Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, w obecności m.in. wicepremiera Jacka Sasina, podpisał w zamojskim ratuszu program inwestycyjny dla zachodniej obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 74.
W ramach inwestycji powstanie jednojezdniowa droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), która będzie miała po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Zbudowane zostaną obiekty inżynierskie (wiadukty, mosty, skrzyżowania jednopoziomowe), drogi niższych kategorii zapewniające obsługę komunikacyjną terenów przyległych do DK74 oraz infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza miasto i odciążenie układu drogowego, prowadzącego do przejścia granicznego Zosin - Uściług, a co za tym idzie zwiększenie bezpieczeństwa mieszkańców i podróżnych.
Obwodnica Zamościa to nowe zadanie, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium korytarzowego, a kolejnym opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej. Oznacza to, że dokładny przebieg drogi nie został jeszcze ustalony.
- Dzięki budowie obwodnic nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości drogi krajowej nr 74 pomiędzy Janowem Lubelskim, Zamościem i polsko-ukraińską granicą w Zosinie. Obwodnica Zamościa będzie stanowić również uzupełnienie dojazdu do realizowanej trasy Via Carpatia - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
- Podpisany przez ministra dokument jest konieczny do rozpoczęcia prac przygotowawczych dla nowej inwestycji - powiedział Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego Oddziału GDDKiA. Jak dodał, etap przygotowania dokumentacji projektowej potrwa kilka lat, a następne kilka lat potrwa sama realizacja tej inwestycji.