Znamy najkorzystniejszą ofertę na budowę obwodnicy Oświęcimia

Po przeanalizowaniu ofert złożonych w przetargu na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania pod nazwą „Budowa drogi S1 Kosztowy – Bielsko-Biała. Odcinek IV Obwodnica Oświęcimia (DK 44 klasy GP)”, jako najkorzystniejszą wybraliśmy ofertę złożoną przez Budimex z zaoferowaną ceną brutto 467 674 827,51 zł.



 

• Coraz bliżej budowy dwujezdniowej obwodnicy Oświęcimia
• Ważny odcinek przyspieszający podróż do granicy państwa w Zwardoniu, lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1

 

Przetarg na projekt i budowę obwodnicy Oświęcimia ogłoszono 30 grudnia 2019 r., a 27 marca 2020 r. otwarte zostały oferty, które złożyło 10 wykonawców. Do wyboru najkorzystniejszej oferty posłużyły kryteria: cena, termin wykonania i okres gwarancji. Firma Budimex zaproponowała najkorzystniejszą cenę, skrócenie terminu realizacji o 3 miesiące i przedłużenie okresu gwarancji o 5 lat. Pozostali wykonawcom uczestniczący w postepowaniu przetargowym mogą, w ciągu 10 dni, składać odwołania od wyboru najkorzystniejszej oferty. Jeżeli nikt nie złoży odwołania, umowę z wykonawcą podpiszemy w czerwcu 2020 r.

 

Zadania dla wykonawcy

Wykonawca musi zaprojektować i wykonać dwujezdniową drogę krajową klasy GP - obwodnicę Oświęcimia, która przebiegać będzie po nowym śladzie od S1 do istniejącej DK44. Zadaniem wykonawcy będzie również uzyskanie w imieniu i na rzecz GDDKiA wymaganych prawem opinii, uzgodnień, pozwoleń, zezwoleń, decyzji niezbędnych do zaprojektowania i zrealizowania inwestycji, opracowanie dokumentacji powykonawczej oraz uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie drogi. Wszystkie te czynności trzeba wykonać w ciągu 36 miesięcy od daty podpisania umowy. Specjalne traktowanie Szczególnego podejścia wykonawcy wymaga fragment drogi zlokalizowany w sąsiedztwie byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz-Birkenau.

 

W związku z tym został opracowany „Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa – Auschwitz-Birkenau niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940-1945) dla inwestycji pn. „Budowa drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej”, w którym szczegółowo opisano genezę specjalnego traktowania tego obszaru, przeprowadzono analizy uwarunkowań lokalizacji i rozwiązań elementów drogi oraz sformułowano zalecenia, które należy ująć na kolejnych etapach przygotowania i realizacji inwestycji. Raport podlega analizie ekspertów wskazanych przez UNESCO. Wykonawca opracowując projekt budowlany, powinien uwzględnić zapisy zawarte w raporcie i zastosować rozwiązania zgodne z tymi zapisami. Sprawą priorytetową jest bezkonfliktowe funkcjonowanie „dobra światowego dziedzictwa” oraz drogi krajowej.

 

GDDKiA Budowa obwodnicy Oświęcimia na tle całości zadania:

Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:

• droga ekspresowa o długości 12,865 km

• obwodnica Bierunia o długości 2,1 km

• trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń

• para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III).

Trwa procedura przetargowa.

 

Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice, w zakres którego wchodzą:

• droga ekspresowa o długości 15,165 km

• trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze Umowa na projekt i budowę tego odcinka została podpisana 14 maja 2020 r.

 

Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:

• droga ekspresowa o długości 12,02 km

• dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok

• para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo-usługowej: Dankowice Zachód (klasa) oraz Dankowice Wschód (klasa III)

• obwód utrzymania drogowego

Trwa procedura przetargowa.

 

Odcinek IV: obwodnica Oświęcimia, w zakres którego wchodzą:

• droga dwujezdniowa o długości 9,045 km

• trzy mosty: na Wiśle, Sole i Młynówce oraz wiadukt kolejowy

 

Lokalizacja obwodnicy obejmie województwa: małopolskie i śląskie, powiaty: oświęcimski i bieruńsko - lędziński, gminy: Bojszowy i Oświęcim.

 

Wszystkie odcinki realizowane będą w formule „Projektuj i buduj”, a docelowo droga S1 będzie mieć 135 km długości. Stanie się ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym. S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Przebiega w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk - Brno/Bratysława - Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3, relacji Żylina - Skalite.

 

Kalendarium dla S1 Kosztowy - Bielsko-Biała, odcinek IV obwodnica Oświęcimia

30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach

15 marca 2017 r. - uzgodnienie przez ministra właściwego ds. transportu Programu Inwestycji

30 grudnia 2019 r. - ogłoszenie przetargu na IV odcinek realizacyjny (obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44)

27 marca 2020 r. - otwarcie ofert w przetargu na IV odcinek realizacyjny, obwodnica Oświęcimia w ciągu DK44

18 maja 2020 r. - wybór najkorzystniejszej oferty

2020 - 2024 - lata realizacji