BUDOWA DROGI OBWODOWEJ MIASTA PILZNA w ciągu dr. kr. Nr 4(E-40) Jędrzychowice- Korczowa-Granica Państwa od km 527+315,60 do km 529+792,75 i dr. kr. Nr 73 Wiśniówka-Pilzno -Jasło odcinek od km 0+000 do km 0+317,53 wraz z podłączeniem ul. Paderewskiego niezbędną infrastrukturą techniczną budowlami i urządzeniami budowlanymi (Etap-1) oraz wzmocnieniem istniejącej nawierzchni dr. kraj. Nr 4 odcinek w m. Pilzno w km 529+380 do km 529+915 |
OGÓLNY OPIS INWESTYCJI
Droga krajowa Nr 4, a zarazem międzynarodowa ( E – 40 ) stanowi podstawowy element układu komunikacyjnego kraju umożliwiając połączenie zachodniej i wschodniej części Polski (od granicy z Niemcami do granicy z Ukrainą) w południowej części Polski, i jest jedną z najważniejszych dróg w kraju.
Obwodowa miasta Pilzno znajduje się na terenie województwa podkarpackiego w zachodniej jego części w powiecie dębickim, gminie Pilzno.
Obwodowa Pilzna zaczyna się na istniejącej drodze krajowej Nr 4 w km 527 + 315,60 przekrojem o trzech pasach ruchu 3 x 3,50 z wydzielonym pasem środkowym dla lewoskrętów i taki przekrój jest do skrzyżowania jednopoziomowego (zjazd do centrum Pilzna)
Na dalszym odcinku droga posiada jezdnię 7,0 m i obustronne pobocza bitumiczne po 2,0 m, w km 528 + 363 obwodowa przecina istniejącą ul. Kraszewskiego, gdzie zaprojektowano przejazd ul. Kraszewskiego górą (nad obwodową) bez możliwości zjazdu i wyjazdu na odwodową i na ul. Kraszewskiego. Dalej obwodnica przebiega o takim samym przekroju, do skrzyżowania z projektowanym przełożeniem drogi krajowej Nr 73, na którym zaprojektowano węzeł dwupoziomowy typu „CARO”. Na węźle tym droga obwodowa przebiega górą , natomiast droga Nr 73 dołem.
W ciągu drogi obwodowej został zaprojektowany wiadukt żelbetowy trzyprzęsłowy. Przed i za wiaduktem zaprojektowano łącznice zjazdowe i wyjazdowe pozwalające na bezkolizyjne włączenie się do ruchu jak i wyłączenie się z ruchu na drodze obwodowej.
Natomiast na drodze Nr 73 w miejscach przecięcia się łącznic z drogą zaprojektowano skrzyżowania zwykłe , z wyjątkiem wyjazdu od strony Pilzna w stronę Krakowa gdzie na drodze Nr 73 zaprojektowano pas dla lewoskrętów.
Droga Obwodowa włącza się do istniejącej drogi Nr 4 w km 529 + 702 , 75 tuż przed mostem na rz. Wisłoka.
WARTOŚĆ ZREALIZOWANYCH ROBÓT: 34 068,0 tys.zł.
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA KONTRAKTU: - środki budżetowe Skarbu Państwa - w wysokości 11 528,0 tys. zł. - środki samorządowe - w wysokości 317,0 tys. zł. - Krajowy Fundusz Drogowy - w wysokości 22 223,0 tys. zł.
REALIZATORZY INWESTYCJI
ZAMAWIAJĄCY: |
Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie |
INŻYNIER PROJEKTU: |
Elżbieta Medyńska - GDDKiA Oddział w Rzeszowie |
KIEROWNIK BUDOWY: |
Zdzisław Leśniewski - SKANSKA S.A. Oddział Budownictwa Drogowego |
INŻYNIER REZYDENT: |
Jarosław Skrabacz – MBI-Małopolskie Biuro Inwestycyjne Sp. z o.o. Kraków |
PROJEKTANT: |
Przedsiębiorstwo Usług Geodezyjno-Kartograficznych „Geomiar” Sp. z o.o. Jarosław Andrzej Sieczka , Władysław Konieczny |
WYKONAWCA: |
Konsorcjum: Lider: SKANSKA S.A. Oddział Budownictwa Drogowego Rudna Mała 47, 36-060 Głogów Małopolski
Partner: Polskie Drogi i Mosty S.A., ul. Kochanowskiego 37a, 33-100 Tarnów |
PODWYKONAWCY: |
„GEOPRZEM” Przedsiębiorstwo Geodezyjne – usługi geodezyjne Zakład Usług Inżynieryjnych „MEL-KAN”Zbigniew Banach, Piotr Banach – roboty wod – kan, meljoracyjne. „ELEKTROMEG” Sp z.o.o - przeb. kabl. optoteletech. TD S.A., oświetlenie drogowe „ZENiT 3” Sp. z.o.o. Zakład Energetyki i Telekomunikacji - przebud. linii SN 15 i 30 KV, linii NN napowietrz. i kabli optoteletechn. Zakład Remontowy Urządzeń Gazowniczych Sp. z.o.o - gazociągi średniego i niskiego ciśnienia, Gazociągi wysokiego ciśnienia Przedsiębiorstwo Usługowo – Handlowo – Produkcyjne MOSTMAR- PAL Sp. z.o.o - Wykonanie pali fundamentowych. |
CZAS REALIZACJI: |
lipiec 2004 r. – rozpoczęcie robót |
PLANOWANA DATA ZAKOŃCZENIA ROBÓT: |
październik 2005 r. |
PARAMETRY TECHNICZNE OBWODOWEJ:
- klasa drogi – GP (ruchu przyspieszonego) - kategoria ruchu KR 6 - prędkość projektowa 80 km/h - ilość pasów ruchu - 2 po 3,5 m - szerokość pobocza umocnionego 2x 2,0 m - szerokość pobocza ziemnego 2x1,25 m - obciążenie nawierzchni 115 kN/oś
| Widok z wiaduktu w ciągu obwodowej |
|
ZAKRES RZECZOWY ZREALIZOWANYCH ROBÓT
Roboty drogowe i urządzenia obce
· |
Budowę drogi obwodowej m. Pilzna |
2,477 km |
· |
Budowę drogi krajowej Nr 73 |
0,317 km |
· |
Rozbudowę ul. Kraszewskiego (drogi powiatowej) |
0,380 km |
· |
Remont i wzmocnienie naw. istn. drogi krajowej Nr 4 |
0,535 km |
· |
Przebudowa linii kablowej niskiego i średniego napięcia |
572 m |
· |
Przebudowa linii napowietrznej niskiego i średniego napięcia |
723 m |
· |
Wykonanie oświetlenia ulicznego wraz z linią zasilającą |
5725 m |
· |
Przełożenie gazociągów średniego i niskiego ciśnienia |
6 odc. dł. 913 m |
· |
Przełożenie gazociągów wysokiego ciśnienia - 2 odcinki |
852 m |
· |
Przełożenie kabli teletechnicznych wraz z budową rur ochronnych |
1000 m |
· |
Przełożenie kabli optoteletechnicznych na 5 odcinkach |
1050 m |
· |
Przebudowa wodociągu |
405 m |
· |
Budowa kanalizacji deszczowej |
1245 m |
· |
Melioracja - 3 odcinki |
1500 m |
Obiekty mostowe
· |
Budowa wiaduktu drogowego w ciągu obwodowej. Obiekt o konstrukcji żelbetowej zaprojektowany na klasę obciążenia „A” o schemacie stycznym trójprzęsłowej belki ciągłej o rozpiętościach 13,5+22,0+13,5 m. Obiekt posadowiony na palach wielkich średnic 150 cm. Podpory skrajne obiektu to przyczółki pełnościenne ze skrzydłami wiszącymi, częściowo obsypane, podpory pośrednie to filary składające się z trzech słupów o śr. 100/130 cm. |
59,80 m |
· |
Budowa wiaduktu nad obwodową w ciągu drogi powiatowej (ul. Kraszewskiego) - klasaobciążenia „B”. Obiekt to żelbetowa rama kozłowa dwudźwigarowa posadowiona na dwóch rzędach pali żelbetowych o śr. 150 cm. Konstrukcja pomostu połączona sztywno z podporami i słupami ukośnymi. |
65,00 m |
· |
Budowa przepustu skrzynkowego pod drogą Nr 73 i przełożenie rowu melioracyjnego |
1 szt 600 m |
Wykonanie zabezpieczeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska
· |
Montaż separatorów z osadnikami |
4 szt. |
· |
Montaż ekranów akustycznych |
336 m |
· |
Wymiana okien na okna o zwiększonej izolacyjności z nawiewami labiryntowymi |
81 szt. |
REZULTATY WDROŻONEGO PROJEKTU:
- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego, - poprawa płynności ruchu i komfortu jazdy, - zmniejszenie ruchu (głównie ciężarowego) przez miasto Pilzno - rozdzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego na obwodowej
| Widok ogólny na obwodową w kierunku Krakowa |
|
|
| Widok ogólny na obwodową w kierunku Rzeszowa |
|
| Ekrany akustyczne - przy włączeniu obwodowej do istn. dr. kraj. Nr 4 |
|
| Widok ogólny na wiadukt w ciągu obwodowej |
|
| Widok ogólny na wiadukt nad obwodową w ciągu drogi powiatowej (ul. Kraszewskiego) |
|
PARAMETRY TECHNICZNE DROGI KRAJOWEJ NR 73:
- klasa drogi – G - kategoria ruchu KR 5 - prędkość projektowa 70 km/h - ilość pasów ruchu – 2 i 3 po 3,5 m - szerokość pobocza umocnionego 2x 2,0 m - szerokość pobocza ziemnego 2x0,75 m - obciążenie nawierzchni 100 kN/oś
| Widok ogólny na nowo wybudowany odcinek drogi krajowej Nr 73 |
|
| Widok ogólny na obwodową i łącznice oraz drogę krajową Nr 73 w kierunku Jasła |
|
| Widok ogólny na obwodową i łącznice w kierunku Krakowa |
|
|