżej prezentujemy kilka statystyk z początku kwietnia oraz porównanie ruchu podczas Wielkiego Tygodnia w 2020 i 2019 roku.



Pierwszy tydzień kwietnia

Sprawdzaliśmy natężeniu ruchu na monitorowanych stanowiskach pomiarowych dla tygodnia od 30 marca do 5 kwietnia. Dane zestawiliśmy standardowo z tygodniem poprzednim (tj. 23-29 marca) i pierwszym tygodniem marca (tj. 2-8 marca).

 

Ruch pojazdów ogółem

W pierwszym tygodniu kwietnia nadal obserwowano spadki ruchu w stosunku do tygodnia poprzedniego, średnio na poziomie ok. 2-6%. W sobotę ruch zmniejszył się natomiast o 11%, a w niedziele odnotowano niewielki ok. 3% wzrost ruchu, wynikający z tego, że była to tzw. „niedziela handlowa”.  Poniżej szczegółowe zestawienie dla poszczególnych dni tygodnia:

 

Porównanie tygodnia 30.03-5.04 z poprzednim tygodniem, tj. 23-29.03

PN

WT

ŚR

CZ

PT

SB

ND

-4%

-6%

-2%

-4%

-4%

-11%

+3%

 

 

W zestawieniu z pierwszym tygodniem marca spadki ruchu pojazdów ogółem w tygodniu między 30 marca a 5 kwietnia są już znacznie większe i wartości kształtują się obecnie następująco:

 

Porównanie tygodnia 30.03-5.04 z tygodniem 2-8.03

PN

WT

ŚR

CZ

PT

SB

ND

-35%

-35%

-38%

-41%

-41%

-54%

-63%

 

Ruch pojazdów ciężkich

Ruch pojazdów ciężkich w tygodniu między 30 marca a 5 kwietnia zmniejszył się o ok. 3-6% w zależności do dnia tygodnia. Podobnie jak w przypadku ruchu pojazdów ogółem w niedziele odnotowano, nieznaczny pod względem liczbowym (na wybranych stanowiskach przybyło ok. 100-300 pojazdów), ok. 6% wzrost.

Poniżej zestawienie zmian:

Porównanie tygodnia 30.03-5.04 z poprzednim tygodniem, tj. 23-29.03

PN

WT

ŚR

CZ

PT

SB

ND

-3%

-4%

-5%

-6%

-6%

-3%

+6%

 

W odniesieniu do pierwszego tygodnia marca, zmiany w ruchu ciężkim są znacznie mniejsze w stosunku do ruchu pojazdów ogółem i przedstawiają się następujące:

Porównanie tygodnia 30.03-5.04 z tygodniem 2-8.03

PN

WT

ŚR

CZ

PT

SB

ND

-7%

-7%

-10%

-12%

-13%

-18%

-14%

 

Kolejny tydzień obserwacji i porównanie Wielkiego Tygodnia z roku 2019 i 2020

Porównując ostatni tydzień, czyli 6-13 kwietnia do wcześniejszego tygodnia, czyli od 30 marca do 5 kwietnia, widzimy wyraźny spadek zarówno w grupie pojazdów ogółem, jak i wśród pojazdów ciężkich. To naturalna sytuacja biorąc pod uwagę okres Świąt Zmartwychwstania Pańskiego i ograniczeń w ruchu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12t. W niebieskiej tabeli możemy zapoznać się dokładnymi danymi:

 

Porównanie tygodnia 6-12.04 z poprzednim tygodniem, tj. 30.03-5.04

 

PN

WT

ŚR

CZ

PT

SB

ND

Pojazdy ogółem

-2%

-1%

6%

11%

-7%

-30%

-56%

Pojazdy ciężkie

-7%

-7%

-5%

-6%

-24%

-50%

-78%

 

Poniżej prezentujemy również tabele z wybranymi stanowiskami, gdzie odnotowaliśmy największe spadki ruchu wśród pojazdów ogółem, a także pojazdów ciężkich, porównując ruch podczas Wielkiego Tygodnia w 2019 i 2020 roku.

 

Na przykład na autostradzie A4, pomimo spadku ruchu wśród wszystkich pojazdów, w grupie aut ciężarowych ten spadek jest mniejszy. Ruch pojazdów ogółem podczas Wielkiego Tygodnia w 2019 roku w stosunku Wielkiego Tygodnia 2020 roku spadł o ponad 60%, a ruch ciężarówek zmniejszył się o 21 procent. W liczbie pojazdów to różnica sięgająca ponad 34 tys. pojazdów na dobę. To kolejne potwierdzenie, że ruch pojazdów ciężarowych mimo sytuacji związanej z epidemią, utrzymuje się na wysokim poziomie.

 

 

Największe spadki w ruchu pojazdów ogółem, jakie odnotowaliśmy, porównując Wielki Tydzień 2020 roku do analogicznego okresu w 2019 roku:

 

Droga

Odcinek

Ujęcie procentowe

Różnica (tys. poj./dobę)

A4

Kostomłoty - Wrocław Płd

-63%

Ok. 36

S6

Gdynia Port - Gdańsk Południe

-45%

Ok. 33

A4

Sidzina-Opatkowice

-51%

Ok. 29

A4

Krzyżowa - Legnica

-67%

Ok. 26

S7

Grójec-Białobrzegi

-59%

Ok. 25

S8

Radzymin-Lucynów

-48%

Ok. 20

S8

Wrocław Psie Pole - Oleśnica Płn

-58%

Ok. 20

S7

Kazuń-Łomianki

-50%

Ok. 19

DK94

Dąbrowa Górnicza-Olkusz

-49%

Ok 14

S8

Róża-Rzgów

-55%

Ok. 13

 

Największe spadki w ruchu pojazdów ciężkich, jakie odnotowaliśmy, porównując Wielki Tydzień 2020 roku do analogicznego okresu w 2019 roku:

Droga

Odcinki

Ujęcie procentowe

Różnica (tys. poj./dobę)

A4

Kostomłoty - Wrocław Południe

-21%

       ok. 2,2

A4

Krzyżowa - Legnica

-21%

ok. 1,8

A4

Sidzina-Opatkowice

-20%

ok. 1,6

S7

Grójec-Białobrzegi

-22%

ok. 1,2

S8

Wrocław Psie Pole - Oleśnica Północ

-17%

ok. 1

S8

Rawa Mazowiecka-Piotrków Tryb.

-19%

ok. 1

S8

Radzymin-Lucynów

-14%

ok. 1

92

Swarzędz-Kostrzyn

-41%

ok. 0,9

S8

Róża-Rzgów

-15%

ok. 0,8

S8

Jeżewo - Choroszcz

-14%

ok. 0,8