BUDOWA DROGI OBWODOWEJ MIASTA PILZNA
Jędrzychowice - Korczowa - Granica Państwa

 

BUDOWA DROGI OBWODOWEJ MIASTA PILZNA
w ciągu dr. kr. Nr 4(E-40) Jędrzychowice- Korczowa-Granica Państwa
od km 527+315,60 do km 529+792,75 i dr. kr. Nr 73 Wiśniówka-Pilzno -Jasło odcinek od km 0+000 do km 0+317,53 wraz z podłączeniem
ul. Paderewskiego niezbędną infrastrukturą techniczną budowlami
i urządzeniami budowlanymi (Etap-1) oraz wzmocnieniem istniejącej nawierzchni dr. kraj. Nr 4 odcinek w m. Pilzno
w km 529+380 do km 529+915

OGÓLNY OPIS INWESTYCJI

Droga krajowa Nr 4, a zarazem międzynarodowa ( E – 40 ) stanowi podstawowy element układu komunikacyjnego kraju umożliwiając połączenie zachodniej i wschodniej części Polski (od granicy z Niemcami do granicy z Ukrainą) w południowej części Polski, i jest jedną z najważniejszych dróg w kraju.

Obwodowa miasta Pilzno znajduje się na terenie województwa podkarpackiego w zachodniej jego części w powiecie dębickim, gminie Pilzno.

Obwodowa Pilzna zaczyna się na istniejącej drodze krajowej Nr 4 w km 527 + 315,60 przekrojem o trzech pasach ruchu 3 x 3,50 z wydzielonym pasem środkowym dla lewoskrętów i taki przekrój jest do skrzyżowania jednopoziomowego (zjazd do centrum Pilzna)

Na dalszym odcinku droga posiada jezdnię 7,0 m i obustronne pobocza bitumiczne po 2,0 m, w km 528 + 363 obwodowa przecina istniejącą ul. Kraszewskiego, gdzie zaprojektowano przejazd ul. Kraszewskiego górą (nad obwodową) bez możliwości zjazdu i wyjazdu na odwodową i na ul. Kraszewskiego. Dalej obwodnica przebiega o takim samym przekroju, do skrzyżowania z projektowanym przełożeniem drogi krajowej Nr 73, na którym zaprojektowano węzeł dwupoziomowy typu „CARO”. Na węźle tym droga obwodowa przebiega górą , natomiast droga Nr 73 dołem.

W ciągu drogi obwodowej został zaprojektowany wiadukt żelbetowy trzyprzęsłowy. Przed i za wiaduktem zaprojektowano łącznice zjazdowe i wyjazdowe pozwalające na bezkolizyjne włączenie się do ruchu jak i wyłączenie się z ruchu na drodze obwodowej.

Natomiast na drodze Nr 73 w miejscach przecięcia się łącznic z drogą zaprojektowano skrzyżowania zwykłe , z wyjątkiem wyjazdu od strony Pilzna w stronę Krakowa gdzie na drodze Nr 73 zaprojektowano pas dla lewoskrętów.

Droga Obwodowa włącza się do istniejącej drogi Nr 4 w km 529 + 702 , 75 tuż przed mostem na rz. Wisłoka.

WARTOŚĆ ZREALIZOWANYCH ROBÓT: 34 068,0 tys.zł.

ŹRÓDŁA FINANSOWANIA KONTRAKTU:
- środki budżetowe Skarbu Państwa - w wysokości 11 528,0 tys. zł.
- środki samorządowe - w wysokości 317,0 tys. zł.
- Krajowy Fundusz Drogowy - w wysokości 22 223,0 tys. zł.

REALIZATORZY INWESTYCJI

ZAMAWIAJĄCY: Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie
INŻYNIER PROJEKTU: Elżbieta Medyńska - GDDKiA Oddział w Rzeszowie
KIEROWNIK BUDOWY: Zdzisław Leśniewski - SKANSKA S.A. Oddział Budownictwa Drogowego
INŻYNIER REZYDENT: Jarosław Skrabacz – MBI-Małopolskie Biuro Inwestycyjne Sp. z o.o. Kraków
PROJEKTANT: Przedsiębiorstwo Usług Geodezyjno-Kartograficznych „Geomiar” Sp. z o.o. Jarosław
Andrzej Sieczka , Władysław Konieczny
WYKONAWCA: Konsorcjum:
Lider: SKANSKA S.A. Oddział Budownictwa Drogowego
Rudna Mała 47, 36-060 Głogów Małopolski

Partner: Polskie Drogi i Mosty S.A.,
ul. Kochanowskiego 37a, 33-100 Tarnów
PODWYKONAWCY: „GEOPRZEM” Przedsiębiorstwo Geodezyjne – usługi geodezyjne
Zakład Usług Inżynieryjnych „MEL-KAN”Zbigniew Banach, Piotr Banach – roboty wod – kan, meljoracyjne.
„ELEKTROMEG” Sp z.o.o - przeb. kabl. optoteletech. TD S.A., oświetlenie drogowe
„ZENiT 3” Sp. z.o.o. Zakład Energetyki i Telekomunikacji - przebud. linii SN 15 i 30 KV, linii NN napowietrz. i kabli optoteletechn.
Zakład Remontowy Urządzeń Gazowniczych Sp. z.o.o - gazociągi średniego i niskiego ciśnienia, Gazociągi wysokiego ciśnienia
Przedsiębiorstwo Usługowo – Handlowo – Produkcyjne MOSTMAR- PAL
Sp. z.o.o - Wykonanie pali fundamentowych.





CZAS REALIZACJI: lipiec 2004 r. – rozpoczęcie robót
PLANOWANA DATA ZAKOŃCZENIA ROBÓT: październik 2005 r.

PARAMETRY TECHNICZNE OBWODOWEJ:

- klasa drogi – GP (ruchu przyspieszonego)
- kategoria ruchu KR 6
- prędkość projektowa 80 km/h
- ilość pasów ruchu - 2 po 3,5 m
- szerokość pobocza umocnionego 2x 2,0 m
- szerokość pobocza ziemnego 2x1,25 m
- obciążenie nawierzchni 115 kN/oś


zdjecie1_s.jpg 
Widok z wiaduktu w ciągu obwodowej  


ZAKRES RZECZOWY ZREALIZOWANYCH ROBÓT

Roboty drogowe i urządzenia obce

·

Budowę drogi obwodowej m. Pilzna 2,477 km
· Budowę drogi krajowej Nr 73 0,317 km
· Rozbudowę ul. Kraszewskiego (drogi powiatowej) 0,380 km
· Remont i wzmocnienie naw. istn. drogi krajowej Nr 4 0,535 km
· Przebudowa linii kablowej niskiego i średniego napięcia 572 m
· Przebudowa linii napowietrznej niskiego i średniego napięcia 723 m
· Wykonanie oświetlenia ulicznego wraz z linią zasilającą 5725 m
· Przełożenie gazociągów średniego i niskiego ciśnienia 6 odc.
dł. 913 m
· Przełożenie gazociągów wysokiego ciśnienia - 2 odcinki 852 m
· Przełożenie kabli teletechnicznych wraz z budową rur ochronnych 1000 m
· Przełożenie kabli optoteletechnicznych na 5 odcinkach 1050 m
· Przebudowa wodociągu 405 m
· Budowa kanalizacji deszczowej 1245 m
· Melioracja - 3 odcinki 1500 m

Obiekty mostowe

·

Budowa wiaduktu drogowego w ciągu obwodowej. Obiekt o konstrukcji żelbetowej zaprojektowany na klasę obciążenia „A” o schemacie stycznym trójprzęsłowej belki ciągłej o rozpiętościach 13,5+22,0+13,5 m. Obiekt posadowiony na palach wielkich średnic 150 cm. Podpory skrajne obiektu to przyczółki pełnościenne ze skrzydłami wiszącymi, częściowo obsypane, podpory pośrednie to filary składające się z trzech słupów o śr. 100/130 cm. 59,80 m
· Budowa wiaduktu nad obwodową w ciągu drogi powiatowej (ul. Kraszewskiego) - klasaobciążenia „B”. Obiekt to żelbetowa rama kozłowa dwudźwigarowa posadowiona na dwóch rzędach pali żelbetowych o śr. 150 cm. Konstrukcja pomostu połączona sztywno z podporami i słupami ukośnymi. 65,00 m
· Budowa przepustu skrzynkowego pod drogą Nr 73
i przełożenie rowu melioracyjnego
1 szt
600 m

Wykonanie zabezpieczeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska

·

Montaż separatorów z osadnikami 4 szt.
· Montaż ekranów akustycznych 336 m
· Wymiana okien na okna o zwiększonej izolacyjności z nawiewami labiryntowymi 81 szt.
 

REZULTATY WDROŻONEGO PROJEKTU:

- zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- poprawa płynności ruchu i komfortu jazdy,
- zmniejszenie ruchu (głównie ciężarowego) przez miasto Pilzno
- rozdzielenie ruchu lokalnego od tranzytowego na obwodowej


zdjecie2_s.jpg 
Widok ogólny na obwodową w kierunku Krakowa   

 
zdjecie3_s.jpg 
Widok ogólny na obwodową w kierunku Rzeszowa  

 


zdjecie4_s.jpg 
Ekrany akustyczne - przy włączeniu obwodowej do istn. dr. kraj. Nr 4  

 


zdjecie5_s.jpg 
Widok ogólny na wiadukt w ciągu obwodowej  

 


zdjecie6_s.jpg 
Widok ogólny na wiadukt nad obwodową w ciągu drogi powiatowej (ul. Kraszewskiego)  

PARAMETRY TECHNICZNE DROGI KRAJOWEJ NR 73:

- klasa drogi – G
- kategoria ruchu KR 5
- prędkość projektowa 70 km/h
- ilość pasów ruchu – 2 i 3 po 3,5 m
- szerokość pobocza umocnionego 2x 2,0 m
- szerokość pobocza ziemnego 2x0,75 m
- obciążenie nawierzchni 100 kN/oś


zdjecie7_s.jpg 
Widok ogólny na nowo wybudowany odcinek drogi krajowej Nr 73   

 


zdjecie8_s.jpg 
Widok ogólny na obwodową i łącznice oraz drogę krajową Nr 73 w kierunku Jasła  

 


zdjecie9_s.jpg 
Widok ogólny na obwodową i łącznice w kierunku Krakowa