Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla kolejnego fragmentu S1. Wydanie tej decyzji otwiera drogę do wydłużenia tej trasy ekspresowej o prawie 7 km.
Zakres ZRID
Decyzja swoim zakresem objęła projekt zagospodarowania terenu oraz oparte na nim pozostałe projekty, tj. dróg i infrastruktury sieciowej związanej z rozbudową i przebudową drogi, w tym:
Wybór oferty
Projekt i budowa
Wyłoniony w przetargu wykonawca zrealizuje zadanie w formule „Projektuj i buduj”, co oznacza, że w ramach zadania zaprojektuje i przebuduje istniejący odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej oraz uzyska wszystkie niezbędne decyzje pozwalające na użytkowanie trasy. Umowę z wykonawcą planujemy podpisać w połowie 2020 roku.
Wytrzyma nacisk 11,5 t/oś
Wykonawca w ramach inwestycji będzie musiał przebudować odcinek drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,950 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany węzeł Ząbkowice oraz przebudowany węzeł Pogoria. W ramach kontraktu wybudowane będą m.in. cztery mosty i cztery wiadukty drogowe oraz dwie kładki dla pieszych. Ponadto wykonane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska m.in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.
Ekspresowe połączenie w województwie śląskim
Projektowana droga ekspresowa S1 na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej przebiegać będzie po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1. Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km.
Trwa już budowa drugiej jezdni S1 od Pyrzowic do Podwarpia oraz tzw. obejścia Węgierskiej Górki. Niebawem zakończą sie wszystkie trzy postępowania przetargowe na budowę S1 od Mysłowic do Bielska-Białej. Zakończenie tych inwestycji sprawi, że trasa S1 będzie bezpieczną i wygodną drogą oraz ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu aż do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1.
Jej realizacja jest niezaprzeczalną szansą na rozwój regionu oraz miejscowości położonych wzdłuż trasy. Przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wpłynie na poprawę jakości podróżowania, w tym obniżenia kosztów transportu drogowego. Nowa droga usprawni dojazd i wyjazd z aglomeracji śląskiej oraz przejazd tranzytowy przez aglomerację. Ponadto dzięki realizacji odcinka drogi ekspresowej od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej, mieszkańcy południowej części województwa zyskają szybkie połączenie z autostradami A1 i A4 oraz Międzynarodowym Portem Lotniczym w Pyrzowicach.
Europejski korytarz transportowy przez województwo śląskie
Odcinek drogi krajowej nr 1 stanowi fragment europejskiego korytarza nr VI (zgodnie z wykazem sieci europejskiej TEN-T), łączącego kraje nadbałtyckie z krajami południowej Europy. Na terenie Polski w VI korytarzu przebiega między innymi: autostradą A1 - drogą ekspresową S1, na odcinku Bielsko-Biała - Zwardoń (do 4 sierpnia 2016 r. funkcjonująca jako S69).
Kalendarium
16 grudnia 2019 r. - ogłoszenie przetargu
17 marca 2020 r. - otwarcie ofert
24 kwietnia 2020 r. - wydanie ZRID
maj/czerwiec 2020 r. - wybór oferty
czerwiec 2020 r. - planowane zawarcie umowy na realizację inwestycji w formule „Projektuj i buduj”
Lata realizacji: 2020- 2022
O tym przedsięwzięciu pisaliśmy wcześniej:
Dziesięciu wykonawców chętnych do przebudowy DK1 na odcinku Podwarpie - Dąbrowa Górnicza
Ogłaszamy przetarg na kolejny odcinek S1 w województwie śląskim