Połączenie istniejącej S2 z nowo budowaną trasą, czyli likwidacja zawrotki

Od kilku dni prowadzone są prace w obrębie węzła Puławska, czyli na przecięciu Południowej Obwodnicy Warszawy (POW) z ul. Puławską. Budowany jest ciąg pieszo-rowerowy, a także sygnalizacja świetlna przyszłego przejścia przez jezdnię. To przygotowania do rozbiórki tzw. zawrotki, czyli tymczasowego zakończenia istniejącego odcinka S2 i budowy docelowego połączenia z dalszym fragmentem POW. Na czas jego budowy niezbędne będzie wprowadzenie zmian w organizacji ruchu.



Tymczasowy zjazd do rozbiórki

Cofnijmy się o siedem lat. W 2013 roku zakończona została budowa S2 Konotopa-Puławska. W ramach realizacji tego zadania, pod ul. Puławską, GDDKiA wybudowała elementy przyszłego tunelu (strop i ściany szczelinowe), które m.st. Warszawa ma w przyszłości wykorzystać pod poszerzenie ul. Puławskiej. Ponadto na końcu S2 powstała zawrotka jako rozwiązanie tymczasowe i przewidziane do likwidacji w ramach budowy przedłużenia obwodnicy w kierunku Wisły. Rolą zawrotki było zminimalizowanie utrudnień na węźle Puławska, początkowym lub końcowym punkcie Południowej Obwodnicy Warszawy na połączeniu z układem miejskich ulic. Zawrotka miała funkcjonować do czasu wybudowania kolejnego odcinka S2 i otwarcia węzła Puławska w jego docelowym układzie z wszystkimi relacjami skrętnymi w poziomie terenu.

 

Nie takie proste połączenie

Wbrew pozorom, połączenie istniejącego odcinka S2 z budowanym przedłużeniem trasy, za sprawą dużego zakresu prac, będzie pracochłonne. Niezbędne jest rozebranie części zawrotki i wykonanie właściwych prac drogowych, by zniwelować różnicę poziomu pomiędzy istniejącym i budowanym fragmentem trasy. Należy przebudować i przedłużyć mur oporowy oraz wykonać nasyp, na którym znajdą się poszczególne warstwy nawierzchni drogowej. Do tego trzeba jeszcze wybudować kanalizację deszczową, kanał technologiczny oraz przebudować istniejące i wybudować nowe oświetlenie drogowe. Na zakończenie pozostaną jeszcze do wykonania urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (np. bariery energochłonne), a także oznakowanie pionowe i poziome. Trzeba będzie także uzupełnić ekrany akustyczne. Wykonawca inwestycji szacuje, że na przeprowadzenie tych prac potrzebuje ok. 6 miesięcy.

 

Zamkniemy zawrotkę po uzgodnieniu projektu organizacji ruchu

Obecnie trwają prace przygotowawcze do zamknięcia zawrotki, czyli między innymi budowa ciągu pieszo-rowerowego w pasie rozdziału ul. Puławskiej po północnej stronie węzła oraz sygnalizacji świetlnej na przejściu. Co jest potrzebne, by rozpocząć zasadnicze prace związane z zamknięciem zawrotki i połączeniem istniejącej trasy S2 z budowaną nową drogą w węźle Puławska? Przede wszystkim uzgodniony z władzami m.st. Warszawy, jako zarządcą ruchu odpowiedzialnego za komunikację mieszkańców w stolicy, projekt czasowej organizacji ruchu.

 

Uzgodnienia trwają już od roku

GDDKiA zatwierdza projekty dotyczące organizacji ruchu dla terenu znajdującego się w pasie drogi ekspresowej S2 po uzyskaniu niezbędnych opinii m.in. od m.st. Warszawy. Natomiast poza drogę ekspresową, ale w granicach naszej inwestycji, gdzie przebudowujemy układ miejski, zadaniem GDDKiA jest zaopiniowanie projektu, a zatwierdzenie go leży już w gestii m.st. Warszawy. 

 

Od roku GDDKiA stara się uzgodnić z miastem organizację ruchu na węźle Puławska. Projekt był kilkukrotnie przedstawiany, jednak za każdym razem wracał do nas z uwagami. Wykonawca po raz kolejny uzupełnił o oczekiwania miasta dokumentację, która 5 maja br. została złożona do uzgodnienia. Liczymy na pozytywną opinię umożliwiającą wdrożenie czasowej organizacji ruchu i dalsze prowadzenie robót.