„Czym naprawdę jest most? - Odpowiedź będzie pełna tylko wówczas, jeśli zauważymy, że most to nie tylko rzeczywistość fizyczna - obiekt, który łącząc brzegi, umożliwia kontakty międzyludzkie, przemieszczanie się ludzi, myśli i idei. Most ma także odniesienie duchowe, jest czymś na kształt tęczy rozpiętej nad przestrzenią i czasem. Most jest więc i jednym, i drugim - ma ważne znaczenie komunikacyjne i transcendentalne. Jest to duch i materia, razem i oddzielnie, tak jak to ujął niemiecki filozof Martin Heidegger w eseju Przezwyciężanie metafizyki: "Most skupia na swój sposób przy sobie Ziemię i Niebo, Istoty Boskie i Śmiertelnych". - prof. dr hab. inż. Kazimierz Flaga, Katedra Budowy Mostów i Tuneli, Politechnika Krakowska.
W Polsce znajduje się około 42 tys. obiektów mostowych, z czego 34 tys. to mosty drogowe, a około 8 tys. to mosty kolejowe. Wiele z nich powstało stosunkowo niedawno m. in. most Świętokrzyski, Siekierkowski, wrocławski Most Milenijny, płocki Most Solidarności, gdański Most III Tysiąclecia, puławski Jana Pawła II, czy krakowski Most Kotlarski, jednak większość mostów ma za sobą kilkudziesięcioletnią lub, nawet dłuższą historię.
Cała historia cywilizacji pełna jest wspaniałych konstrukcji mostowych. Wiele z nich to pionierskie dzieło polskich mostowców nie tylko w kraju ale na całym świecie. Wśród wybitnych budowniczych konstrukcji mostowych warto wspomnieć Dobrogosta Czarnego z Odrzywołu (Wysokina), starostę radomskiego. To on, na polecenie króla Władysława Jagiełły, kierował budową mostu łyżwowego przez Wisłę pod Czerwińskiem, dla wojsk idących na wojnę z Zakonem Krzyżackim w 1410 roku.
W bardziej współczesnej historii, wśród budowniczych mostów, warto wymienić Stanisława Kierbedzia, który zasłynął jako pionier budowy żelaznych mostów kratownicowych. Jego dziełem był min. most Aleksandryjski w Warszawie (potocznie nazywany Mostem Kierbedzia) czy Most Błagowieszczański (potem przemianowano na Mikołajewski) w Petersburgu na Newie.
Kolejnym słynnym na cały świat mostowcem był Rudolf Modrzejewski, pionier w dziedzinie budownictwa mostów wiszących. Jego dziełem jest min, Benjamin Franklin Bridge przez rzekę Delaware (rozpiętość przęsła 533,5 m), najdłuższy wówczas most wiszący na świecie czy jeszcze dłuższy, wybudowany trzy lata później, Ambasador Bridge na rzece Detroit(563,9m).
Inną wielką osobistością w dziedzinie mostownictwa był Stefan Bryła konstruktor pierwszego na świecie mostu spawanego na rzece Słudwi pod Łowiczem.
Warto wspomnieć o Erneście Malinowski konstruktorze, do 2005 roku, najwyżej położonej kolei na świecie, która na całej swej długości usłana jest rozwiązaniami technicznymi z dziedziny mostownictwa, które zachwycają do dziś wśród nich, ówcześnie jeden z największych na świecie wiadukt Verrugas wysokości 77 m i 175 m długości.
Nie możemy zapominać także o wykładowcach, takich jak np. Maksymilian Thulie, propagator żelbetu w budownictwie mostowym czy też Andrzej Pszenicki, którzy wykształcili liczne grono mostowej kadry inżynierskiej.
Nie sposób wymienić wszystkich osobistości związanych z mostownictwem w Polsce., To ludzi takich jak oni, związanych swoją pracą z z budownictwem mostowym, Uchwałą Zarządu Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, zatwierdzoną przez Krajowy Zjazd Delegatów Związku w dniu 25 kwietnia 2013 r., dzień 18 maja ustanowiono Dniem Mostowców.
Wszystkim mostowcom z okazji ich święta życzymy wszystkiego najlepszego w życiu osobistym jak i zawodowym.